Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1740299, author = {Janík, Tomáš and Černá, Monika and Najvar, Petr and Samková, Libuše and Rokos, Lukáš and Petr, Jan}, article_location = {Brno}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5}, keywords = {video in teacher education; initial teacher education; professional development; instruction}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogická orientace}, title = {Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy}, url = {https://journals.muni.cz/pedor/article/view/13775/11616}, volume = {30}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1740299 AU - Janík, Tomáš - Černá, Monika - Najvar, Petr - Samková, Libuše - Rokos, Lukáš - Petr, Jan PY - 2020 TI - Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy JF - Pedagogická orientace VL - 30 IS - 1 SP - 5-31 EP - 5-31 PB - Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta SN - 12114669 KW - video in teacher education KW - initial teacher education KW - professional development KW - instruction UR - https://journals.muni.cz/pedor/article/view/13775/11616 L2 - https://journals.muni.cz/pedor/article/view/13775/11616 N2 - Přehledová studie zpracovává aktuální domácí a zahraniční přístupy k využívání videa v učitelském vzdělávání. Poukazuje na kontinuitu vývoje, kdy se videozáznamy původně pořizované pro výzkumné účely v přibývající míře používají v přípravném a dalším vzdělávání učitelů. Přehledová studie je rozvržena do čtyř částí. V první části je pojednán kontext učitelského vzdělávání, v němž se videa používají, a je zde představeno devět vybraných přístupů, které jsou v odborné literatuře zdokumentovány. Ve druhé části jsou zodpovídány čtyři otázky, které si přehledová studie klade: (1) Jak je daný přístup začleněn do rámcové koncepce učitelského vzdělávání / podpory profesního rozvoje? (2) Jaké cíle/účely stojí v základu daného přístupu? (3) Jaké komponenty jsou součástí celku a jakou plní funkci? (4) Jaké konkrétní aktivity (uživatelů, popř. tutorů či tvůrců) jsou s videem v rámci přístupu realizovány a co se jimi má rozvíjet? Ve třetí části přehledové studie jsou diskutovány výzvy, které se v dané oblasti objevují, jakkoliv ještě mnohdy nejsou reflektovány v související odborné literatuře. Jedná se o možnosti využití virtuální reality a 360o videí a o možnostech simulované a inscenované výuky jako alternativě videozáznamů – to vše v etických souvislostech využívání videa v učitelském vzdělávání. Čtvrtá část přehledové studie je výhledem, který se pokouší odpovědět na otázku, zda lze formulovat určitá měkká doporučení (guidelines), která by mohla vést vývoj v této oblasti.Přehledová studie zpracovává aktuální domácí a zahraniční přístupy k využívání videa v učitelském vzdělávání. Poukazuje na kontinuitu vývoje, kdy se videozáznamy původně pořizované pro výzkumné účely v přibývající míře používají v přípravném a dalším vzdělávání učitelů. Přehledová studie je rozvržena do čtyřčástí. V prvníčásti je pojednánkontext učitelského vzdělávání, v němžse videa používají, a je zde představeno devět vybranýchpřístupů, kteréjsou v odbornéliteratuře zdokumentovány. Ve druhéčásti jsou zodpovídányčtyři otázky, kterési přehledovástudie klade: (1) Jak je danýpřístup začleněn do rámcovékoncepce učitelského vzdělávání / podpory profesního rozvoje? (2) Jaké cíle/účely stojí v základu daného přístupu? (3) Jaké komponenty jsou součástí celku a jakou plní funkci? (4) Jaké konkrétní aktivity (uživatelů, popř. tutorů či tvůrců) jsou s videem v rámci přístupu realizovány a co se jimi má rozvíjet? Vetřetíčásti přehledovéstudie jsou diskutovány výzvy, kterése v danéoblasti objevují, jakkoliv ještěmnohdy nejsou reflektovány v souvisejícíodbornéliteratuře. Jednáse o možnosti využitívirtuálníreality a 360o videí a o možnostech simulované a inscenované výuky jako alternativě videozáznamů – to vše v etických souvislostech využívání videa v učitelském vzdělávání. Čtvrtá část přehledové studie je výhledem, který se pokouší odpovědět na otázku, zda lze formulovat určitá měkká doporučení (guidelines), která by mohla vést vývoj v této oblasti. ER -
JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petr NAJVAR, Libuše SAMKOVÁ, Lukáš ROKOS a Jan PETR. Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. \textit{Pedagogická orientace}. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2020, roč.~30, č.~1, s.~5-31. ISSN~1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5.
|