MACEK, Petr. Adolescence, utváření identity a současní čeští dospívající. In O. Řehulková, E. Řehulka (Editoři). Psychologické otázky adolescence. Brno: Psychologický ústav AV ČR v nakladatelství Albert. s. 18-29. ISBN 80-7326-001-8. 2001.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Adolescence, utváření identity a současní čeští dospívající
Název anglicky Adolescence, identity formation, and contemporary Czech adolescents
Autoři MACEK, Petr.
Vydání Brno, O. Řehulková, E. Řehulka (Editoři). Psychologické otázky adolescence, s. 18-29, 2001.
Nakladatel Psychologický ústav AV ČR v nakladatelství Albert
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/01:00005736
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 80-7326-001-8
Klíčová slova anglicky adolescence; identity; Czech adolescents
Štítky adolescence, Czech adolescents, identity
Změnil Změnil: prof. PhDr. Petr Macek, CSc., učo 2270. Změněno: 13. 5. 2002 17:02.
Anotace
První část příspěvku ze současným pohledem na adolescenci dospělosti. Dospívání není pojato jen jako jedinečná etapa v životě jednotlivce, je to i společenský fenomén. Sociální reprezentace dospívání se vytváří již zhruba 150 let. Za základní vývojový úkol spojovaný s obdobím adolescence je považováno dosažení identity. S jejím řešením se spojují pojmy krize, závazek a moratorium. (Erikson, 1968. Marcia 1980). Adolescentní moratorium ve spojení s explorací znamená příležitost, výzvu, ale také určité zdravotní a sociální riziko. Druhá část příspěvku se zabývá změnami v běžném chování a prožívání českých adolescentů v minulém desetiletí průběhu 90. let. Z výsledků vyplý, že čeští dospívající se stále více podobojaí jejich západoevropským vrstevníkům (v denní aktivitách, v budoucích očekáváních).
Anotace anglicky
A first part of contribution presents contemporary trends in psychology of adolescence (social representations of adolescence, identity formation, a meaning of moratorium and commitment). A second part informs about typical psychosocial characteristics of contemporary Czech adolescents in comparison to adolescents from other European countries (e.g. daily activities, future expectations)
Návaznosti
LN00A023, projekt VaVNázev: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 14:34