NOSÁL, Igor. České dětství v kontextu socialismu a post-socialismu: diskursy a reprezentace. Sociální studia. Brno: Fakulta sociálních studií MU Brno, 2002, roč. 2002, č. 8, s. 53-75. ISSN 1212-365X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název České dětství v kontextu socialismu a post-socialismu: diskursy a reprezentace
Název anglicky Czech Childhood in the Context of Socialism and Post-socialism: Discourse and Representation
Autoři NOSÁL, Igor (203 Česká republika, garant).
Vydání Sociální studia, Brno, Fakulta sociálních studií MU Brno, 2002, 1212-365X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/02:00006446
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky Czech childhood; discourse; representation; pos-socialist
Štítky Czech childhood, discourse, pos-socialist, representation
Změnil Změnil: Mgr. Igor Nosál, Ph.D., učo 44094. Změněno: 18. 2. 2003 13:54.
Anotace
Cílem studie bylo popsat různorodost sociálních konstruktů dětství v českém laickém a odborném diskursu od 70. let 20. století po současnost. Na základě ilustrací z analýz autobiografických vyprávění a rozhovorů s českými respondenty dvou generací dospělých získaných během terénního výzkumu v letech 2000-2001 a ilustrací z expertního diskursu z vybraných odborných publikací z let 1970-2001 se autor snaží zachytit změnu v utváření představ o dětství v kontextu kolapsu komunismu a následujících sociálních změn v české postkomunistické společnosti. Vedle různosti způsobů konstruování představ dětství se snaží autor identifikovat, zdali a jak jsou reflektovány rozdíly mezi socialistickým a postsocialictickým dětstvím a jak se v současném diskursu re-konstruují představy dětství.
Anotace anglicky
The aim of the study is to describe the variety of the social constructions of childhood in the Czech professional and unprofessional discourses since 1970s up to contemporary time. The author illustrates his analysis by the extracts from the autobiographical interviews with the Czech respondents representing two generations, which were collected during the field research in 2000-2001, as well as by the selected professional texts written in 1970-2001. The author attempts to trace the changes in the images of childhood in the context of the collapse of the Communism and further social transformations of the Czech society and considers if and how the differences between the socialist and post-socialist childhood are reflected in the contemporary childhood-images re-constructing discourse.
Návaznosti
MSM 142300002, záměrNázev: Děti, mládež a rodina v transformaci (Akronym: MLADĚRO)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Děti, mládež a rodina v transformaci
VytisknoutZobrazeno: 12. 5. 2024 05:12