D 2003

Na kom stojí kultura současné české školy? (Očima ředitelů škol)

POL, Milan, Petr NOVOTNÝ, Jiří ZOUNEK and Lenka HLOUŠKOVÁ

Basic information

Original name

Na kom stojí kultura současné české školy? (Očima ředitelů škol)

Name (in English)

Whom Rests Czech school Culture On? (Head-teachers view)

Authors

POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic), Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic) and Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání, p. 1-11, 12 pp. 2003

Publisher

Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/03:00019735

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-7315-046-8

Keywords in English

school culture; head-teacher; school
Změněno: 18/6/2008 16:05, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je dalším z dílčích výstupů tříletého projektu , který je zaměřen na poznání kultury české školy a na strategie jejího rozvoje. Na základě výpovědí ředitelů o hlavních skupinách aktérů ve školním životě jsme popsali kulturu české školy coby pedagogickou kulturu s více či méně výraznými akcenty na kulturu dospělých. V tomto příspěvku si ale také všímáme, že pohledy ředitelů jsou vzájemně výrazně rozdílné. Proto s využitím analýzy výpovědí ředitelů o prioritách jejich řídící práce pojmenováváme čtyři typy ředitelů a hledáme shody a rozdíly v jejich postojích k otázce na kom stojí kultura současné české školy?

In English

This contribution is another partial outcome of a three-year-project aimed at the recognition of the culture of Czech schools and its development strategies. Based on the head-teachers evidence of the main groups of school life agents, we have described the culture of Czech schools as an educational culture with more or less significant accents on the culture of the adults. The below contribution shows, however, that the head-teachers opinions vary abundantly. This is why we analyse their comments on the priorities of their managing jobs in order to define four types of head-teachers, exploring the conformity or diversity in their attitudes to the question of whom rests todays Czech school culture on?

Links

GA406/01/1078, research and development project
Name: Kultura české školy a strategie jejího rozvoje
Investor: Czech Science Foundation, The Culture of Czech School and Strategies for its Development