FILIP, Miroslav. Dilema kvantitativního a kvalitativního přístupu : je metodologický pluralizmus východiskem? Československá psychologie, Praha: AV ČR, 2004, roč. 48, č. 6, s. 540-554. ISSN 0009-062X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dilema kvantitativního a kvalitativního přístupu : je metodologický pluralizmus východiskem?
Název anglicky Quantitative versus qualitative approach : is the methodological pluralism a solution?
Autoři FILIP, Miroslav.
Vydání Československá psychologie, Praha, AV ČR, 2004, 0009-062X.
Další údaje
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.209
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky qualitative methodology; quantitative methodology; methodological pluralism; epistemology
Štítky epistemology, methodological pluralism, Qualitative methodology, quantitative methodology
Změnil Změnil: Mgr. Miroslav Filip, Ph.D., učo 16377. Změněno: 11. 2. 2005 13:56.
Anotace
Studie polemizuje s řešením sporu kvantitativní a kvalitativní metodologie, jaký navrhuje metodologický pluralizmus. Snaží se ukázat, že rozdíl mezi oběma přístupy není relativní - souvisí se základními dvěma způsoby, jak můžeme poznávat svět. Vztah kvantitativní a kvalitativní modality poznání je postupně diskutován v kontextu filozofie, přírodních věd a humanitních věd. Na tomto pozadí jsou kritizovány zdroje metodologického pluralizmu v současné psychologii - neujasněné cíle poznání, neujasněnost hranic mezi kvantitativním a kvalitativním přístupem, frustrace z dosavadní neúspěšnosti ryze kvantitativní i kvalitativní podoby psychologie a aplikace vnějších pohledů na vědu v normativní metodologické diskuzi. Z této kritiky vyplývá nutnost odmítnutí pluralistického řešení. Autor naopak navrhuje kvantitativní a kvalitativní přístup v psychologii zvlášť tematizovat a systematicky aplikovat podle jejich povahy.
VytisknoutZobrazeno: 24. 5. 2019 23:11