ŠINDLER, Jakub. Zážitková pedagogika jako jedna z možných cest příznivého rozvoje člověka. In Vývoj utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech (ed. Petr Macek a Jií Dalajka). Brno: FSS MU, 2005, s. 259-269. ISBN 80-210-3804-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zážitková pedagogika jako jedna z možných cest příznivého rozvoje člověka
Název česky Zážitková pedagogika jako jedna z možných cest příznivého rozvoje člověka
Název anglicky Experiential Pedagogy as one of the Ways to Positive Human Development
Autoři ŠINDLER, Jakub (203 Česká republika, garant).
Vydání Brno, Vývoj utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech (ed. Petr Macek a Jií Dalajka), od s. 259-269, 11 s. 2005.
Nakladatel FSS MU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/05:00014011
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 80-210-3804-7
Klíčová slova anglicky Experiential pedagogy; Psychotherapy; Adventure therapy; Personal growth; Therapeutically efficacious factors; Qualitative research
Štítky adventure therapy, Experiential pedagogy, Personal growth, psychotherapy, qualitative research, therapeutically efficacious factors
Změnil Změnil: Mgr. Jakub Šindler, učo 14431. Změněno: 31. 5. 2006 22:10.
Anotace
Článek představuje zážitkovou pedagogiku a její potenciál k příznivému ovlivnění osobnostního růstu (cíle rekreační, edukační, osobnostně rozvojové a terapeutické). Pozornost je zaměřena na rozhraní osobnostně rozvojové - terapeutické formou hledání shod i rozdílností zážitkové pedagogiky a psychoterapie co do: indikovaných cílových skupin, cílů působení, využitých metod působení a účinných faktorů obou oborů. Prezentuji též výsledky kvalitativní sondy srovnávající výpovědi absolventů intenzivního 10denního zážitkově pedagogického kurzu s výpověďmi lidí z 5ti letého sebezkušenostního terapeutického výcviku. Shody i rozdíly osobitě, ale výstižně shrnuje jeden z respondentů, který prošel oběma srovnávanými programy: "výcvik se mi zdá jingový a kurz jangový. Jsou to dvě stejné věci, jen odlišné polarity. Jangový znamená akční, rychlý. Tam se člověk dostane rychle k cíli. Výcvik není tak akční. Ty procesy jsou pomalejší, schovanější. A zase mohou být hlubší. Je to i ošetřené, že se k tomu člověk může i vracet, co neobjevíš jeden rok, tak na to máš druhý, nebo i čtvrtý rok. To na kurzu nemůžeš. Stejné je to v tom, že všechno je seberozvoj."
Anotace anglicky
The article presents experiential pedagogy and its potential of influencing the personal growth (recreational, educational, personal developmental and therapeutic goals). The attention is focused on the edge of personal development and therapy by the searching for unities and differences between experiential education and psychotherapy, including indicated target population, goals of interventions, methods and efficacious factors. There are also presented the results of a the qualitative research comparing the narrations of attendants of 10 day intensive experiential education group and 5 years long training in psychotherapy degree. One respondent who has passed both of them concludes: "the training seems to me to be "jing" and the course "jang". They are the same, but the opposite polarities. Jang means action and quickness, man can be very fast in the finish. The training is not so active. The processes there are slower, more hidden. And can be deeper. If you do not discover it one year, you can discover it the second or even the fourth year. This is not possible at the course. But both of the programs are identical in the fact that they are about personal growth."
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 05:29