2005
Maladaptace dětí v prostředí základních škol
POLEDŇOVÁ, Ivana a Zdenka STRÁNSKÁZákladní údaje
Originální název
Maladaptace dětí v prostředí základních škol
Název česky
Maladaptace dětí v prostředí základních škol
Název anglicky
Maladaptation of basic school pupils
Autoři
POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant) a Zdenka STRÁNSKÁ (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Olomouc, Heller, D., Procházková, J., Sobotková, I. (Eds.). Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů. Polarita a vzájemné obohacování. Sborník z konference Psychologické dny Olomouc 2004. s. 29-29, 2005
Nakladatel
Univerzita Palackého v Olomouci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00014523
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-244-1059-1
ISSN
Klíčová slova anglicky
symptoms of maladaptation; school achievement; intelligence; achievement motivation; externalistic attribution; internalistic attribution
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2010 14:18, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
V originále
Na vzorku 483 žáků základních škol bylo v rámci širšího výzkumného projektu zjišťováno, jaké jsou souvislosti mezi symptomy maladaptace, vybranými osobnostními vlastnostmi a školní výkonností. Ukázalo se, že zhoršený školní výkon maladaptovaných žáků často neodpovídá jejich intelektové kapacitě a že pro tyto žáky jsou rovněž typické nízká výkonová motivace, externalistické atribuce a snížené přijímání odpovědnosti za vlastní chování. Při pokusech modifikovat chování maladaptovaných žáků by cílem mělo být dovést je k internalistickým atribucím a přijetí odpovědnosti za své chování, čímž by se do značné míry ovlivňovala i jejich motivační struktura.
Anglicky
The research was carried out at elementary schools. The children were aged from 9 – 15. We classified main typical categories of psychological stress at pupils by the means of comparison analysis of 4 typical stress situations at schools; by suggesting of solution of the stress situations we explored how the pupils coped with the stress. The results proved that the greatest resource of psychological stress is the sphere of achievement at school and bullying by schoolmates and the consequent fear. It turned also out that poor school performance did not often correspond to child’s intellectual capacity and that such pupils were typically characterized by a low level of achievement motivation, by external attributions, and by lower acceptance of responsibility for their own behaviour. Having identified the causes of maladaptation leading to psychological load and stress, we were brought to reflecting the ways how to modify maladapted pupils’ behaviour.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|