KONEČNÁ, Věra. Teorie vývoje a měření sebepojetí u dětí. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 12-22. ISBN 80-210-4144-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teorie vývoje a měření sebepojetí u dětí
Název česky Teorie vývoje a měření sebepojetí u dětí
Název anglicky Developmental theory and measurement of the children´s self-concept
Autoři KONEČNÁ, Věra (203 Česká republika, garant).
Vydání Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, s. 12-22, 2006.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/06:00017414
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 80-210-4144-7
Klíčová slova anglicky self-concept; self-esteem; childhood
Štítky childhood, self-concept, self-esteem
Změnil Změnila: Mgr. Věra Konečná, Ph.D., učo 14655. Změněno: 16. 6. 2008 20:51.
Anotace
Cílem mého příspěvku bylo představit teorii vývoje sebepojetí u dětí Susan Harterové a také metod vycházejících z této teorie, které umožňují zjišťování úrovně sebepojetí ve specifických oblastech dětí předškolního věku, i generalizované sebehodnocení u dětí školního věku. Uvedli jsme také první zkušenosti s adaptací těchto amerických dotazníků v našich podmínkách. Využití obrázkových škál se jeví jako poměrně spolehlivé, stejně jako Škála chování dítěte, kterou vyplňuje učitel. Nejproblematičtější se jeví odhady reliability u dotazníku pro školní děti. Před dalším využitím metody doporučujeme úpravu některých položek a další ověření jejich spolehlivosti. Zároveň zdůrazňujeme možnosti administraci této škály až u školních dětí starších osmi let nebo žáků třetích tříd. Aktuálně pracujeme na úpravách metod a pilotážním šetření k ověření užitečnosti těchto změn. V budoucnu bychom rádi použili tyto metody v navazujícím výzkumu nadaných dětí s poruchami učení, u kterých se sebepojetí jeví nižší (zejména v oblasti školních dovedností a sociální akceptace), než u dětí nadaných.
Anotace anglicky
In this article we consider the development of the children's self-concept and possibilities of its measurement. We focused on the Susan Harter's developmental conception and her self-concept scales: The pictorial scale of perceived competence and social acceptance for young children, Self-perception profile for children, Self-perception profile for adolescents and their parallel rating forms for teachers. We used these methods in bachelor and diploma papers, as well as in the research of intellectually gifted children. The use of pictorial scale seems relatively reliable, as well as the Teacher's rating scale of child's behavior. On the other hand the reliability of the Self-perception profile for children appears questionable. Before next use we recommend a modification of some items and further verification of the reliability. We emphasize administration of this scale in school children older then eight years or in third graders. Currently we modify these methods and we prepare piloting survey for verification of usage these modifications. We would like to use these scales in next research focused on the gifted children with dyslexia.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 9. 5. 2024 02:15