Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{748314, author = {Janík, Tomáš and Slavík, Jan}, article_number = {3}, keywords = {didactic; education; experience; teaching; pedagogical content knowledge}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání}, volume = {57}, year = {2007} }
TY - JOUR ID - 748314 AU - Janík, Tomáš - Slavík, Jan PY - 2007 TI - Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání JF - Pedagogika VL - 57 IS - 3 SP - 263-274 EP - 263-274 SN - 00313815 KW - didactic KW - education KW - experience KW - teaching KW - pedagogical content knowledge N2 - Článek analyzuje pojmy "fenomén" a "fakt" z hlediska oborových didaktik. Cílem je ujasnit používání těchto pojmů s ohledem na jejich operacionalizaci pro empirický výzkum vzdělávací praxe. Analýza vztahu pojmů "fenomén" a "fakt" oborovým didaktikám umožňuje teoreticky vysvětlovat realitu vyučování a učení založeného na žákově zkušenosti, tj. na jeho před-porozumění učivu. Pro oborové didaktiky v komunikačním pojetí jsou empiricko-výzkumnými fakty výrazové struktury, tj. verbální, věcné, pohybové a jiné obsahové reprezentace. Pro výuku má smysl jen taková struktura, která nepřekračuje hranice "významového kanálu" spojujícího výkon žáka s analogickým výkonem experta v daném oboru. Autoři zavádějí termín "vzdálenost výrazové struktury"; čím je tato pomyslná vzádlenost větší, tím náročnější je didaktické propojení žákovy zkušenosti s analogickým expertním výkonem. ER -
JANÍK, Tomáš a Jan SLAVÍK. Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání. \textit{Pedagogika}. 2007, roč.~57, č.~3, s.~263-274. ISSN~0031-3815.
|