2007
Die Tschechen im Frühwerk R. M. Rilkes
BUDŇÁK, JanZákladní údaje
Originální název
Die Tschechen im Frühwerk R. M. Rilkes
Název česky
Češi v raném díle R. M. Rilka
Název anglicky
Czechs in Early Work of R. M. Rilke
Autoři
BUDŇÁK, Jan (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Brno, Brünner Hefte zur Didaktik, Sprach- und Literaturwissenschaft III. od s. 41-49, 9 s. 2007
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00032853
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-4501-9
Klíčová slova anglicky
German literature; Prague; stereotypes; nationalism; national images
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 1. 2008 12:10, Mgr. Jan Budňák, Ph.D.
V originále
In Rilkes Frühwerk aus der letzten Prager Zeit (Larenopfer, Wegwarten, Zwei Prager Geschichten) kommen zahlreiche tschechische Figuren vor. Rilke schätzt sie vor allem aufgrund ihrer "Natürlichkeit" hoch, protegiert diejenigen, die dieser Vorstellung entsprechen. Dieses Bild ist allerdings nationalspezifisch fundiert: Rilke hinterfragt die Kategorie "Nationalcharakter" nicht, obwohl er im Inhaltlichen von dem Stereotyp abweicht.
Česky
V Rilkově raném díle se objevuje mnoho českých postav (Larenopfer, Wegwarten, Zwei Prager Geschichten). Rilke jim připisuje pozitivně chápanou "zemitost", "přirozenost", vyzvedává postavy s touto vlastností. Postavy však prezentuje jako součásti "národní duše", nacionalitu jako určující psychologickou kategorii tedy nezpochybňuje.
Anglicky
The early work of R. M. Rilke from his last Prague period (Larenopfer, Wegwarten, Zwei Prager Geschichten) presents many Czech characters. The author prefers those that comply with his view of the Czech "national psychology": sensitive fanatics longing to emerge in the healthy and sound nation. This means a divergence from the national image concerning its contents (and value), however, Rilke does not question the nation as a psychological determiner.