MUŽÍK, Vladislav and Leona MUŽÍKOVÁ. Physical Education and Health Education - International Comparison. In Health Education and Quality of Live. 1st ed. České Budějovice: Jihočeská univerzita. p. 1-5. ISBN 978-80-7040-993-0. 2007.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Physical Education and Health Education - International Comparison
Name in Czech Tělesná výchova a výchova ke zdraví - mezinárodní komparace
Authors MUŽÍK, Vladislav (203 Czech Republic, guarantor) and Leona MUŽÍKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. České Budějovice, Health Education and Quality of Live, p. 1-5, 2007.
Publisher Jihočeská univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00023481
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7040-993-0
Keywords in English primary education; curriculum; physical education; health education; healthy lifestyle
Tags curriculum, health education, healthy lifestyle, Physical Education, primary education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc., učo 549. Changed: 19/5/2008 18:00.
Abstract
This contribution focuses on primary education. The aim is to compare Czech and foreign approaches towards physical education and health education. The starting point is an international comparison of 35 coutries from all over the world. The content analysis of the comparative study shows that physical education and health education are confirmed in the curriculum among majority of countries, but there are different ideational alternatives. The most of the countries declare the physical education as "health oriented" and the health education becomes a part of physical education drafted this way. However, other countries define health education as an independent field of study as well as independent subject area. The curriculum conception of physical education and health education in the Czech Republic is in accord with modern foreign trends.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je zaměřen na základní vzdělávání. Cílem je porovnat české a zahraniční přístupy k oborům tělesná výchova a výchova ke zdraví. Východiskem je mezinárodní komparace 35 zemí celého světa. Obsahová analýza komparativní studie ukazuje, že tělesná výchova a výchova ke zdraví jsou zakotveny v kurikulu většiny porovnávaných zemí, avšak v rozdílných koncepčních variantách. Většina zemí deklaruje tělesnou výchovu jako "zdravotně orientovanou" a s takto koncipovanou tělesnou výchovou propojuje výchovu ke zdraví. Některé země ale vymezují výchovu ke zdraví také jako samostatný vzdělávací obor a samostatný vyučovací předmět. Koncepční kurikulum tělesné výchovy a výchovy ke zdraví v České republice je v souladu s moderními zahraničními trendy.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 20/4/2024 01:51