Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2019

    1. MAREČKOVÁ, Pavla. (Ne)Ztraceno v překladu: Mediace jako nová kompetence ve výuce cizích jazyků ((Not) Lost in Translation: Mediation as a New Competence in Foreign Language Teaching). Cizí jazyky. Praha: Univerzita Karlova, 2019, vol. 63, No 3, p. 3-13. ISSN 1210-0811.
      URL
      Name in Czech: (Ne) Ztraceno v překladu: Mediace jako nová kompetence ve výuce cizích jazyků
      Name (in English): (Not) Lost in Translation: Mediation as a New Competence in Foreign Language Teaching
      RIV/00216224:14410/19:00121132 Article in a journal. Czech. Czech Republic.
      Marečková, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: mediation; communicative competence; intercultural communicative competence; CEFR; foreign language teaching; foreign language learning
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 1/2/2022 16:06.

    2009

    1. JANÍKOVÁ, Věra. Dramatická výchova a cizojazyčná výuka. (Drama in Education and Foreign Language Teaching.). In Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV. 2009.
      Name in Czech: Dramatická výchova a cizojazyčná výuka.
      Name (in English): Drama in Education and Foreign Language Teaching.
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: drama in education; foreign language teaching; alternative methods

      Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 23/4/2009 20:47.
    2. HANUŠOVÁ, Světlana. Foreign language teaching and learning at an early age. Lingua Viva. České Budějovice: Pedagogická fakulta JČU, 2009, vol. 5, No 8, p. 9-16. ISSN 1801-1489.
      Name in Czech: Vyučování a učení se cizímu jazyku v raném věku
      Name (in English): Foreign language teaching and learning at an early age
      RIV/00216224:14410/09:00035440 Article in a journal. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Hanušová, Světlana (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: Foreign language teaching; young learners; age factor
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D., učo 33747. Changed: 28/4/2009 09:09.
    3. JANÍKOVÁ, Věra. Qualität des fremdsprachlichen Unterrichts (Quality of Foreign Language Teaching). In Dosahování a hodnocení kvality ve výuce cizích jazyků. 2009.
      Name in Czech: Kvalita cizojazyčné výuky
      Name (in English): Quality of Foreign Language Teaching
      Pedagogy and education. German. Czech Republic.
      Keywords in English: foreign language teaching; quality; methods; principles; competences of teacher

      Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 29/6/2009 08:52.
    4. JANÍKOVÁ, Věra. Qualität des fremdsprachlichen Unterrichts: ein facettenreicher Begriff. (Quality of Foreign Language Teaching: A Manifold Concept.). In Dosahování a hodnocení kvality ve výuce cizích jazyků. 1st ed. Praha: Metropolitní univerzita, 2009, 14 pp. ISBN 978-80-86855-45-5.
      Name in Czech: Kvalita cizojazyčné výuky: mnohoznačný pojem.
      Name (in English): Quality of Foreign Language Teaching: A Manifold Concept.
      RIV/00216224:14410/09:00035386 Proceedings paper. Pedagogy and education. German. Czech Republic.
      Janíková, Věra (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: foreign language teaching; quality; methods; principles; competences of teacher
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 3/6/2009 20:35.

    2008

    1. NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ, Vendula SOBĚSLAVSKÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Kateřina VLČKOVÁ and Jana ZERZOVÁ. CPV videostudie anglického jazyka: sběr dat a zamýšlené analýzy (CPV Videostudy of English: Data Collection and Planned Analyses). Orbis scholae. 2008, vol. 2, No 1, p. 73-91. ISSN 1802-4637.
      URL
      Name (in English): CPV Videostudy of English: Data Collection and Planned Analyses
      RIV/00216224:14410/08:00025872 Article in a journal. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Najvar, Petr (203 Czech Republic, guarantor) -- Najvarová, Veronika (203 Czech Republic) -- Soběslavská, Vendula (203 Czech Republic) -- Šebestová, Simona (203 Czech Republic) -- Vlčková, Kateřina (203 Czech Republic) -- Zerzová, Jana (203 Czech Republic)
      Keywords in English: video study; foreign language teaching; instruction research; time dimension of instruction; content dimension of instruction
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 2/6/2009 15:22.
    2. BENEŠOVÁ, Pavla. Fertigkeit Schreiben im Fremdsprachenunterricht bei lernschwachen Schülern (Writing skills in foreign language teaching in learners with SLD). 2008.
      Name in Czech: Dovednost psaní v cizojazyčné výuce u žáků s SPU
      Name (in English): Writing skills in foreign language teaching in learners with SLD

      Keywords in English: foreign language teaching;writing;specific learning difficulties

      Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 12/1/2009 13:46.
    3. BENEŠOVÁ, Pavla. Kreatives Schreiben im Deutschunterricht bei lernschwachen Schülern. (Creative writing in foreign language teaching in learners with SLD). R. Grenarová, M. Vítková (eds.). In Komunikativní přístup v cizojazyčné výuce u žáků s SPU / Communicative approach in foreign language teaching in learners with SLD. 1st ed. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2008, p. 19-24. ISBN 978-80-210-4782-2.
      Name in Czech: Kreativní psaní ve výuce německého jazyka u žáků s SPU
      Name (in English): Creative writing in foreign language teaching in learners with SLD
      RIV/00216224:14410/08:00027264 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. German. Czech Republic.
      Benešová, Pavla (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: creative writing;foreign language teaching;specific learning difficulties
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 9/2/2010 11:56.
    4. JANÍKOVÁ, Věra. Narace a vyučování jazyku. Recenze. (Narration and Language Teaching.Recension.). 1st ed. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008, 276 pp. 180/2008. ISBN 978-80-7368-527-0.
      Name in Czech: Narace a vyučování jazyku.Recenze.
      Name (in English): Narration and Language Teaching.Recension.

      Keywords in English: narration;foreign language teaching

      Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 11/8/2008 10:24.
    5. HANUŠOVÁ, Světlana. Učební styly a strategie ve výuce cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení (Learning styles and learner strategies in foreign language teaching in learners with SLD). Brno: Pedagogická fakulta MU, 2008.
      Name (in English): Learning styles and learner strategies in foreign language teaching in learners with SLD
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: Foreign language teaching; specific learning difficulties; learning styles
      Reviewed: yes

      Changed by: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D., učo 33747. Changed: 10/11/2009 19:42.

    2007

    1. JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a elektronická média v moderních cizojazyčných učebnicích (Autonomous Learning and Electronic Media in Modern FL Textbooks). In Hodnocení učebnic. 1st ed. Brno: Paido, 2007, p. 55-70. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 7. ISBN 978-80-7315-148-5.
      Name in Czech: Autonomní učení a elektronická média v moderních cizojazyčných učebnicích
      Name (in English): Autonomous Learning and Electronic Media in Modern FL Textbooks
      RIV/00216224:14410/07:00022594 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Janíková, Věra (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: textbook; foreign language teaching; electronic media; learners autonomy
      Reviewed: yes

      Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 2/6/2009 08:22.
    2. BENEŠOVÁ, Pavla. Erforschung der Rolle der Emotionen beim kreativen Schreiben im Fremdsprachenunterricht (Analysis of the effect of emotions within creative writing in foreign language). In Forschung im Doktorstudium am Lehrstuhl für deutsche Sprache und Literatur der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität. 1st ed. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007, p. 22-27. ISBN 978-80-210-4469-2.
      Name in Czech: Výzkum role emocí při kreativním psaní ve výuce cizího jazyka
      Name (in English): Analysis of the effect of emotions within creative writing in foreign language
      RIV/00216224:14410/07:00032685 Proceedings paper. Pedagogy and education. German. Czech Republic.
      Benešová, Pavla (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: foreign language teaching;research;emotions;postgraduate studies
      Type of proceedings: post-proceedings
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 25/1/2008 22:47.
    3. BENEŠOVÁ, Pavla. Kreatives und emotionsgefärbtes Schreiben online - Ein Forschungsprojekt (Creative and Emotional Writing online - research project). In Brünner Hefte zur Didaktik, Sprach- und Literaturwissenschaft. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007, p. 15-20. ISBN 978-80-210-4501-9.
      Name in Czech: Kreativní a emocionálně zabarvené psaní online - výzkumný projekt
      Name (in English): Creative and Emotional Writing online - research project
      RIV/00216224:14410/07:00032785 Proceedings paper. Pedagogy and education. German. Czech Republic.
      Benešová, Pavla (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: online research; creative writing; foreign language teaching
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 22/6/2009 10:27.
    4. HANUŠOVÁ, Světlana and Helena HAVLÍČKOVÁ. Portfolio v cizojazyčném vyučování (Portfolio in foreign language teaching - Step from school to life). Brno: Masarykova univerzita, 2007, 89 pp. ISBN 978-80-210-4480-7.
      Name in Czech: Portfolio v cizojazyčném vyučování
      Name (in English): Portfolio in foreign language teaching - Step from school to life
      RIV/00216224:14410/07:00032617 Editing of thematic compilation, editing of monothematic issue of professional journal. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Hanušová, Světlana (203 Czech Republic, guarantor) -- Havlíčková, Helena (203 Czech Republic)
      Keywords in English: Portfolio; evaluation; foreign language teaching;Common European Framework of Reference
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Helena Havlíčková, učo 2428. Changed: 3/3/2010 12:10.
    5. JANÍKOVÁ, Věra. Problematika výuky němčiny u žáků se specifickými poruchami učení pohledem učitele. Výsledky výzkumu. (Teaching German in Classes with Pupils with Specific Learning Difficulties from Teacher´s point of view. Research results.). In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 1st ed. Brno: Paido, 2007, p. 92-114, 22 pp. ISBN 978-80-7315-150-8.
      Name in Czech: Problematika výuky němčiny u žáků se specifickými poruchami učení pohledem učitele. Výsledky výzkumu.
      Name (in English): Teaching German in Classes with Pupils with Specific Learning Difficulties from Teacher´s point of view. Research results.
      RIV/00216224:14410/07:00022578 Proceedings paper. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Janíková, Věra (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: specific learning difficulties; teaching of German; foreign language teaching; integration

      Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 17/12/2007 12:06.
    6. JANÍKOVÁ, Věra. Realizační fáze kurikula a jeho obsahová dimenze na příkladu jazykové výuky. (The Implementation Stage of the Curriculum and its Contents in the Language Teaching.). In Absolvent základní školy. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007, p. 46-57. ISBN 978-80-210-4402-9.
      Name in Czech: Realizační fáze kurikula a jeho obsahová dimenze na příkladu jazykové výuky.
      Name (in English): The Implementation Stage of the Curriculum and its Contents in the Language Teaching.
      RIV/00216224:14410/07:00020594 Proceedings paper. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Janíková, Věra (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: curriculum; contents; implementation stage; foreign language teaching; competences; research
      Reviewed: yes

      Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 18/11/2007 18:29.
    7. BENEŠOVÁ, Pavla. Tvůrčí psaní ve výuce německého jazyka u žáků se specifickými poruchami učení. Komenský. Brno: PdF MU v Brně, 2007, vol. 132, No 2, p. 13-16. ISSN 0323-0449.

      Keywords in English: foreign language teaching; creative writing
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 9/1/2008 12:30.

    2006

    1. HANUŠOVÁ, Světlana and Petr NAJVAR. Foreign Language Acquisition at an Early Age. 2006.
      Name in Czech: Osvojování cizích jazyků v raném věku
      RIV/00216224:14410/06:00017777 Organization of a conference. Pedagogy and education. English. Czech Republic.
      Hanušová, Světlana (203 Czech Republic, guarantor) -- Najvar, Petr (203 Czech Republic)
      Keywords in English: foreign language teaching; foreign language learning; foreign language acquisition; young learners
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D., učo 33747. Changed: 7/12/2006 10:54.
    2. HANUŠOVÁ, Světlana and Petr NAJVAR. Foreign Language Acquisition at an Early Age. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 107 pp. ISBN 80-210-4149-8.
      Name in Czech: Osvojování cizích jazyků v raném věku
      Pedagogy and education. English. Czech Republic.
      Keywords in English: foreign language teaching; foreign language learning; foreign language acquisition; young learners
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D., učo 33747. Changed: 10/3/2010 19:42.
    3. HANUŠOVÁ, Světlana and Tamara VÁŇOVÁ. Metody cizojazyčné výuky podporující princip autonomie žáka (Foreign language teaching methods supporting the principle of learner autonomy). In Sborník z konference Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka. 1st ed. Brno: PdF MU, 2006, p. 100 -108. ISBN 80-210-4164-1.
      Name (in English): Foreign language teaching methods supporting the principle of learner autonomy
      RIV/00216224:14410/06:00016092 Proceedings paper. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Hanušová, Světlana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Váňová, Tamara (203 Czech Republic, belonging to the institution)
      Keywords in English: foreign language teaching; methods; learner autonomy
      Reviewed: yes

      Changed by: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D., učo 33747. Changed: 13/9/2014 06:52.
    4. MELICHÁRKOVÁ, Kateřina. Sociální strategie učení ve výuce cizího jazyka. (Social Strategies in the Foreign Language Teaching.). In JANÍKOVÁ, Věra. Autonomie a cizojazyčná výuka. Autonomie v teorii, edukační praxi a lingvodidaktickém výzkumu. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 182-188, 8 pp. ISBN 80-210-4164-1.
      Name in Czech: Sociální strategie učení ve výuce cizího jazyka.
      Name (in English): Social Strategies in the Foreign Language Teaching.
      RIV/00216224:14410/06:00016176 Proceedings paper. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Melichárková, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: learning strategies; social strategies; foreign language teaching
      Type of proceedings: post-proceedings
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 19/12/2006 22:31.

    2005

    1. BENEŠOVÁ, Pavla. Emotionale Aspekte im Fremdsprachenunterricht - am Beispiel des kreativen Schreibens. In Jazyk a komunikácia. Príprava učiteľa cudzích jazykov v 21. storočí. 1st ed. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislavě, 2005, p. 155-158. ISBN 80-89113-22-2.
      Name in Czech: Emocionální aspekty ve výuce cizího jazyka - na příkladu kreativního psaní
      Linguistics. German. Slovakia.
      Keywords in English: research;foreign language teaching;emotional aspects of foreign language learning;creative writing
      Type of proceedings: post-proceedings
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 18/12/2007 13:13.
    2. KYLOUŠKOVÁ, Hana. Jak pracovat s uměleckým textem ve výuce cizího jazyka (Language teaching and the literary text). Brno: Školní vzdělávací programy na Portálu PdF MU, 2005, 5 pp.
      URL
      Name (in English): Language teaching and the literary text

      Keywords in English: literary text; foreign language teaching; reading skills

      Changed by: PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D., učo 1065. Changed: 17/6/2009 10:01.
    3. KYLOUŠKOVÁ, Hana. Literární text ve výuce cizím jazykům - metodické postupy (Literary text in language teaching - methodological aspects). Cizí jazyky. Plzeň: Fraus, 2005, vol. 48, No 4, p. 130-132. ISSN 1210-0811.
      Name (in English): Literary text in language teaching - methodological aspects

      Keywords in English: literary text; foreign language teaching; reading skills

      Changed by: PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D., učo 1065. Changed: 15/3/2011 11:23.
    4. BRYCHOVÁ, Alice. Posílení autonomního učení pomocí sebehodnocení prostřednictvím kritérií Evropského jazykového portfolia (Autonomous Learning by means of Self-Evaluation based on Criteria of the European Language Portfolio). In Inovativní tendence v kurikulu studijního oboru "Učitelství německého jazyka pro základní školy". 1st ed. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 2005, p. 50-56. ISBN 80-210-3697-4.
      Name (in English): Autonomous Learning by means of Self-Evaluation based on Criteria of the European Language Portfolio
      RIV/00216224:14410/05:00030996 Proceedings paper. Linguistics. Czech. Czech Republic.
      Brychová, Alice (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: self-evaluation; foreign language teaching; learner autonomy; language portfolio
      Type of proceedings: post-proceedings
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Alice Brychová, Ph.D., učo 1892. Changed: 17/6/2009 08:38.

    2004

    1. BENEŠOVÁ, Pavla. Emotionen sind unsere Energie (Emotions Are Our Energy). In Brünner Hefte zur Didaktik, Sprach- und Literaturwissenschaft. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, p. 10-15. ISBN 80-210-3517-X.
      Name in Czech: Emoce jsou naše energie
      Name (in English): Emotions Are Our Energy
      RIV: Proceedings paper. Linguistics. German. Czech Republic.
      Benešová, Pavla (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: emotions;foreign language teaching;motivation;psychology

      Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 22/6/2009 10:52.
    2. KYLOUŠKOVÁ, Hana. Modernité dans la pédagogie du texte littéraire (Modern Aspects at the Methodology of Literary Text). In Actes du 8e séminaire international d'Etudes doctorales. Prešov: Filozofická fakulta Prešovské univerzity, 2004, p. 264-268. ISBN 80-969277-2-8.
      Name in Czech: Modernita a didaktika literárního textu
      Name (in English): Modern Aspects at the Methodology of Literary Text

      Keywords in English: literary text; foreign language teaching; reading skills

      Changed by: PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D., učo 1065. Changed: 29/12/2010 10:00.
Displayed: 14/5/2024 06:17