- Medailonky
- Medailonek pro akademiky:
Vystudovala učitelství odborných předmětů pro ZŠ a SŠ se specializací na služby a obchod (2013) a učitelství geografie pro ZŠ (2023) na Pedagogické fakultě MU. Na Filozofické fakultě MU vystudovala magisterské studium pedagogiky (2013) a zde také absolvovala doktorské studium v oboru Pedagogika (2019, školitelka prof. Milada Rabušicová, název disertace: Transfer poznatků z pedagogického výzkumu mezi akademiky a učiteli). Od roku 2018 působí na katedře geografie a na katedře pedagogiky PdF MU, kde se věnuje přípravě budoucích učitelů, vzdělávání doktorandů a vyučuje také v programech celoživotního vzdělávání. Intenzivně se také věnuje výzkumu vzdělávání a stála v pozadí zrodu aplikace Geo4Tea.com zacílené na zkvalitňování výuky geografie. V minulosti se podílela na několika výzkumných projektech GAČR (1x řešitelka) a TAČR (1x řešitelka) zaměřených na výzkum kurikula nebo výzkum geografického vzdělávání. Aktuálně působí také na Národním pedagogickém institutu ČR v Praze (od r. 2018), kde se věnuje inovaci a tvorbě kurikula.
ResearcherID: K-6321-2013
Scopus Author Identifier: 57200642030
http://orcid.org/0000-0003-1139-6031
- Medailonek pro neakademickou veřejnost:
Michaela Spurná je motivátorka a vizionářka zanořená do inovací ve vzdělávání. Působí jako vzdělavatelka učitelů a výzkumnice na Pedagogické fakultě MU. V minulosti se na poli výzkumu i výuky zabývala obecnějšími pedagogickými tématy, aktuálně se více zaměřuje na tvorbu koncepčních dokumentů a geografické vzdělávání. Celoživotně se zajímá o transfer poznatků z výzkumu do praxe. Dále pracuje na Národním pedagogickém institutu ČR v Praze, kde se věnuje vzdělávací politice a tvorbě kurikula. Ve volných chvílích zahradničí a pracuje se dřevem.
- Pracoviště
- Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra geografie
- Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky
- Funkce na pracovišti
-
- Vzdělání a akademická kvalifikace
- 2023: Rozšíření aprobace: Učitelství zeměpisu pro základní školy, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta (datum ukončení 28. 6. 2023)
-
2019: Doktorský titul: Pedagogika, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta (datum ukončení 19. 6. 2019)
-
2013: Magisterský titul: Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy – specializace obchod a služby: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta (datum ukončení 20. 5. 2013)
-
2013: Magisterský titul: Pedagogika, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta (datum ukončení 3. 6. 2013)
- Přehled zaměstnání
- 2018 – doposud Katedra geografie – odborný asistent, výzkumné projekty, výuka
-
2018 – doposud Katedra pedagogiky – odborný asistent, výzkumné projekty, výuka
-
2018 – doposud Národní pedagogický institut České republiky – garant inovací ve vzdělávání a hodnocení žáků a garant pracovní skupiny klíčové kompetence a základní gramotnosti (Koncepce a rozvoj kurikula všeobecného vzdělávání; hodnocení ve vzdělávání)
2014 – doposud Centrum transferu technologií; RMU – kontaktní osoba za pedagogickou fakultu pro transfer technologií
-
2015–2017 Podané ruce o.s. Garant za výzkum v projektech
-
2014–2016 Ústav pedagogických věd; FF MU – asistent
- Pedagogická činnost
- Přednášky, semináře a workshopy pro studenty Bc, Mgr. a Ph.D. studia na PED MUNI
-
Výuka pedagogických a metodologických kurzů (statistika, metodologie výzkumu), didaktika geografie
-
Konzultant Ph.D. studentů (Ped MUNI, PřF UK)
- Vědeckovýzkumná činnost
- Výzkum kurikula
- Transfer poznatků
- Výzkum geografického vzdělávání
- Řešitelka 1 výzkumného projektu Grantové agentury České republiky
- Řešitelka 1 výzkumného projektu Technologické agentury České republiky
- Seznam nejvýznamnějších výzkumů
-
TA ČR TL05000033 Vývoj on-line platformy pro podporu profesního růstu studentů učitelství a učitelů geografie: diagnostický nástroj pro identifikaci pojetí výuky; řešitel projektu (2021–2023)
-
TA ČR TL05000360 Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení; člen výzkumného týmu (2021–2023)
-
GA ČR GA23-05562S Kdo vzdělává budoucí učitele geografie? Sociální reprezentace učitelů a učitelství v učitelské přípravě; řešitelka projektu (2023–2025)
-
GA ČR GA23-05617S Pojetí výuky geografie: ověřování ekologické validity výzkumného nástroje; člen výzkumného týmu (2023–2025)
-
GA ČR 18-08315S Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů; člen výzkumného týmu (2018–2020)
-
GA ČR GA15-05122S Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy; člen výzkumného týmu, (2015–2017)
-
série OP Zaměstnanost, člen řešitelského týmu KA 2 evaluátor klíčových aktivit – nastavení evaluace (2018–2020)
-
CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_052/0007282, Minimalizace zdravotních a sociálních rizik u osob ohrožených rozvojem závislostí a sociálním vyloučením (2018–2019)
-
CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_052/0007551 Nízkoprahové služby pro drogově závislé Brno (2018–2019)
-
CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_052/0007742, KOMPAS - odborné sociální poradenství pro osoby po VTOS (2018–2019)
-
CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_052/0007754, Komplexní poskytování služeb pro drogově závislé na území Brna formou odborného sociálního poradenství (2018–2019)
-
CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_052/0007493, Integrace sociálně vyloučené mládeže ohrožené rizikovým chováním (2018–2019)
-
CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_052/0007326, Poradenské centrum v Brně - rozvoj kompetencí k bydlení a práce s klienty s duální diagnózou (2018–2019)
-
ESF CZ.1.07/4.1.00/06.0001 Kurikulum G Výzkumná aktivita Kvalitní škola; člen výzkumného týmu (2011–2011)
- Akademické stáže
- 15. 11. 2022 – 20. 11. 2022: University of Augsburg, Augsburg, projekt BTHA-AP-2022-41: Augsburg trifft Brno: ein interdisziplinärer Austausch und Workshop zu geographischen und geographiedidaktischen Themen, GER
- 29. 11. 2022 – 3. 12. 2022: Pedagogical University in Krakow, Krakow, Erasmus+, POL
- 1. 8. 2018 – 6. 8. 2018: WERA 2018, Cape Town, Freemover, ZAF
- 11. 8. 2016 – 25. 8. 2016: Institute for Knowledge Mobilization, Ottawa, Freemover, CAN
- 23. 5. 2016 – 28. 5. 2016: University of Copenhagen, Copenhagen, Freemover, DNK
- Universitní aktivity
- Centrum transferu technologií; RMU (kontaktní osoba za Pedagogickou fakultu MU pro transfer technologií)
- Projekty:
-
MUNI/A/1435/2022 Rozvoj vědeckého myšlení: Podpora studentských aktivit tří profesních mikrospolečenství, řešitel
-
MUNI/A/1453/2021 Od rešerše ke vědeckému zkoumání ověřování pedagogických jevů: podpora studentských aktivit tří profesních mikrospolečenství, řešitelka
-
MUNI/A/1515/2020 Od rešerše ke vysokoškolské didaktice, řešitelka
- OTVŘ-4115721570 Mapa profesního rozvoje studentů učitelství, člen týmu
- Mimouniversitní aktivity
- Editorial member team vědeckého časopisu Data in Brief (Elsevier)
Národní pedagogický institut České republiky – garant inovací ve vzdělávání a hodnocení žáků a garant pracovní skupiny klíčové kompetence a gramotnosti (Koncepce a rozvoj kurikula všeobecného vzdělávání; hodnocení ve vzdělávání)
-
Členství v České geografické společnosti (ČGS)
- Ocenění vědeckou komunitou
- Vyžádané posudky na studie nabídnuté do následujících časopisů:
-
International Research in Geographical and Environmental Education
-
European Journal of Geography
-
Studia Paedagogica
- Vybrané publikace
- SPURNÁ, Michaela and Petr KNECHT. Souhrnná výzkumná zpráva. Geo4tea (Research summary report. Geo4tea). Brno: Munipress, 2023, 10 pp. 1. ISBN 978-80-88246-48-0. Elektronická publikace Souhrnné výzkumné zprávy vydané eMUNI pomocí PUBLI.cz info
- KNECHT, Petr and Michaela SPURNÁ. Does specialization in geography teaching determine teachers' conceptions of geography teaching? International Research in Geographical and Environmental Education. London: Taylor & Francis, Routledge, 2022, vol. 31, No 3, p. 242-260. ISSN 1038-2046. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/10382046.2021.1970967. URL info
- SPURNÁ, Michaela, Eduard HOFMANN and Petr KNECHT. Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezioborovou spolupráci přípravě budoucích učitelů geografie (Pillars of Teacher Competence: A Tool for Interdisciplinary Collaboration in the Preparation of Future Geography Teachers). Geografické informácie. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2022, vol. 26, No 1, p. 58-71. ISSN 1337-9453. Available from: https://dx.doi.org/10.17846/GI.2022.26.1.58-71. URL info
- SPURNÁ, Michaela, Petr KNECHT, Petr KVĚTON and Eduard HOFMANN. Geo4tea. 2022. Responsive online application for the self-development of geography pre-service and in-service teachers. Responzivní on-line aplikace určená k seberozvoji učitelů a studentů učitelství geografie. info
- SPURNÁ, Michaela, Petr KNECHT and Hana SVOBODOVÁ. Perspectives on geography education in the Czech National Curriculum. International Research in Geographical and Environmental Education. Taylor & Francis, 2021, vol. 30, No 2, p. 164-180. ISSN 1038-2046. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/10382046.2020.1789807. URL URL info
- KNECHT, Petr, Michaela SPURNÁ and Hana SVOBODOVÁ. Czech secondary pre-service teachers’ conceptions of geography. Journal of Geography in Higher Education. 2020, vol. 44, No 3, p. 458-473. ISSN 0309-8265. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/03098265.2020.1712687. URL info
- SVOBODOVÁ, Hana, Michaela SPURNÁ and Petr KNECHT. Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku (The perspectives of geography, and geography teaching, in secondary pre-service teachers in Czechia). Geografie. Česká geografická společnost, 2020, vol. 125, No 4, p. 501-526. ISSN 1212-0014. Available from: https://dx.doi.org/10.37040/geografie2020125040501. URL info
- PEŠKOVÁ, Karolína, Michaela SPURNÁ and Petr KNECHT. Teachers’ Acceptance of Curriculum Reform in the Czech Republic: One Decade Later. Center for Educational Policy Studies Journal. 2019, vol. 9, No 2, p. 73-97. ISSN 1855-9719. Available from: https://dx.doi.org/10.26529/cepsj.560. URL info
- SPURNÁ, Michaela and Petr KNECHT. Využívání kurikulárních dokumentů učiteli ZŠ: aplikace Johnsonovy typologie (Use of curricular documents by Czech lower secondary school teachers: An application of Johnson’s typology of utilization). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2018, vol. 23, No 1, p. 29-54. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2018-1-3. URL info
- SPURNÁ, Michaela and Dušan KLAPKO. Optimalizace řešení „sociálních pohřbů“ ve městě Brně (Optimization of the solution of "social funerals" in the city of Brno). 2018th ed. Brno: Magistrát města Brna, Statutární město Brno, 2018, 35 pp. info
- PEŠKOVÁ, Karolína, Tomáš JANKO, Tomáš JANÍK and Michaela SPURNÁ. Proměny postojů učitelů ke kurikulární reformě a jejímu zavádění (The Changes of Teachers’ Attitudes Towards Curriculum Reform and Its Implementation). Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2018, vol. 12, No 1, p. 69-93. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.282. URL info
- PEŠKOVÁ, Karolína, Michaela SPURNÁ and Petr KNECHT. Teoretický model pro výzkum vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ (Theoretical Model for Research of Lower Secondary School Teachers’ Perceptions of Curriculum Changes). Orbis scholae. Praha: Karolinum, 2017, vol. 11, No 2, p. 99-124. ISSN 1802-4637. URL info
- SPURNÁ, Michaela and Josef MAŇÁK. Případová studie: Postavení etické výchovy v kurikulu (Case study: The position of ethics education in the curriculum). In Píšová, M., Kostková, K., & Janík, T. (Eds.), Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. 1st ed. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011, p. 242-268. Kurikulum G. ISBN 978-80-87000-78-6. URL info
2024/08/25