Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
This blog is written by
PhotographsFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Blog owners: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Right to read: anyone on the Internet, a specific group of users: FI:CVT FI
Right to post comments: a specific group of users: FI:CVT FI
13. 8.
2007

Questomat - schémata v Odpovědnících

Not rated yet.
Novinky – e-learning

K interaktivní výuce bezpochyby patří testy v jakékoliv formě. Testy doplněné o rozmanité a zábavné otázky nebo schémata s možností doplnění studentem pravděpodobněji udrží pozornost studentů a rozhodně zpestří výukové materiály učitele. Nástroj Questomat, který vznikl na podnět vyučujících cizích jazyků, umožňuje pohodlně vytvářet otázky, jejichž základem je obrázek. Takovou otázku lze použít k názornému vysvětlení podstaty, na kterou je dotazovaný tázán. Díky tomuto nástroji mohou vyučující vytvářet testy a otázky srovnatelné s těmi, které jsou oblíbené v ilustrovaných učebnicích. Studium se tím opět stává více hrou.

Quest-o-mat je nástroj umožňující zapojit obrázky do tvorby Odpovědníků a výrazně tak zatraktivnit testy a procvičovací Odpovědníky. S jeho pomocí do Odpovědníků snadno vložíte nákresky, grafy, fotografie a schémata.

Spustit ukázku (video, 5,1 MB) práce s questomatem lze zde.


Obr. 1: Ukázky vytvářených otázek

16. srpna 2007

Not read yet0 commentspermalink
20. 7.
2007

Transfer změn o závěrečné práci podle volby

Not rated yet.
Novinky

V Záznamníku učitele je k dispozici aplikace Rozpisy studentů, která umožňuje mimo jiné ´Správu balíku a témat/variant´. Správa balíku a témat/variant slouží učiteli také k vytvoření a správě balíků témat závěrečných prací.

Jakmile si student vybere závěrečnou práci pomocí aplikace Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat: "vybrané téma" (z Osobní administrativa -> Student) a chystá se ji zpracovávat, studijní referent použije v agendě Studijní aplikaci Převod témat závěrečných prací, a tím se přenesou údaje z Rozpisů studentů do Archivu závěrečných prací a studijní evidence. Automaticky se vybere předmět Státní závěrečné zkoušky (SZZ), ke kterému se práce přiřadí.

Protože i v období po zahájení zpracování práce mohou nastat změny, které se jí týkají, vznikla aktualizační aplikace, která umožňuje přenos změněných údajů z Rozpisu studentů do studijní evidence. Tak se automaticky převádí informace o vedoucím práce a/nebo oponentovi, informace o literatuře nebo se aktualizuje anglický název práce nebo název zapsaný v TeXu. Aktualizovat se mohou společně, nebo každá informace zvlášť. Nejde však jen o přenos informací, ale současně vznikají potřebné návaznosti na další aplikace studijní evidenci, například oponent získává právo vkládat posudek do IS MU apod.


Obr. 1: Studium -> Rozpisy studentů: Přehled balíků s tématy/variantami -> Balík témat ... učitel manipuluje s balíkem témat


Obr. 2: Studijní -> Převod témat z Rozpisu studentů do Závěrečných prací ... studijní referent převádí/aktualizuje témata

Další novinkou je služba automatického zasílání e-mailu vedoucímu práce, jakmile se student přihlásí k tématu zadanému vedoucím práce.

Pro rigorózní řízení je k dispozici také možnost evidovat závěrečnou práci, čemuž předchází celý proces od přihlašování se k rigoróznímu řízení pomocí e-přihlášky až po vložení závěrečné práce. Účastník rigorózního řízení však má možnost za určitých podmínek přerušit. Poté (po nějaké době) odevzdává novou rigorózní práci a přistupuje ke zkoušce. To celé je stále v rámci jednoho rigorózního řízení, které se tím přerušilo. Proto aplikace musí umožňovat vložení nové práce (nový obsah i název) do Archivu závěrečných prací při současném uchování předchozí verze práce (přesto, že z ní nemá hodnocení F).

20. července 2007

Not read yet0 commentspermalink
4. 7.
2007

Volba identity v e-learningu

Not rated yet.
Novinky – e-learning
V průběhu posledních týdnů došlo k řadě vylepšení agendy Učitel. Nejvýznamnější z nich je zcela originální možnost ´Volby cizí identity´, která má využití především v e-learningových agendách.

V aplikacích spojených s e-learningem v IS MU má nyní učitel možnost podívat se na vybrané stránky ISu pohledem konkrétního studenta. Tím může ověřit výsledek svých nastavení nebo operace, které provedl. Například, zda se údaje z Poznámkového bloku dostaly správně ke studentovi, zda správně nastavil interaktivní osnovu předmětu nebo parametry odpovídání odpovědníku atp. včetně designu, který má student zvolen.

Volba cizí identity je funkce určená pro učitele. Ten si smí změnit identitu na libovolného ze studentů, kteří v posledních třech letech měli zaregistrovaný učitelův předmět. Avšak učitel "vidí" očima studenta pouze do vybraných aplikací, které související s e-learningem, například vidí studentovy Studijní materiály, Odpovědníky, informace z Poznámkových bloků, statistiku bodů z Poznámkových bloků, Interaktivní osnovu, Správce souborů.

Osobní složky a osobní informace studenta zůstávají nepřístupné, a tak učitel nemá přístup ke studentově poště, soukromým záložkám, známkám z jiných předmětů, do Úschovny atp. Navíc učitel může pod zvolenou identitou pouze prohlížet a číst, a nemůže provádět žádnou operaci měnící data. Proto student nemusí mít obavy, že by učitel za něj skládal test či prováděl jiné úkony.

Na Masarykově univerzitě se používají e-learningové agendy ve výuce jednak pro podporu výuky studijními materiály, samostudium a podobně, ale současně jsou velice rozšířené pro přímé zkoušení u PC, zkoušení skenováním písemek, pro státnicové zkoušky, pro odevzdávání úloh nebo zpracování textu přímo u PC při zkoušce (referátu, práce, úlohy) aj. Proto je potřebné dbát například na správné nastavení režimů zkoušení (jednorázové, od-do, ...) nebo přístupových práv (pro studenty přihlášené na zkoušku). Díky funkci ´Volby cizí identity´ se učitel cítí jistěji a není závislý na kontrole nastavení další osobou, například e-technikem.


Obr. 1: Zvolená cizí identita

Na použití identity upozorňuje na stránce v IS MU výrazný červený pruh se symbolem otisku prstu v záhlaví stránky. Funkce je učitelům k dispozici v IS MU: Osobní administrativa -> Učitel (Záznamník učitele) -> Odpovědníky - Volba cizí identity.

4. července 2007

Not read yet0 commentspermalink
4. 7.
2007

Pošta IS MU v distribuovaném úložišti

Not rated yet.
Novinky

V minulých týdnech byla výrazně změněna vnitřní architektura poštovního systému, který je součástí Informačního systému MU. Oproti dřívější implementaci, kdy se zprávy ukládaly v centrální databázi Oracle, je v nové verzi využito databáze pouze jako úložiště metadat, a zprávy samotné jsou ukládány v distribuovaném souborovém úložišti, které IS MU používá pro ukládání dat většího objemu (archív závěrečných prací, studijní materiály a podobně).

Přemístěním poštovních zpráv do distribuovaného souborového úložiště umožnilo výrazně odlehčit centrální databázi. Při této úpravě zároveň vývojový tým upravil metadata, která se o jednotlivých zprávách ukládají tak, že nyní pro hromadné operace jako je výpis složky a podobně není potřeba přistupovat ke zprávám samotným, ale stačí přístup k metadatům.

Kromě těchto technologických změn byly učiněny úpravy v uživatelském rozhraní. Smyslem těchto úprav bylo zvýšení přehlednosti schránky zavedením výraznějšího barevného označení různých typů zpráv (nové, důležité, atd.) a použitím dalších grafických prvků pro zlepšení orientace uživatelů.

Výše popsané úpravy výrazně zrychlily práci s poštovním rozhraním IS MU a zároveň otevřely cestu pro budoucí výraznější navýšeni kapacit schránek jednotlivých uživatelů, kteří poštu v IS MU používají jako svůj primární nástroj komunikace.


Obr. 1: Poštovní aplikace

4. července 2007

Not read yet0 commentspermalink