Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
20. 7.
2007

Transfer změn o závěrečné práci podle volby

Dosud nehodnoceno.
Novinky

V Záznamníku učitele je k dispozici aplikace Rozpisy studentů, která umožňuje mimo jiné ´Správu balíku a témat/variant´. Správa balíku a témat/variant slouží učiteli také k vytvoření a správě balíků témat závěrečných prací.

Jakmile si student vybere závěrečnou práci pomocí aplikace Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat: "vybrané téma" (z Osobní administrativa -> Student) a chystá se ji zpracovávat, studijní referent použije v agendě Studijní aplikaci Převod témat závěrečných prací, a tím se přenesou údaje z Rozpisů studentů do Archivu závěrečných prací a studijní evidence. Automaticky se vybere předmět Státní závěrečné zkoušky (SZZ), ke kterému se práce přiřadí.

Protože i v období po zahájení zpracování práce mohou nastat změny, které se jí týkají, vznikla aktualizační aplikace, která umožňuje přenos změněných údajů z Rozpisu studentů do studijní evidence. Tak se automaticky převádí informace o vedoucím práce a/nebo oponentovi, informace o literatuře nebo se aktualizuje anglický název práce nebo název zapsaný v TeXu. Aktualizovat se mohou společně, nebo každá informace zvlášť. Nejde však jen o přenos informací, ale současně vznikají potřebné návaznosti na další aplikace studijní evidenci, například oponent získává právo vkládat posudek do IS MU apod.


Obr. 1: Studium -> Rozpisy studentů: Přehled balíků s tématy/variantami -> Balík témat ... učitel manipuluje s balíkem témat


Obr. 2: Studijní -> Převod témat z Rozpisu studentů do Závěrečných prací ... studijní referent převádí/aktualizuje témata

Další novinkou je služba automatického zasílání e-mailu vedoucímu práce, jakmile se student přihlásí k tématu zadanému vedoucím práce.

Pro rigorózní řízení je k dispozici také možnost evidovat závěrečnou práci, čemuž předchází celý proces od přihlašování se k rigoróznímu řízení pomocí e-přihlášky až po vložení závěrečné práce. Účastník rigorózního řízení však má možnost za určitých podmínek přerušit. Poté (po nějaké době) odevzdává novou rigorózní práci a přistupuje ke zkoušce. To celé je stále v rámci jednoho rigorózního řízení, které se tím přerušilo. Proto aplikace musí umožňovat vložení nové práce (nový obsah i název) do Archivu závěrečných prací při současném uchování předchozí verze práce (přesto, že z ní nemá hodnocení F).

20. července 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
4. 7.
2007

Volba identity v e-learningu

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning
V průběhu posledních týdnů došlo k řadě vylepšení agendy Učitel. Nejvýznamnější z nich je zcela originální možnost ´Volby cizí identity´, která má využití především v e-learningových agendách.

V aplikacích spojených s e-learningem v IS MU má nyní učitel možnost podívat se na vybrané stránky ISu pohledem konkrétního studenta. Tím může ověřit výsledek svých nastavení nebo operace, které provedl. Například, zda se údaje z Poznámkového bloku dostaly správně ke studentovi, zda správně nastavil interaktivní osnovu předmětu nebo parametry odpovídání odpovědníku atp. včetně designu, který má student zvolen.

Volba cizí identity je funkce určená pro učitele. Ten si smí změnit identitu na libovolného ze studentů, kteří v posledních třech letech měli zaregistrovaný učitelův předmět. Avšak učitel "vidí" očima studenta pouze do vybraných aplikací, které související s e-learningem, například vidí studentovy Studijní materiály, Odpovědníky, informace z Poznámkových bloků, statistiku bodů z Poznámkových bloků, Interaktivní osnovu, Správce souborů.

Osobní složky a osobní informace studenta zůstávají nepřístupné, a tak učitel nemá přístup ke studentově poště, soukromým záložkám, známkám z jiných předmětů, do Úschovny atp. Navíc učitel může pod zvolenou identitou pouze prohlížet a číst, a nemůže provádět žádnou operaci měnící data. Proto student nemusí mít obavy, že by učitel za něj skládal test či prováděl jiné úkony.

Na Masarykově univerzitě se používají e-learningové agendy ve výuce jednak pro podporu výuky studijními materiály, samostudium a podobně, ale současně jsou velice rozšířené pro přímé zkoušení u PC, zkoušení skenováním písemek, pro státnicové zkoušky, pro odevzdávání úloh nebo zpracování textu přímo u PC při zkoušce (referátu, práce, úlohy) aj. Proto je potřebné dbát například na správné nastavení režimů zkoušení (jednorázové, od-do, ...) nebo přístupových práv (pro studenty přihlášené na zkoušku). Díky funkci ´Volby cizí identity´ se učitel cítí jistěji a není závislý na kontrole nastavení další osobou, například e-technikem.


Obr. 1: Zvolená cizí identita

Na použití identity upozorňuje na stránce v IS MU výrazný červený pruh se symbolem otisku prstu v záhlaví stránky. Funkce je učitelům k dispozici v IS MU: Osobní administrativa -> Učitel (Záznamník učitele) -> Odpovědníky - Volba cizí identity.

4. července 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
4. 7.
2007

Pošta IS MU v distribuovaném úložišti

Dosud nehodnoceno.
Novinky

V minulých týdnech byla výrazně změněna vnitřní architektura poštovního systému, který je součástí Informačního systému MU. Oproti dřívější implementaci, kdy se zprávy ukládaly v centrální databázi Oracle, je v nové verzi využito databáze pouze jako úložiště metadat, a zprávy samotné jsou ukládány v distribuovaném souborovém úložišti, které IS MU používá pro ukládání dat většího objemu (archív závěrečných prací, studijní materiály a podobně).

Přemístěním poštovních zpráv do distribuovaného souborového úložiště umožnilo výrazně odlehčit centrální databázi. Při této úpravě zároveň vývojový tým upravil metadata, která se o jednotlivých zprávách ukládají tak, že nyní pro hromadné operace jako je výpis složky a podobně není potřeba přistupovat ke zprávám samotným, ale stačí přístup k metadatům.

Kromě těchto technologických změn byly učiněny úpravy v uživatelském rozhraní. Smyslem těchto úprav bylo zvýšení přehlednosti schránky zavedením výraznějšího barevného označení různých typů zpráv (nové, důležité, atd.) a použitím dalších grafických prvků pro zlepšení orientace uživatelů.

Výše popsané úpravy výrazně zrychlily práci s poštovním rozhraním IS MU a zároveň otevřely cestu pro budoucí výraznější navýšeni kapacit schránek jednotlivých uživatelů, kteří poštu v IS MU používají jako svůj primární nástroj komunikace.


Obr. 1: Poštovní aplikace

4. července 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
4. 7.
2007

Multimédia jako součást rapid e-learningu na konferenci SCO2007

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Letošní ročník mezinárodní konferece SCO (Sharable Content Object) se konala na Ekonomicko-správní fakultě MU ve dnech 30. - 31. 6. 2007. Tato konference, "hostující" po jednotlivých fakultách MU, se zabývá pokročilými tématy a novinkami z oblasti elektronické podpory výuky. Účastníci měli možnost navštívit celou řadu velmi zajímavých přednášek z oblasti výzkumu i aplikace e-learningových technik i technologií z řad vědeckých pracovníků i vyučujících.

Konferenci zahájila doc. RNDr. Ivana Černá, CSc., prorektorka pro informační technologie MU. Během jejího projevu měli účastníci mimo jiné také možnost shlédnout nové demonstrační video prezentující možnosti servisního střediska pro podporu e-learningu na MU. Tento úvod předeslal poměrně široké zastoupení příspěvků vyučujících z Masarykovy univerzity, kteří prezentovali mimo své pedagogické práce také své zkušenosti s využíváním elektronické podpory IS MU. Z jednotlivých příspěvků jednoznačně vyplynulo, že vyučující velmi oceňují a aktivně využívají nabízený servis v podobě projektu e-techniků a servisního střediska a že tyto aktivity přispívají k rychlejšímu a efektivnějšímu začlenění moderních technologií do výuky.

Projekty pro podporu e-learningu běžícími na MU a s tím spojenými procesy se zabývala i Ing. Brandejsová ve svém příspěvku Tvorba multimediálních a interaktivních objektů na Masarykově univerzitě pro rapid e-learning. Vysvětlila, proč se univerzita v rámci svých aktivit soustředí na podporu tzv. rapid e-learningu a jaký význam v tomto procesu mají e-technici a především nové servisní středisko. Na závěr představila i konkrétní inovativní multimediální pomůcky, které již byly v servisním středisku pro vyučující vytvořeny.

Kromě jednotlivých tematických přednáškových bloků probíhala paralelně během celé konference i Přehlídka kurzů a technických řešení v e-learningu. Zde měli možnost jednotliví vyučující osobně představit svou koncepci výuky podpořené informačními technologiemi a konzultovat své představy s ostatními.

Článek Ing. Brandejsové naleznete v sekci Články.


Obr. 1: Animace pohybu

4. července 2007

Dosud nečteno0 komentářůpermalink