Ped1010 Úvod do pedagogiky a psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
2/1/1. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Fico, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Julie Floriánová (cvičící)
Mgr. Petr Hájek (cvičící)
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová (cvičící)
Mgr. Adéla Jedlitschková (cvičící)
Mgr. Jitka Jeklová (cvičící)
Mgr. Miroslav Jurčík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Gabriela Mayerová (cvičící)
Mgr. Jolana Nedomová (cvičící)
Mgr. Bc. Alexandra Pařízková (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michaela Pulkrábová (cvičící)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Adéla Švestková (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Natálie Wollerová (cvičící)
Mgr. Bc. Dagmar Husárová (pomocník)
Garance
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ped1010/KombiPred01: So 4. 10. 9:00–11:50 A1 učebna, 13:00–15:50 A1 učebna, So 1. 11. 9:00–11:50 A1 učebna, 13:00–15:50 A1 učebna, J. Bradová, J. Lukas
Ped1010/PrezPred01: Po 10:00–11:50 A1 učebna, J. Bradová, J. Lukas
Ped1010/PrezPred02: St 9:00–10:50 A1 učebna, J. Bradová, J. Lukas
Ped1010/PrezPred03: St 11:00–12:50 A1 učebna, J. Bradová, J. Lukas
Ped1010/PrezSem01: každé sudé úterý 14:00–15:50 D44 učebna, J. Krása, E. Trnová
Ped1010/PrezSem02: každé liché úterý 14:00–15:50 D44 učebna, J. Krása, E. Trnová
Ped1010/PrezSem03: každé sudé úterý 16:00–17:50 D44 učebna, J. Krása, E. Trnová
Ped1010/PrezSem04: každé liché úterý 16:00–17:50 D44 učebna, J. Krása, E. Trnová
Ped1010/PrezSem05: každé liché úterý 12:00–13:50 D212 učebna, T. Kohoutek, E. Trnová
Ped1010/PrezSem06: každé sudé pondělí 14:00–15:50 D212 učebna, R. Pospíšil, T. Škubalová
Ped1010/PrezSem07: každé liché pondělí 14:00–15:50 D34 učebna, R. Pospíšil, J. Sklepníková
Ped1010/PrezSem08: každé sudé pondělí 16:00–17:50 D34 učebna, R. Pospíšil, J. Sklepníková
Ped1010/PrezSem09: každé liché pondělí 16:00–17:50 D34 učebna, R. Pospíšil, J. Sklepníková
Ped1010/PrezSem10: každé liché pondělí 18:00–19:50 D15 učebna, A. Jedlitschková, R. Pospíšil
Ped1010/PrezSem11: každé sudé pondělí 10:00–11:50 D44 učebna, J. Lukas, L. Škarková
Ped1010/PrezSem12: každé liché pondělí 10:00–11:50 D44 učebna, J. Lukas, L. Škarková
Ped1010/PrezSem14: každou lichou středu 9:00–10:50 D24 učebna, K. Dundálková, A. Pařízková
Ped1010/PrezSem15: každé sudé pondělí 17:00–18:50 D20 učebna, P. Hájek, A. Jedlitschková
Ped1010/PrezSem17: každé liché úterý 14:00–15:50 D112 učebna, M. Jurčík, A. Švestková
Ped1010/PrezSem18: každé sudé úterý 16:00–17:50 D112 učebna, M. Jurčík, J. Sklepníková
Ped1010/PrezSem19: každé liché úterý 16:00–17:50 D112 učebna, M. Jurčík, A. Švestková
Ped1010/PrezSem20: každé sudé úterý 8:00–9:50 D15 učebna, L. Ďulíková, J. Nedomová
Ped1010/PrezSem21: každé liché úterý 8:00–9:50 D15 učebna, L. Ďulíková, J. Nedomová
Ped1010/PrezSem22: každou sudou středu 9:00–10:50 D36 učebna, L. Ďulíková, A. Pařízková
Ped1010/PrezSem23: každou lichou středu 9:00–10:50 D36 učebna, L. Ďulíková, J. Jeklová
Ped1010/PrezSem24: každou sudou středu 11:00–12:50 D34 učebna, L. Ďulíková, A. Pařízková
Ped1010/PrezSem25: každou lichou středu 11:00–12:50 D34 učebna, L. Ďulíková, J. Jeklová
Ped1010/PrezSem26: každé sudé úterý 14:00–15:50 D112 učebna, A. Bendová, J. Sklepníková
Ped1010/PrezSem27: každou lichou středu 14:00–15:50 D214 učebna, A. Bendová, J. Jeklová
Ped1010/PrezSem28: každou sudou středu 16:00–17:50 D36 učebna, A. Bendová, Š. Hlaváčová
Ped1010/PrezSem29: každou lichou středu 16:00–17:50 D36 učebna, A. Bendová, Š. Hlaváčová
Ped1010/PrezSem31: každou lichou středu 18:00–19:50 D15 učebna, A. Bendová, J. Floriánová
Ped1010/PrezSem32: každý sudý čtvrtek 16:00–17:50 D112 učebna, Š. Hlaváčová, M. Pulkrábová
Ped1010/PrezSem33: každý lichý čtvrtek 16:00–17:50 D112 učebna, Š. Hlaváčová, M. Pulkrábová
Předpoklady
!NOWANY( Ped3010 Introduction to Education and Psychology )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 900 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 854/900, pouze zareg.: 0/900, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/900
Mateřské obory/plány
předmět má 77 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět slouží studentům k:
  • základní orientaci při vstupu do rozsáhlé problematiky učitelské a asistentské profese.

  • Studenti porozumí základnímu obsahu a terminologii pedagogiky a psychologie tak, aby ji mohli používat nejen v navazujících předmětech, ale především při soustavné kultivaci svého profesního smýšlení.
    Cílem předmětu je:
  • seznámit studenty se základními pojmy a teoriemi pedagogiky, obecné psychologie a psychologie osobnosti a jejich vývojem,
  • ukázat vztahy pedagogiky a psychologie k ostatním společenskovědním oborům,
  • naznačit možnosti využívaní pedagogických a psychologických poznatků v práci učitelů a asistentů pedagoga.

  • Absolvování tohoto kurzu je předpokladem ke studiu dalších pedagogických a psychologických disciplín. Ve dvouhodinových přednáškách se budou střídat přednášející z katedry pedagogiky a psychologie.
    Výstupy z učení
    Na konci kurzu bude student schopen:
  • rozumět základnímu obsahu a terminologií pedagogiky a psychologie,
  • číst běžné pedagogické a psychologické texty pro pedagogy a tvořivě jim rozumět,
  • odlišit poznatky akademické pedagogiky a psychologie od běžných lidových pedagogických a psychologických poznatků.
  • Osnova
    • Hlavní témata:
    • 1. Pedagogika jako vědní obor. Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní kategorie a pojmy.
    • 2. Předmět psychologie a jeho vývoj. Podmíněnost psychiky. Vědomí, čití a vnímání.
    • 3. Proces výchovy a vzdělávání. Vybrané modely výchovy a vzdělávání.
    • 4. Pozornost, paměť, představivost. Myšlení, řešení problémů.
    • 5. Pedagogické profese a jejich podstata. Reflexe a sebereflexe pedagoga. Profesní portfolio.
    • 6. Myšlení a řeč. Inteligence, schopnosti. Tvořivost.
    • 7. Žák ve škole. Charakteristika žáků (gender, sociální status,..).
    • 8. Učení. Výsledky učení, druhy učení. Emoce.
    • 9. Národní kurikulum a vzdělávací standardy. Škola jako instituce, organizace, pospolitost.
    • 10. Osobnost – pojem, vymezení, struktura a dynamika. Motivace, potřeby.
    • 11. Školský systém v České republice. Výsledky a efekty vzdělávání.
    • 12. Stres, stresory, syndrom vyhoření, psychohygiena. Vůle a volní procesy, rozhodování.
    • Doplňující informace:
    • Průřezová témata
    • 1. Edukační aspekty inkluze, diverzita (inkluze) z pohledu pedagogiky a psychologie.
    • 2. Jak využívat poznatků z pedagogiky a psychologie.
    • 3. Profesní portfolio pedagoga – charakteristika.
    Literatura
      povinná literatura
    • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
    • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010, 467 s. ISBN 9788024618326. info
    • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
    • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 9788020014993. info
    • VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2004, 356 stran. ISBN 9788024608419. info
    • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
      doporučená literatura
    • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Vydání čtvrté, v Portál. Praha: Portál, 2010, 797 stran. ISBN 9788073676865. info
    • PRŮCHA, Jan; Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. info
    • BLACK-HAWKINS, Kristine; Lani FLORIAN a Martyn ROUSE. Achievement and inclusion in schools. First published. London: Routledge, 2007, vii, 161. ISBN 9780415391986. info
    • ATKINSON, Rita L. Hilgard's introduction to psychology. Edited by Carolyn D. Smith. 13th ed. Fort Worth: Harcourt College, 2000, xxiii, 768. ISBN 015508044X. info
    • PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 1996, 76 s. info
    Výukové metody
    přednáška diskuse
    Metody hodnocení
    - aktivní účast na výuce (minimálně 75% docházka) - odevzdání 3 tezí z četby zadaných odborných textů - odevzdání úvahy na téma Dobrý učitel - písemný test (test je možné absolvovat až po odevzdání 3 tezí z četby a úvahy Dobrý učitel; k absolvování předmětu je třeba 70 % správných odpovědí)
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/Ped1010