SP3MK_SVZ2 Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 2

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3MK_SVZ2/01: Pá 2. 12. 7:30–14:40 učebna 53, Pá 16. 12. 7:30–14:40 učebna 52, M. Bartoňová, K. Červenka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní střední školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování disciplíny je student schopen specifikovat intervence a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími v rámci základního a středního vzdělávání s akcentem na jednotlivé kurikulární dokumenty (praktická škola jednoletá, praktická škola dvouletá, odborné učiliště).
Osnova
  • Strategie a přístupy k vzdělávání žáků se SVP v středním vzdělávání; Didaktické zásady, metody a formy a podmínky v edukaci žáků se zdravotním postižením; Základní škola speciální. Klima ve vyučování - strategie, faktory ovlivňující edukační proces, kurikulum a jeho specifika. Charakteristika okruhu jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci s tělesným postižením (příklad DMO) - specifika edukace, vzdělávání. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci se smyslovým postižením - specifika edukace, institucionální vzdělávání. Podmínky vzdělávání, vyrovnávací opatření, individualizace a diferenciace ve vzdělávání Praktická škola jednoletá – specifika vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Praktická škola jednoletá; Praktická škola dvouletá – Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Praktická škola dvouletá; Možnosti pracovního uplatnění osob s mentálním postižením, podporované zaměstnávání. Východiska etopedie, postavení v systému speciální pedagogiky. Vliv poruch chování na kvalitu života dítěte – aktuálně i do budoucnosti. Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti Charakteristiky a potřeby související s dospíváním a s rizikem vývoje poruchy chování, problematika nálepkování (etiketizace), kontext střední školy. Edukační potřeby dětí s poruchou chování. Cílové skupiny etopedie, porucha emocí a chování - dynamické pojetí PCHE. Definice poruch chování, současné trendy. Základní uvedení do systémového přístupu – kázeň, hodnocení chování, vztahy, poradenský a intervenční systém. Strategie výuky ve třídě s žáky s PCH – management výuky
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 2. přepracované a rozšířené. Brno: MSD, Lidická 23, 602 00 Brno, 2008, 148 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7392-050-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 1. vyd. Brno: MSD, 2007, 103 s. ISBN 9788073920111. info
Výukové metody
Přednáška - doplněna bude interaktivní diskusí na vybrané téma.
Metody hodnocení
typ výuky - přednáška, ukončení kolokviem formou testu. píemný test - k úspěšnému zvládnutí je nutno 75% správných odpovědí;80% aktivní účasti.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2017.