OVp110 Didactics of Civics 3

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Autratová
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
OVp110/01: Tue 9:00–10:50 učebna 42, R. Štěrba
OVp110/02: Wed 8:00–9:50 učebna 55, R. Štěrba
OVp110/03: Mon 18:00–19:50 učebna 24, R. Štěrba
Prerequisites
OVp105 Didactics of Civics 2
Graduate from the course Didactics of OV 2
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course student will be able to: apply the principles of project education to teaching of civics, use educational projects of nonprofit organizations on the topics of civics, explain the problems of evaluation in civics, to describe basic methods of pedagogical research and possibilities of their use.
Syllabus
  • Global education and environmental problems in Civics, integration of Environmental education into Civics, its determination and methodical processes of realization. Problems of media in Civics, integration of Medial education into Civics, its determination and methodical processes of realization. Project education in civics. Project “The Citizen“. Etic education. Genders problems in civics. Holocaust in civics. Educational projects and programs for non-profit organizations – multiculturality, toleration, human rights. Evaluation. Options for Educational Research.
Literature
    required literature
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • MIČIENKA, Marek and Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 160 s. ISBN 8021041420. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk and Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova : Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
    recommended literature
  • BRANDER, Patricia. Compass. Manual for human rights education with young people. 2012 edition – fully revised and updated. ISBN 978-92-871-7320-1.
  • ŠTĚRBA, Radim. Problém diskriminace na příkladu holocaustu a jeho promítnutí do pedagogické praxe. In. Problematika sociálních skupin ve výuce společenskovědních předmětů. Brno: MU, 2006 s. 94-104. ISBN 80-86633-74-8.
  • Analýza zahraničních systémů hodnocení klíčových kompetencí a systémů hodnocení netestovatelných dovedností se souborem doporučení pro školní hodnocení klíčových kompetencí RVP ZV a externí hodnocení školní podpory rozvíjení klíčových kompetencí RVP ZV.
  • Selby, David. (1999). 'Global education: towards a quantum model of environmental education', Canadian Journal of Environmental Education, 4: 125-141.
  • Political Participation of Youth in V4 Countries, 2018. Dostupné z http://visegrad.mladez.sk/wp-content/uploads/2017/03/V4_report.pdf
  • LABISCHOVÁ, Denisa. Didactics of media education. Edition first. Ostrava: University of Ostrava, 2015. ISBN 978-80-7464-737-6.
  • PIKE, Graham and David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Translated by Milan Caha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 235 s. ISBN 9788073676308. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 253 s. ISBN 80-7178-369-2. info
    not specified
  • Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání. Shrnutí a doporučení vyplývající z diskuze kulatého stolu Národního konventu o EU konaného dne 21. dubna 2017. Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova, 2017. Dostupné z: http://aktuality.fsv.cuni.c
Teaching methods
Discussion, individual work, team work, explanation.
Assessment methods
80% active participation, prezentations, written seminar work-extension 6 pages.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/OVp110