PG11A12 Obecná pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 C33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět se skládá ze tří částí, jejichž cílem je studenty uvést do studia pedagogických věd. První, adaptační část, bude probíhat na začátku semestru v prostorách Filozofické fakulty MU formou dvoudenní blokové výuky (zvlášť pro studenty oboru Pedagogika a pro studenty Sociální pedagogiky a poradenství – přesná data a další informace jsou od června dostupné na webových stránkách Ústavu pedagogických věd). Účast na adaptační části je povinná. Cílem adaptační části je seznámení s Ústavem pedagogických věd a jeho zaměstnanci, porozumění nárokům vysokoškolského studia, orientace v možnostech, které Filozofická fakulta nabízí (knihovní služby, týmové studovny, technologie a informační systém). Druhá a třetí část probíhají formou pravidelné prezenční výuky dle rozvrhu. Druhá část je orientována především na osvojení klíčových odborných dovedností, které studenti budou po celé další studium využívat a prohlubovat (orientace v pedagogických disciplínách, práce s odbornou literaturou, pedagogická terminologie, porozumění principům empirického výzkumu v pedagogice). Osvojení dovedností a klíčových znalostí je ověřováno znalostním testem, který je součástí závěrečného hodnocení předmětu. Třetí část předmětu vede k porozumění základním pojmům pedagogiky jako vědy o výchově: cíle, obsah, činitelé a principy výchovy a jejich vzájemné vztahy. Druhá a třetí část se skládá z přednášek a povinné četby textů ke každému tématu z osnovy umístěných v ELFu.
Výstupy z učení
I. Adaptační část
- student se orientuje ve studijních podmínkách Ústavu pedagogických věd, vnímá možnosti během studia a možnosti uplatnění ve zvoleném oboru
II. Část zaměřená na osvojování odborných dovedností
- student rozlišuje mezi normativními, hodnotovými, a deskriptivními výroky v pedagogických textech,
- student rozliší a zařadí do příslušných disciplín pedagogická témata,
- student dokáže vyhledávat v odborných databázích, orientuje se ve struktuře odborného textu, je schopen posoudit kvalitu jednotlivých zdrojů,
- student dokáže vysvětlit logiku kvantitativního zkoumání v pedagogice, vnímá limity a přednosti zjištění kvantitativního charakteru,
- student dokáže vysvětlit logiku kvalitativního zkoumání v pedagogice, vnímá limity a přednosti zjištění kvalitativního charakteru,
- student zná základní způsoby propojování kvalitativních a kvantitativních dat a rozumí jejich přednostem.
III. Část zaměřená na osvojení základů pedagogické terminologie
- student poučeně používá klíčové pedagogické pojmy
Osnova
  • I. Adaptační část
  • II. Část zaměřená na osvojování odborných dovedností
  • 1. Pedagogika jako empirická věda
  • 2. Systém pedagogických disciplín. Funkce a charakteristika základních pedagogických disciplín a aplikovaných pedagogických disciplíny. Hraniční pedagogické disciplíny
  • 2. Práce s odbornou pedagogickou literaturou
  • . 3. Empirický výzkum v pedagogice (kvantitativní přístup)
  • 4. Empirický výzkum v pedagogice (kvalitativní přístup)
  • 5. Smíšený výzkumný design a příklady jeho aplikace
  • III. Část zaměřená na osvojení základů pedagogické terminologie
  • 1. Cíle výchovy. Základní charakteristika , způsoby stanovování cílů výchovy v pedagogice. Příklady cílů výchovy: obecné – specifické, teoretické – praktické, adaptační – anticipační, materiální – formální.
  • 2. Kurikulum, klíčové kompetence, Bílá kniha, RVP, ŠVP.
  • 3. Činitelé výchovy, pedagog, rodinná výchova, socializace.
  • 4. Pedagogické principy.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál. 481 stran. ISBN 9788073675035. 2009. info
  • FEŘTEK, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Nová beseda, z. s. 97 stran. ISBN 9788090608924. 2015. info
    doporučená literatura
  • HENDRICH, Josef. Úvod do obecné pedagogiky. 3. vyd. Praha: Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví v Praze. 156 s. 1946. URL info
  • CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol". 280 s. 1933. URL info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia. 125 s. ISBN 9788020016775. 2008. info
  • KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. 183 s. ISBN 9788086429786. 2008. info
    neurčeno
  • KAŠČÁK, Ondrej a Branislav PUPALA. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus. 175 s. ISBN 9788089055982. 2009. info
Výukové metody
Přednášky, diskuze, skupinová práce, četba, zkušenostní učení.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. účast na adaptační části (100 %), splnění znalostního testu z druhé části (minimálně 60 %) a splnění závěrečného písemného testu (minimálně 60 %).
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/
Kurz má e-learningovou podporu v systému ELF.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PG11A12