PSA_057 Psychoterapie dětí

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Žoudlík (cvičící)
Mgr. Martin Kalník (pomocník)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 9:10–10:45 C33
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ
Aktivní účast na přednáškách a seminářích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.
Osnova
  • Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:
  • Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dtí vs. dosplých ad.)
  • Cíle terapie
  • Fáze terapeutického procesu
  • Katalyzátory (nástroje) procesu terapie
  • Terapie hrou
  • Hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách
  • Technika vyprávění příběhu
  • Rodinná terapie
  • Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami
  • Náplň a struktura jednotlivých seminářů je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:
  • Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání
  • MR a dti s psychotickými projevy
  • Sy ADD, ADHD versus LMD
  • Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí možnosti a meze psychoterapie
  • Sy CAN, PTSD
  • Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících
  • Obecně předmět zahrnuje tyto tematické okruhy:
  • 1.Fáze terapie
  • 2.Katalyzátory zmny
  • 3.Teorie rodiny a rodinná terapie
  • 4.Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall)
  • 5.Všeobecná teorie systém
  • 6.Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz)
  • 7.Strukturální teorie (Minuchin)
  • 8.Funkcionální teorie (Bowen, Toman)
  • 9.Komunikaní teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
Literatura
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
  • HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
Výukové metody
Výuka je založena na interaktivních přednáškách, které obsahově čerpají z praxe dětského psychoterapeuta. Přednášky jsou doplněny semináři, které jsou realizovány formou diskuze či možnosti exkurze do zařízení zabývajících se přímou terapeutickou činností v oblasti dětské a adolescentní psychoterapie.
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednou týdně dvě vyučovací hodiny - v jednom týdnu jsou dvě vyučovací hodiny věnovány teoretické průpravě a na ně navazují v dalším týdnu další dvě hodiny seminární. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~hump/psychoterapie/deti/
Poslední úprava provedena dne: 17.5.2013. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.