HV_805b Dějiny hudby: 19. století - seminární práce

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Herzánová Vlková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 N41
Předpoklady
HV_01a Úvod do hudební vědy && HV_02a Proseminář hudební vědy I. && HV_02b Proseminář II. && HV_801a Dějiny hudby I. A && HV_04 Hudební nauka && HV_05a Harmonie I. && HV_08 Intonace && HV_09 Sluchová analýza && HV_11a PVH
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty praktickou formou spojenou s teoretickým výkladem se základními formami a specifiky hudby období 19. století, které se do značné míry překrývá s termínem romantismus. Frekventanti kurzu budou seznámeni jednak s klíčovými útvary jako je symfonie, píseň, smyčcový kvartet atd., jednak s charakteristickými rysy hudební produkce tohoto období (instrumentace, programní vs. absolutní hudba apod.).
Výstupy z učení
Student bude schopen rozpoznat a analyzovat různé stylové tendence a hudební formy 19. století.
Osnova
  • 1. Symfonie vrcholného klasicismu a raného romantismu. L. van Beethoven: „učitel“ symfoniků 19. století, F. Schubert: příklad raně romantického symfonie. 2. Virtuozita jako fenomén 19. století (H. Ernst, N. Paganini, F. Liszt ad.). Fenomén génia. Proměna vazeb autor – interpret. 3. Program v symfonii a programní symfonie 19. století. Proměny programní symfonie od vrcholného klasicismu k hudební moderně. (F. Mendelssohn-Bartholdy, H. Berlioz, A. Bruckner, L. Janáček). 4. Píseň jako reprezentativní forma romantismu. Píseň sólová, sborová tvorba, píseň beze slov (F. Schubert, L. Janáček, V. Novák). 5. Vývoj orchestrální instrumentace v hudbě 19. století. Instrumentář romantického orchestru (Beethoven), Berliozova reforma a charakteristika instrumentace. Novost moderny. Partitury R. Strausse a G. Mahlera, wagnerovská melodika. Specifika Janáčkovy instrumentace. 6. Základní díla české kvartetní literatury období romantismu (smyčcové kvartety B. Smetany a L. Janáčka). Otázky programu, autobiografické reflexe. 7. Paralely k Janáčkovu opernímu dílu. M. P. Musorgskij (Boris Godunov) a R. Strauss (Salome). Literární opera (C. Dahlhaus) a exteritoriální hudba (T. Adorno). 8. Proměny dekadence – mezi literaturou (T. Mann), hudbou (G. Mahler) a filmem (L. Visconti). Smrt v Benátkách – metamorfózy námětu, citace (B. Britten). 9. Profesní a osobní život G. Mahlera. Instituce spravující jeho odkaz.
Literatura
  • Die Musik des 19. Jahrhunderts [Dahlhaus] (Podřaz.) : Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Bd. 6, Die Musik des 19. Jahrhunderts [1997, Wiss. Buchgesellschaft]. info
  • HONS, Miloš. Hudba zvaná symfonie. Vyd. 1. Praha: Togga, 2005, 388 s. ISBN 8090291260. info
  • HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu : příspěvek k revizi hudební estetiky. Translated by Jaroslav Střítecký. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1973, 137 s. info
Výukové metody
Listening seminars on 19th century music followed by an introduction and a short commentary on the key music works.
Metody hodnocení
Zápočet bude studentům udělen na základě poslechového testu. Studenti určí vybrané hudební ukázky - autora a název skladby a obodbí jejího vzniku (např. novoromantismus, grand opera apod.).
Informace učitele
Doporučená literatura: Dahlhaus, Carl: Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Band 6, Die Musik des 19. Jahrhunderts. Darmstadt 1997/Dahlhaus, Carl: Nineteeth-century Music. Berleley 1989. Einstein, Alfred: Hudba období romantizmu. Bratislava 1989. Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Příspěvek k revizi hudební estetiky. Praha 1973. Hons, Miloš: Hudba zvaná symfonie. Praha 2005. Rosen, Charles: The Classical Style: Haydn, Mozart, Beethoven. London 1971. /Rosen, Charles: Klasicizmus: Haydn, Mozart, Beethoven. Bratislava 2005. Bonds, Mark Evan: Symphony, 19th century. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians online. Wilson, Charles: Symphony, 20th century. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians online. Berlioz, Hector: Große strmentation: mit Anhang: Der Dirigent. Zur Theorie seiner Kunst. Leipzig 1921. Zahrádka, Jiří: Několik poznámek k instrumentačním zvláštnostem Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno : Masarykova univerzita, 2007, s. 242-248. heslo Instrumentation v The Grove Dictionary of Music and Musicians online heslo Orchestration v Die Musik in Geschichte und Gegenwart: allgemeine Enzyklopädie der Musik (ed. F. Blume) Adorno, Theodor W.: Philosophie der neuen Musik. Frankfurt am Main 1991. Dahlhaus, Carl: Vom Musikdrama zur Literaturoper. München 1983. Dahlhaus, Carl: Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Band 6, Die Musik des 19. Jahrhunderts. Darmstadt 1997/Dahlhaus, Carl: Nineteeth-century Music. Berleley 1989. Gozenpud, Abram: Janáček a Musorgskij. In: Opus Musicum XII/1980, s. 101 – 109; I – IV; VII – VIII. Chew, Geoffrey: “Literaturoper”: A Term Still in Search of a Definition. V tisku. Blaukopf, Kurt: Gustav Mahler. Současník budoucnosti. Jinočany 1998. Jaroš, Zdeněk: Mladý Gustav Mahler a Jihlava. Jihlava 1994. Kuna, Milan – Hubala, Alfons: Gustav Mahler a Praha. Praha 1996. Mahlerová, Alma: Gustav Mahler: Vzpomínky. Praha 2001. Mahler, Alma: Můj život. Praha 1993. Mahler, Alma (ed.): Gustav Mahler Briefe 1879-1911. Berlin 1924.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.