FF:PHDZ2 Sem. in Theor. and. Method. II - Course Information
PHDZ2 Seminar in Theory and Methodology II
Faculty of ArtsSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 15 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Břetislav Horyna, Ph.D. (lecturer)
Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Marek Picha, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Radim Brázda, Dr.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová - Prerequisites (in Czech)
- PHDZ1 Sem. in Theor. and. Method. I
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 76 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Teoreticko-metodologický seminář Cílem semináře je seznámit doktorandy různých oborů se základy teorie vědy a s hlavními metodologickými principy, které je nezbytné respektovat při psaní vědeckých (tj. též disertačních) prací. Seminář je dvousemestrový, první semestr je zakončen zápočtem, celý seminář kolokviem v podobě písemného testu.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Uvedení do tématu; věda a vědeckost, aspekty vědy; věda jako systém pravdivých vět (Horyna) 2. Základní pojmy; apriori – aposteriori, deskriptivní-normativní, explikace, ad. (Horyna) 3. Jak vysvětlit problém; Vysvětlení, popis a predikce; Typy vysvětlení ; Modely vysvětlení;Pragmatické aspekty vysvětlení. (Jastrzembská) 4. Metodologie výzkumu: seznámení s obecnými postupy výzkumu. Jaká je role autora odborného textu, jaká je role čtenáře? Jak přejít od tématu k otázkám, jak od otázek k problémům? Jak přejít od problémů k tvrzením, jak od tvrzení k důvodům? (Picha) 5. Základy argumentace: vybrané elementy teorie argumentace. Jaké jsou podmínky platného argumentu? Jak identifikovat argumentační strukturu, jak nalézt argumentační schéma? Jak vznikají argumentační chyby a jak je poznat? (Picha) 6. Jak psát: Některé specifické dovednosti spojené s psaním odborného textu. Jak vytvořit plán textu? Co by měl obsahovat úvod a závěr? Jakou roli hrají konektory, jakou roli hrají odstavce? Na co se soustředit při revizi textu? Jak má vypadat abstrakt odborného textu? (Picha) 7. Vysvětlení a rozumění: úloha hermeneutiky ve společenských vědách (Hroch) 8. Závěrečný test (Horyna)
- Literature
- Jadwiga Šanderová, Jak číst a psát text ve společenských vědách, Praha 2005
- PICHA, Marek. Chybějící qualia: strukturní analýza (Missing Qualia: the structural analysis). Brno: Masarykova univerzita, 2005, 105 pp. Katedra filozofie FF MU, svazek 1. ISBN 80-210-3890-X. info
- WINCH, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Translated by Tomáš Suchomel. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 134 s. ISBN 8073250357. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- HORYNA, Břetislav and Pavel KOUBA. Jean Grondin, Úvod do hermeneutiky. překlad Břetislav Horyna. Praha: OIKOYMENH, 1997, 247 pp. ISBN 80-86005-43-7. info
- Filosofie vědy. Edited by Ivan Kuchár - Oldřich Procházka - Vladimír Zeman. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1968, 364 s. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- přednáška, seminář zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 3 x za semestr.
Information on the extent and intensity of the course: 3x2 hodiny.
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/PHDZ2