PSA_049 Manželské a rodinné poradenství

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Marta Pšikalová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 8:00–11:40 B2.34
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Student se na přednáškách naučí pojmenovat oblast psychologického poradenství, která se zaměřuje především na práci s partnerskými, manželskými a rodinnými problémy. Přednášky zprostředkují informace o terapeutických směrech a přístupech využitelných v této oblasti aplikované psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl Přednášky z oboru manželské a rodinné poradenství:
Seznámit studenty s problematikou manželského a rodinného poradenství s využitím teoretických znalostí v procesu práce s klientelou. Manželské a rodinné poradenství je aplikovaným oborem. Studentům se v přednáškách předkládají témata, díky nimž mohou získat představu o způsobech práce s cílovými skupinami, které se na manželskou a rodinnou poradnu obracejí. Těmito cílovými skupinami jsou jednotlivci, páry, rodiny. Teoretické informace jsou doplněny konkrétními příklady z praxe a poslední dvě hodiny přednáškového cyklu jsou zážitkově zaměřeny na vyzkoušení některých technik používaných při práci s klienty.
Výstupy z učení
Student získá informace o problematice jednotlivců, párů a rodin; získá přehled o aplikaci teoretických znalostí v daném oboru. Bude schopen samostatně popsat jednotlivá témata práce s klienty, bude se orientovat v terapeutických přístupech. Student se může po absolvování přednášek i snadněji rozhodovat o výběru odborného výcviku nejen v souvislosti se zaměřením na obor manželského a rodinného poradenství, ale na práci s rodinami vůbec.
Osnova
  • 01-Historie manželského poradenství v Brně
  • 02-Způsob objednání a dojmy klienta při návštěvě MRP
  • 03-Služby v MRP
  • 04-Volba partnera
  • 05-Komunikace
  • 06-Psychologie rodiny
  • 07-Dynamika rodinného soužití
  • 08-Rodinné a manželské mýty
  • 09-Rozpad manželství a rozvod
  • 10-Koluze
  • 11-Základní poradenské a psychoterapeutické přístupy
  • 12-Rodinná psychoterapie
  • 13-Porozvodové spory o děti
  • 14-Náhradní rodinná péče
  • 15-Domácí násilí a jeho prevence
  • 16-Syndrom vyhoření
Literatura
    povinná literatura
  • Jung, C. G. (1994). Manželství jako psychologický vztah (in Duše moderního člověka). Brno, Atlantis.
  • Kratochvíl, S. (2000). Manželská terapie. Praha, Portál.
  • Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny: struktura, dynamika, komunikace. Brno, Doplněk.
  • Plaňava, I. (1998). Spolu každý sám. Praha, NLN.
  • Plzák, M. (1988). Poruchy manželského soužití. Praha, SPN.
  • Simon, F. B.; Stierlin, H. (1995). Slovník rodinné terapie. Hradec Králové, Konfrontace.
  • Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Praha, Portál.
  • Titl, S. (2014). Psychoanalytická párová terapie. Praha, Portál.
  • Willy, J. (1998). Párová terapie. Hradec Králové, Konfrontace.
    doporučená literatura
  • Aldortová, N. (2010). Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha, Práh.
  • Freemanová, D. R. (1992). Manželská kríza. Martin, Osvěta.
  • Gjuričová, Š., Kubička, J. (2003). Rodinná terapie. Praha, Grada.
  • Jakobsen, B. a Räkil, M. (eds.) (2017). Násilí je možné zastavit. Praha, Nadace Open Society Fund.
  • Klimeš, J. (2005). Partneři a rozchody. Praha, Portál.
  • Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál.
  • Knop, J. (2001). Psychoterapie a poradenství. Konfrontace roč. 12, č. 2, str. 83 – 85.
  • Křivohlavý, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumět. Praha, Svoboda.
  • Pöthe, P. (1996). Dítě v ohrožení. Praha, G plus G.
  • Satirová, V. (1994). Kniha o rodině, Praha, Práh, Brno, Svan.
  • Teyber, E. (2007). Děti a rozvod. Praha. Návrat domů.
  • Vybíral, Zb. (2000). Psychoterapie, psychoterapeutické poradenství a poradenství (hledání podobností). Konfrontace roč. 11, č. 2, str. 83 – 86.
  • Weber, R. (2007). Páry v psychoterapii. Praha, Portál.
Výukové metody
Výukové metody:
Přednáška, simulace poradenského procesu
Výuka probíhá formou přednášek.
Přednášky jsou doplněny poradenskými kazuistikami.
Použití konkrétních technik – zážitková zkušenost.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení je formou písemného testu a sepsání 2 – 4 stránkové eseje na jedno z daných témat. Závěrečný písemný test se skládá z 26 položek, správné zodpovězení položky se hodnotí jedním bodem, částečné půlbodem; k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 21,5 bodu.
Informace učitele
Poslední úprava provedena dne: 7. 8. 2018 PhDr. Marta Pšikalová PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/PSA_049