Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

I. Hry, míče



I01 Maximální rychlost pádu míče

Pohybuje-li se těleso tekutinou (kapalinou nebo plynem) o hustotě h rychlostí v, vznikne dynamický tlak

p=\frac{1}{2}.h.v­­^2

Z tohoto tlaku vznikne odpor prostředí proti pohybu tělesa. Ten roste s velikostí předmětu, tedy jeho průřezem S, a závisí na tvaru tělesa, jež vyjadřuje tvarový součinitel odporu c­x:

F_o=p.S.c_x=\frac{1}{2}.c_x.h.S.v^2

Sportovní míče mají kulový tvar, pro který cx = 0,3 a

S=\frac{p.d^2}{4}=0,7854.d^2

Ve vzduchu, kde h = 1,25 kg / m3 bude odpor

F=\frac{1}{2}.0,3.1,25.0,7854.d^2.v^2=0,014726.d^2.v^2=k.v^2

kde k = 0,014726 · d2


Gravitační zrychlení g bude zrychlovat padající míč až do okamžiku, kdy odpor vzduchu F se vyrovná s tíhou G = m · g

k.v^2=m.g

Rychlost pádu již neporoste a bude rovna

v=(\frac{m.g}{k})^{0.5}

Pro lehkoatletickou kouli a různé míče dostaneme tabulku:

d (m) m (kg) v (m/s) v (km/h)
koule atletická 0,12 7,27 2,120544E-4 579,83 2087,4
míče:
kopaná 0,22 0,45 7,127384E-4 78,69 283,27
házená muži 0,188 0,45 5,204757E-4 92,08 331,49
házená ženy 0,175 0,352 4,5098375E-4 87,49 314,96
volejbal 0,2244 0,27 7,41533E-4 59,76 215,12
basketbal 0,2435 0,625 8,731376E-4 83,78 301,62
basebal 0,07 0,145 7,21574E-4 140,38 505,74
vodní pólo 0,22 0,425 7,127384E-4 76,47 275,20
pozemní hokej 0,0729 0,16 7,826E-5 141,60 509,74
kolová 0,17 0,55 4,255814E-4 112,58 405,28
tenis 0,066 0,0577 6,414646E-5 93,92 338,11
tenis stol. 0,0372 0,0025 2,0378428-5 34,69 124,86
golf 0,042 0,045 2,5976664E-5 130,34 469,22

Význam mezní (maximální) rychlosti:

Dosahuje-li míč ve sportu jen zlomek mezní rychlosti a je-li dráha dostatečně krátká, lze dráhu míče považovat za parabolickou a lze zanedbat odpor vzduchu. Nejvíce se parabole blíží dráha lehkoatletické koule, protože její mezní rychlost je nadzvuková (580 m/s). Při světovém rekordu má koule rychlost jen málo nad 14 m/s, a dráha je krátká. Opakem je míček při stolním tenisu, jehož mezní rychlost 34,7 m/s (125 km/hod) je překračována při podání a smečích. Dráha tohoto míčku je balistická, odpor vzduchu zanedbat nelze, rychlost míčku rychle klesá.

Zvláštním případem je pád parašutisty: podle polohy je mezní rychlost mezi 150–280 km/h, dolní mez je dosažena při vodorovné poloze těla při akrobacii a skupinových skocích.


I02 Pružnost tenisových míčů

Tenisový míč, puštěný z výšky H = 100 palců (2,54 m) se má podle oficiálních pravidel odrazit do výšky minimálně 53 palců (1,3462 m) a maximálně 58 palců (1,4732 m). Pružnost popisující restituční součinitel má být tedy mezi dvěma hodnotami:

minimem\hspace{1 mm}r_1=\frac{53}{100}=0,728
maximem\hspace{1 mm}r_2=\frac{58}{100}=0,7616

S takovým měřením narazíme na potíže: počáteční výška je velká, změřit výšku maxima po odraze není snadné. Proto navrhl Machalický [80] jinou metodu, založenou na měření času pro několik odrazů míče:

  1. míč pustíme svisle z počáteční výšky H, kterou můžeme volit, např. 2 m
  2. při prvním dopadu míče na zem spustíme stopky
  3. při n-tém dopadu míče na zem stopky zastavíme na Tn
  4. z počáteční výšky H a času Tn vypočítáme ukazatel
    A_n=\frac{T_n}{2.\sqrt{2.\frac{H}{g}}}=1,01717.\frac{T_n}{\sqrt{H}}
    g=9,80665\hspace{1 mm}m/s^2
  5. Tento ukazatel porovnáme s minimální hodnotou
    A_{min}=\frac{r_1.(1-r_1^n)}{(1-r_1)}=2,67662.(1-0,728^n)
    a maximální hodnotou
    A_{max}=\frac{r_2.(1-r_2^n)}{(1-r_2)}=3,19423.(1-0,7616^n)
  6. jestliže An < Amin, míč není dost pružný a má být vyřazen
    estliže Amin< An < Amax, míč vyhovuje pravidlům
    jestliže An > Amax, míč je pružnější a hra s ním je prý zajímavá.
    Potřebné výpočty provede program v Qbasicu.

Literatura

  1. Machalický J.: Tenisové míče a pravidla. Teor. praxe těl. vých. 16, 1968, č. 3, str. 180–181

INPUT "vyska H,počet odrazu n, cas T ";h,n,t
a=1.10717*t/sqr(h)
PRINT "a=";a
mi=2.67662*(1-.727^n)
ma=3.19423*(1-.7616^n)
IF a>ma THEN PRINT "mic je pruznejsi":GOTO e
IF a<mi THEN PRINT "mic nevyhovuje":GOTO e
PRINT "mic je v norme"
e:
END

I03 Úspěšnost střelby v košíkové

Roste-li vodorovná vzdálenost hráče košíkové od koše, klesá s touto vzdáleností procento úspěšnosti střelby. V jsou uvedena tato data:

vzdálenost úspěšnost
stop m %
3 0,91 62
6 1,83 52
9 2,74 40
12 3,66 32
15 4,57 28
18 5,49 24
21 6,40 21
24 7,31 19,5
27 8,23 18
30 9,14 17
40 12,2 13

Závislost úspěšnosti v % na vzdálenosti koše můžeme aproximovat funkcí

ú\hspace{1 mm}\%=\frac{183,77}{L+1,9977}\hspace{15 mm}r=0,993

Regresními výpočty pomocí této funkce dostaneme tabulku:

vzdálenost (m) úspěšnost (%)
0,91 63,2
1,83 48,0
2,74 38,8
3,66 32,5
4,57 28,0
5,49 24,5
6,40 21,9
7,31 19,7
8,23 18,0
9,14 16,5
12,2 13,0

Shoda regresně vypočítaných a původních procent je dobrá, o čemž svědčí součinitel korelace r = 0,993.


Literatura

  1. Čelikovský a kol. Antropomotorika pro studující tělesné výchovy. SPN, Praha, 1979, s. 89, obr. 16

I04 Trestný hod při košíkové

Protože míč při trestném hodu má nízkou rychlost a let není dlouhý, můžeme dráhu míče považovat za parabolickou. Parabola je určena třemi body, použijeme-li metodu nejmenších čtverců, můžeme vložit bodů víc, metoda vypočítá parametry paraboly, procházející co nejlépe mezi nimi.

Rovnici odvodíme ze dvou parametrických rovnic

pro x

x=v.\cos\alpha.t       (1)

pro y

y=v.\sin\alpha.t-0,5.g.t^2+H       (2)

Eliminaci času

t=\frac{x}{v.\cos\alpha}       (3)

provedeme dosazením do (2)

y=\frac{v.\sin\alpha.x}{v.\cos\alpha}-\frac{4,905.x^2}{v^2.cos^2\alpha}+H=
=(\frac{-4,905}{v^2.\cos^2\alpha}).x^2+\tan\alpha.x+H       (4)

Srovnáme-li tuto rovnici s obecnou rovnicí paraboly

y=a.x^2+b.x+c       (5)

bude

a=\frac{-4,905}{(v.\cos\alpha)^2}       (6)
b=\tan\alpha       (7)
c=H       (8)

Protože tyto parametry dostaneme aproximací polynomem 2 stupně – viz rovnici (5), jsou hledané veličiny

počáteční úhel

\alpha=\arctan{a}       (9)

počáteční rychlost

v=\sqrt{\frac{-4,905}{a}.\cos^2\alpha}       (10)

(protože a je negativní!)

Nejvyšší bod paraboly najdeme jako extrém, položíme-li derivaci rovnice paraboly rovnu nule:

2.a.x+b=0       (11)

souřadnice vrcholu jsou

x_m=\frac{-b}{2a}       (12)
y_m=ax_m^2+bx_m+c       (13)

trvání letu míče

T=\frac{x_3}{v\cos\alpha}       (14)

úhel dopadu β je dán poměrem složek rychlosti:

\tan\beta=\frac{v.\sin\alpha-g.T}{v.\cos\alpha}       (15)
\beta=\arctan(\frac{v.\sin\alpha-g.T}{v.\cos\alpha})       (16)

Tento úhel ovlivňuje velikost, pod kterou se jeví koš pro dopadající míč. Tuto velikost ale ovlivňuje také délka dráhy míče, kterou počítáme integrací

L=\sqrt{(1+y'^2)}dx       (17)

Dosazením bude

L=\sqrt{(1+(2ax+b)^2)}dx       (18)

Prostorový úhel, vyjadřující velikost koše z místa, kde začíná dráha míče je zdánlivá plocha koše, dělená čtvercem vzdálenosti:

\gamma=\frac{P.\sin\beta}{L^2}       (19)
=\frac{\pi.d^2}{4.L^2.\sin\beta}       (20)

protože d = 0,45 m (průměr koše)

=\frac{0,159.\sin\beta}{L^2}       (21)

Pozn.: metodu lze použít pro výpočty skoků a vrhu koulí, vynecháme-li poslední parametr – prostorový úhel koše.


Program pro výpočet uvedených parametrů se nejsnadněji realizuje v kalkulátorech CASIO CFX-9970 nebo CASIO Algebra FX 2.0, protože zde je možno snadno naprogramovat aproximaci paraboly kvadratickým polynomem i integraci délky paraboly. Program v QBasicu bez této integrace je následující:

DATA 0,2.2,1.7,5,3.225,3.05
FOR w = 1 TO 3: READ x, y: PRINT x, y: NEXT w
RESTORE
a:
READ x, y: ON ERROR GOTO b
d = d + x: k = x * x: e = e + k: f = f + x * k: g = g + k * k
h = h + y: i = i + x * y: j = j + y * k: n = n + 1: GOTO a
b:
l = e – d * d / n: m = i – d * h / n: o = f – d * e / n: p = j – e * h / n
q = g – e * e / n: r = l * q – o * o: a = (p * l – m * o) / r
b = (m * q – p * o) / r: c = (h – b * d – a * e) / n
PRINT "a,b,c="; a; " "; b; " "; c
u = ATN(b): v = SQR(-4.905 / (a * COS(u) * COS(u)))
PRINT "alfa,v0="; u * 57.29578; " "; v
xm = -b / (2 * a): ym = (a * xm + b) * xm + c
PRINT "xm,ym="; xm; " "; ym
RESTORE: FOR w = 1 TO 5: READ x: NEXT w
t = x / (v * COS(u)): PRINT "T="; t
be = ATN((v * SIN(u) – 9.81 * t) / (v * COS(u)))
PRINT "úhel dopadu="; be * 57.29578
c:
INPUT "x="; x: y = (a * x + b) * x + c: PRINT "y="; y: GOTO c
END
Příklad:

počáteční bod trestného hodu má souřadnice x1 = 0, y1 = 2 m bod blízký středu parabolické dráhy x2 = 1,6 m, y2 v rozsahu 2,8 to 4,6 m
koncový bod – střed koše x3 = 3,225 m, y3 = 3,05 m.
y2 rovnice paraboly y = a ° v (m/s) b o g msrad
2,8 -.10733x2+.6717x+2 33,89 8,14 -1,18 0,275
3,0 -.18426x2+.9198x+2 42,61 7,01 -15,04 3,272
3,2 -.26118x2+1.1679x+2 49,43 6,69 -27,38 5,323
3,4 -.3381x2 +1,416x +2 54,77 6,60 -37,41 6,362
3,8 -.49195x2+1,91212x+2 62,39 6,81 -51,58 6,502
4,0 -.56887x2+2,1602y+2 65,16 7,00 -56,47 6,123
4,6 -.7996x2 +2,9044x+2 71,00 7,61 -66,07 4,684

V tabulce jsou dva extrémy: maximální prostorový úhel 6,502 msrad pro y2 = 3,8 m, minimální počáteční rychlost 6,6 m/s pro y2 = 3,4 m. Kruh koše má vnitřní průměr d1 = 0,45 m, míč má průměr d­­2 = 0,78 / p = 0,248 m. Mezní úhel pro čistý hod je b = arccos(d2 / d1) = 56,560. Tento úhel je možný pro y2 > 3,8 m.

Pro správné zobrazení animace musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 8.0 nebo vyšší.


Resumé

nejčetnější trestné hody budou v rozsahu y­2 = 3,4–3,8 m, protože s prostorovým úhlem roste pravděpodobnost zásahu, s minimální rychlostí roste přesnost hodu a pro y2 > 3,8 m roste možnost čistého hodu (bez dotyku koše).


I05 Půdorys fotbalového hřiště

K záznamu pohybu jednotlivých hráčů během zápasu lze použít půdorys fotbalového hřiště, nakreslený podle pravidel. Tento půdorys nakreslí následující program v Qbasicu. Velikost obrázku je možné změnit při xerografickém kopírování.

SCREEN 10: CLS: KEY OFF
LINE (20, 45)-(620, 405),, B
LINE (320, 45)-(320, 405)
CIRCLE (320, 225), 55
LINE (15, 203)-(20, 247),, B
LINE (620, 203)-(625, 247),, B
LINE (29, 269)-(53, 181),, B
LINE (620, 269)-(587, 181),, B
LINE (20, 345)-(120, 105),, B
LINE (620, 105)-(520, 345),, B
CIRCLE (86, 225), 55,, 5.4,.9
CIRCLE (554, 225), 55,, 2.25, 4
END
autor: Ing. Josef Kopřiva, recenzent: Mgr. Martin Sebera, Ph.D. |
Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2011

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.