Psychologie a specifika dětské psychologie pro ortoptisty
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D.
Psychologie a specifika dětské psychologie pro ortoptisty
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 2. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
Učitel doporučuje studovat od 15. 2. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
Učitel doporučuje studovat od 22. 2. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
Učitel doporučuje studovat od 1. 3. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
2
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 8. 3. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 15. 3. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 22. 3. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 29. 3. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 5. 4. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 12. 4. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 19. 4. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 26. 4. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
Učitel doporučuje studovat od 3. 5. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
Učitel doporučuje studovat od 10. 5. 2023.
Nyní studovat
Týden 15
Učitel doporučuje studovat nyní – od 17. 5. 2023.

Týden 1: INFORMACE; Psychologie vnímání (T. Malatincová)

INFORMACE K PŘEDMĚTU:

NÁPLŇ: Základy obecné psychologie, psychologie osobnosti, lékařské psychologie, vývojové psychologie a speciální dětské klinické a pedagogické psychologie relevantní pro optometristy


VÝUKA: Přednáška + diskuse na hodinách (zamyšlení, otázky ze života, aplikace)


Interaktivní osnova v IS – materiály, zadání úkolů, odevzdávárny, odkazy

PODMÍNKY UKONČENÍ:

PRO ZÍSKÁNÍ KOLOKVIA – nutno získat alespoň 22 bodů:

1.DOCHÁZKA – max. 14 bodů; počítají se i max. 3 řádně omluvené absence (omluvenka v ISu)

2.DOMÁCÍ ÚKOLY – max. 13 bodů; odevzdání reakce na zadané otázky (zamyšlení k tématu ze života jako úvod do následující přednášky) - možné psát v bodech, dodržujte však prosíme, základní zásady pravopisu (diakritika, interpunkce, spisovnost). Termín úterý před přednáškou musí být dodržen! Odevzdání POUZE přes odkaz v interaktivní osnově – nikdy neposílejte vypracování emailem! Zadání domácího úkolu je vždycky v modulu následující přednášky. 

Celkem lze tedy získat 27 bodů. 
Prezentace: Informace k předmětu; Kognitivní psychologie a psychologie vnímání
PDF ke stažení

Týden 2: Pozornost, procedurální učení (T. Malatincová)

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 1:


Zamyslete se nad tím, co vás nejvíce rozptyluje, když se potřebujete soustředit (např. na učení). Jak byste tyto distraktory popsal/a? Čím se vyznačují? Za jakých okolností je u vás největší pravděpodobnost, že se budete na něco bezproblémově soustředit, a kdy je pro vás naopak soustředění obzvlášť obtížné?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 21. 2. 2023Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 

Prezentace: Pozornost, soustředění a procedurální učení
PDF ke stažení

Týden 3: Paměť a efektivní učení (T. Malatincová)

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 2:


Představte si studenta, který se připravuje na test dlouho předem, avšak během testu si přesto neumí poznatky dostatečně vybavit, pletou se mu základní pojmy a výsledek není ani zdaleka tak dobrý, jak by si představoval. Jaké myslíte, že jsou nejběžnější příčiny tohoto problému?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 28. 2. 2023Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 

Prezentace: Paměť
PDF ke stažení

Týden 4: Myšlení a kognitivní schopnosti (T. Malatincová)

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 3:


Představte si dva studenty. Jeden podává výrazně vyšší akademický výkon než druhý. V čem všem může spočívat tento rozdíl a které složky podle Vás jsou a nejsou závislé na inteligenci? Jak konkrétně posle Vás funguje vyšší inteligence?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 7. 3. 2023Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 


Prezentace: Myšlení a kognitivní schopnosti
PDF ke stažení

Týden 5: Osobnost, dědičnost a prostředí (T. Malatincová)

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 4:

Stáhněte si dokument OSOBNOSTNÍ DOTAZNÍK a vyplňte jej.  Můžete si ho také vyhodnotit podle dokumentu VYHODNOCENÍ DOTAZNÍKU. Vyplněný dotazník ani vyhodnocená ale NEODEVZDÁVEJTE, tyto informace jsou pouze pro Vás. V rámci úkolu se místo toho zamyslete nad následujícím:

1. Vyberte v dotazníku dva příklady položek, které vám přišly relativně neutrální (tzn. Vlastnost není ani dobrá, ani špatná), dva příklady položek, které vám přišly obzvlášť silně pozitivní (tzn. vlastnost je podle vás žádoucí) a dva příklady položek, které vám naopak přišly obzvlášť negativní (tzn. vlastnosti, které vám připadají nežádoucí).

U každé z těchto položek si představte si člověka, který by v ní skóroval velmi vysoko, a člověka, který by v ní skóroval velmi nízko. Jaké by podle vás mohly být VÝHODY obou typů osobností? Obzvlášť se pokuste zamyslet nad tím, jaké silné stránky nebo společensky přínosné chování se může spojovat s nízkým skórem u položek, které jste vybrali jako pozitivní, a vysokým skóre položek, které jste vybrali jako negativní. Mohou být tito lidé za určitých okolností ve výhodě? Mohou být v něčem přínosní i pro druhé?

2. Jaký jste osobně měl/a pocit při vyplňování dotazníku?  Myslíte, že bylo pro vás u některých položek náročné být vůči sobě upřímná/ý?

3. Co myslíte, za jakými účely se takovýto typ dotazníku používá?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 14. 3. 2023. Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 

Prezentace: Osobnost, dědičnost a prostředí
PDF ke stažení

Týden 6: Úvod do vývojové psychologie (H. Cacková)

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 5:

K čemu by Vám mohly být užitečné vědomosti z vývojové psychologie při výkonu Vašeho povolání?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 21. 3. 2023. Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 

Týden 7: Kognitivní vývoj podle Piageta (H. Cacková)

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 6:

Budete-li někdy v budoucnu jako ortoptici pracovat s dětmi, děti v jakém věku byste si nejraději vybrali? A proč?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 28. 3. 2023. Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 



Týden 8: (H. Cacková) Osm věků člověka podle Erika Eriksona

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 7:

Popište nějakou konkrétní situaci z vaší práce ortoptisty s dítětem, kdy by mohlo být ke škodě pacienta, kdyby měl ortoptik příliš nízké sebevědomí a nevěřitl by svému úsudku.

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 4. 4. 2023. Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 


Týden 9: Speciální dětská psychogie - mentální postižení (H. Cacková)

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 8:

Čím se podle vás bude lišit ortoptické vyšetření šestiletého dítěte s mentální retardací od vyšetření šestiletého dítěte zdravého?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 11. 4. 2023. Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 


Týden 10: (H. Cacková) Syndrom CAN

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 9:

Zakázali byste tělesné trestání dětí zákonem? Uveďte důvody pro svůj názor.

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 18. 4. 2023. Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 


Týden 11: (H. Cacková) Smyslově a tělesně postižené dítě

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 10:

Domníváte se, že je naše společnost dostatečně vstřícná k lidem s úpnou ztrátou zraku?

Domníváte se, že je naše společnost dostatečně vstřícná k lidem s úpnou ztrátou sluchu?

Domníváte se, že je naše společnost dostatečně vstřícná k lidem na vozíku?


Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 25. 4. 2023. Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 



Týden 12: (H. Cacková) Možnosti rozvoje dítěte s tělesným a smyslovým postižením

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 11:

Uveďte jeden příklad člověka, který se i přes své tělesné nebo smyslové postižení vypracoval, něčeho dosáhnul, rozvinul schopnosti, které mu zbývají. Může se jednat o mediálně známou osobu, ale také o někoho z Vašeho okolí.

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 2. 5. 2023. Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 

Týden 13: (H. Cacková) ADHD a deprese v dětském věku

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 12:

Čím se liší projevy deprese u dětí od projevů deprese u dospělých?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 9. 5. 2023. Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 


Týden 14: (H. Cacková) Úzkostné poruchy v dětském věku

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 13:

Jmenujte 4 různé fobie.

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je úterý 16. 5. 2023. Prosíme, neposílejte za žádných okolností úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 


Týden 15

Týden 15

Obsah není zveřejněný.