MPH_EVPP Empirický výzkum pro podnikovou praxi

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Renata Čuhlová, Ph.D., BA (Hons) (přednášející)
Mgr. Laura Fónadová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Renata Čuhlová, Ph.D., BA (Hons) (cvičící)
Mgr. Laura Fónadová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
(! MPH_MVPS Marketingový výzkum &&!NOWANY( MPH_MVPS Marketingový výzkum ))
Předpokladem je, že student(ka) má z bakalářského stupně znalost základních statistických postupů, takže předmět EVPP tuto znalost prohlubuje a obohacuje o specifika práce s daty, která typicky využívají manažeři a marketéři.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je úvodem do výzkumu v podnicích a marketingového výzkumu a jejich metod. Konkrétně jeho cílem je rozvinout znalosti a schopnosti studentů tak, aby dokázali samostatně navrhnout a realizovat především kvantitativní výzkum a samostatně aplikovat vybrané statistické analýzy na data typická pro oblast managementu a marketingu.
Výstupy z učení
Student(ka) bude po absolvování předmětu schopen/schopna:
- formulovat cíle, výzkumné otázky a operacionalizovat je do hypotéz,
- zpracovat plán výzkumu vzhledem k cílům,
- zvolit vhodné metody a nástroje,
- samostatně pracovat s daty,
- čistit data a porozumět jim tímto i pomocí popisné statistiky,
- testovat hypotézy, a to především pomocí dvou a vícerozměrné analýzy,
- interpretovat získané výsledky, vytvořit z nich novou znalost,
- sestavit výzkumnou zprávu a prezentovat ji,
- získávat, třídit a analyzovat ekonomická i neekonomická data podniku a využívat je jako podklady pro manažerské rozhodování,
- organizovat a koordinovat práci týmu,
- rozlišovat důvěryhodné a nedůvěryhodné zdroje informací a využívat moderní poznatky obsažené v odborné literatuře z oblasti podnikové ekonomiky, managementu a podnikové informatiky,
- propojovat informace z různých oblasti ekonomie, podnikové ekonomiky, managementu a podnikové informatiky a využívat je pro řešení komplexních problémů v podnikové praxi,
- prezentovat a obhájit si odborný názor a podložit jej odbornými argumenty,
- verbálně i písemně komunikovat s kolegy, klienty a obchodními partnery.
Osnova
  • Výzkum v podnicích a marketingový výzkum - jako součást nejen marketingového řízení
  • Typy výzkumu, plán výzkumu
  • Vzorkování; primární a sekundární data
  • Základní metody a nástroje kvantitativního výzkumu
  • Úvod do data miningu (segmentace, včetně RFM analýzy)
  • Prezentace dat a výzkumná zpráva
  • Zpracování případové studie
Literatura
    povinná literatura
  • SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. Eight edition. Harlow: Pearson, 2019, xxxiii, 83. ISBN 9781292208787. info
    doporučená literatura
  • PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 230 stran. ISBN 9788026209805. info
  • MALHOTRA, Naresh K. Marketing research : an applied orientation. 6th ed., Global edition. Boston: Pearson, 2010, 929 s. ISBN 9780136094234. info
  • FIELD, Andy. Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. 5th. Sage Publishing, 2017. ISBN 978-1-5264-4578-0. URL info
  • FIELD, Andy P., Jeremy MILES a Zoë FIELD. Discovering statistics using R. First published. Los Angeles: Sage, 2012, xxxiv, 957. ISBN 9781446200452. info
  • OLSON, David L. Descriptive Data Mining. Online. 2017. ISBN 978-981-10-3340-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-981-10-3340-7. URL info
  • RABUŠIC, Ladislav, Petr SOUKUP a Petr MAREŠ. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). 2. přepracované vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 573 s. ISBN 978-80-210-9247-1. URL info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 4. nezměněné vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2011, 372 stran. ISBN 9788024619668. URL info
Výukové metody
Na přednáškách bude stručně představen výzkum v podnicích, jeho metody a nástroje a také praktická doporučení vztahující se k realizaci výzkumu. Na seminářích se procvičuje aplikace těchto poznatků.
Metody hodnocení
Podmínkou ukončení předmětu je aktivní účast na seminářích a získání alespoň 60 % bodů z testů. Počet testů, jejich obsah, forma a data jsou upřesněny v interaktivní osnově dostupné všem přihlášeným v Informačním Systému (tedy ještě před zápisem předmětu).

Jakékoliv plagiátorství v průběžně odevzdávaných úkolech, opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" či "N" a děkan má právo zahájit disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.

Studenti studující v zahraničí v rámci programu ERASMUS mají podmínky ukončení předmětu upřesněny též v interaktivní osnově.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.