BSSb1171 Strategické hry a simulace

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jakub Drmola, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Ondrůšek (pomocník)
Garance
Mgr. Jakub Drmola, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení bezpečnostních a strategických studií – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
BSSb1110 Strategie a ekonomika obrany || BSS110 Strategie a ekonomika obrany && ! BSS171 Strategické hry a simulace && ! NOW ( BSS171 Strategické hry a simulace )
*** Podmínka absolvování BSS110 platí pouze pro bakalářské studenty oboru Bezpečnostní a strategická studia. Studenti všech ostatních oborů tuto podmínku splňovat nemusí a k zápisu si mohou požádat o výjimku, která jim bude automaticky udělena až do vyčerpání kapacity. ***
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Mateřské obory/plány
předmět má 43 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na využití her a simulací v rozvíjení, testování a výzkumu strategického myšlení. Tím volně navazuje a doplňuje jiné kurzy, které se zabývají vojenskou strategií, strategií vyjednávání, konflikty mezi aktéry, vznikem i rozpadem spojenectví, plánováním a historií. Cílem předmětu především je, aby si studenti takto nabyté znalosti mohli vyzkoušet prakticky a tím na vlastní kůži konfrontovali vstřebanou teorii s realitou (byť pouze simulovanou).
Výstupy z učení
- aplikovat teoretické znalosti strategie na nové situace
- analyzovat možné postupy z hlediska stanoveného cíle
- navrhnout a vyjednat řešení konfliktního stavu
- konstruovat scénáře
Osnova
  • - seznámení s kurzem, jeho strukturou a požadavky
  • - teoretická a metodologická východiska
  • - účast na simulacích a jejich evaluace
  • - práce na seminárních projektech a jejich realizace
Literatura
    povinná literatura
  • HERZ, J. C., & MACEDONIA, M. R. (2002): “Computer games and the military: Two views“. Defense Horizons
  • ŘEHKA, K. (2016): “Potřebujeme si hrát na válku? Význam válečné hry pro obranu země” in in BÁRTA M., KOVÁŘ M. a FOLTÝN, O. (eds.). Na rozhraní: krize a proměny současného světa, s. 312-329. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-357-3.
  • PERLA, P. D., & MCGRADY, E. D. (2011): Why wargaming works. NAVAL WAR COLLEGE NEWPORT RI. http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a619256.pdf
  • ROMANIUK, S. N. (2017): “How the US military is using ‘violent, chaotic, beautiful’ video games to train soldiers”. The Conversation,
Výukové metody
Výuka je seminárního charakteru, důraz je kladen na práci studentů přímo během hodiny a realizaci vlastního simulačního projektu.
Metody hodnocení
Hodnocena bude práce na seminářích, závěrečný projekt a zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023.