MP905Zk Mezinárodní právo veřejné - univerzální a partikulární ochrana lidských práv

Právnická fakulta
podzim 2000
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
JUDr. Monika Bayerová, Ph.D. (přednášející)
prof. JUDr. Jiří Malenovský, CSc. (přednášející)
Garance
prof. JUDr. Dalibor Jílek, CSc.
Katedra mezinárodního a evropského práva – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: prof. JUDr. Filip Křepelka, Ph.D.
Předpoklady
Znalost obecné části mezinárodního práva veřejného a vnitrostátních odvětví veřejného práva.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 240 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/240, pouze zareg.: 0/240, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/240
Jiné omezení: Předmět je určen pro max. 10 studentů jiných fakult !
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Mezinárodní právo se vytrvale vyvíjí ve směru kohezní ochrany lidských práv. Jedinec přestal být objektem mezinárodněprávní úpravy a zaujal právní postavení subjektu mezinárodního práva, třebaže závislé, nejisté a okrajové. Odvětví mezinárodní ochrany lidských práv objevuje pro jednotlivce výhodnou právní pozici, neboť je , abstraktně vyjádřeno, nadán individuálními lidskými právy, kdežto stát je vůči němu zavázán negativními či pozitivními povinnostmi. Dané odvětví mezinárodního řádu neupravuje toliko "mětí" lidských práv, ale taktéž kontrolní či implementační mechanismy neboli procesní normy. Dichotomie regulace lidských práv (hmotně a procesně právní) poskytuje vitální impuls pro jejich dodržování na vnitrostátní úrovni. Mezinárodní ochrana totiž představuje toliko subsidiární záštitu. Mezinárodní smlouvy o lidských právech tvoří základ daného subsystému. Instrumenty toho druhu nevyjadřují mrtvou literu, nýbrž živoucí pravidla chování, Jejich výklad zahrnuje rozličné intelektuální operace, včetně neviditelných instinktivních procesů. Výkladové kánony mají dehierachizované postavení čili nezastávají vzájemně subordinační pozice. K výkladu lidskoprávních pravidel se používají následující metody: jazyková, systematická, logická, účelová, funkční, srovnávací, "margin of appreciation", dynamická, správní uvážení aj. Ovládnutí zmíněných kánonů je naléhavým zadáním výuky lidských práv, což vede k pochopení jejich vzájemné závislosti a interdeterminaci. Přesným smyslem dané disciplíny je pak vyjádření lidského rozměru mezinárodního práva, který vyvěrá ze zřídla antropocentrismu a humanismu.
Osnova
  • TÉMATA ZVLÁŠTNÍ ČÁSTI MPV 1. Právní pojem "terra nullius" v průvanu času a nároky z okulární, symbolické, efektivní okupace, uti possidetis, geografická blízkost apod. Státní území, územní suverenita a výsost v mezinárodní judikatuře 2. Charakteristické znaky moderního mořského práva. Symbióza národních a mezinárodních režimů (pobřežní moře, souostrovní státy, výlučné hospodářské pásmo, pevninská mělčina, volné moře jako terra communis omnium a mořské dno jako společné dědictví lidstva 3.Dvojohniskový pohled na charakter a právní režim Antarktidy v rozpravě dvou znalců 4. Rozmanité formy diplomacie. Základy diplomatického práva: výsady a imunity a jejich osobní, územní, časová a věcná aplikovatelnost 5. Státní občanství a jeho propojení s mezinárodním právem. Lidsko-právní uchopení občanství: právo nabýt, změnit a nebýt zbaven občanství 6.Povlovné i prudší proměny humanitárního práva a jeho dnešní podoba: jeho zásady jako normativní vektory TÉMATA PVP LIDSKÁ PRÁVA 1.Ideové zdroje ochrany lidských práv.Geneze lidských práv.Univerzální a regionální ochrana lidských práv 2.Česká republika a její mezinárodní závazky v oblasti ochrany lidských práv.Ústavní soud ČR a mezinárodní ochrana lidských práv 3.Univerzální ochrana lidských práv, kontrolní mechanismy ochrany lidských práv podle univerzálních instrumentů 4.Mezinárodní ochrana lidských práv v Evropě: způsoby ústavní recepce, smlouvy o lidských právech Rady Evropy a kontrolní mechanismy podle nich, ochrana lidských práv v EU, návrh Charty základních práv EU 5.Evropská úmluva o lidských právech a její 11. protokol.Evropský soud pro lidská práva: důvody jeho současného zahlcení a možná řešení, Evropský soud pro lidská práva jako případná obecná soudní instance Rady Evropy 6.Americký a africký standard ochrany lidských práv. Ochrana práv dítěte na mezinárodní úrovni 7.Mezinárodní ochrana menšin obecně a romské menšiny zvláště
Literatura
  • SUDRE, Frédéric. Mezinárodní a evropské právo lidských práv. Translated by Jiří Malenovský. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 364 s. ISBN 8021014857. info
  • MALENOVSKÝ, Jiří. Případ praktické aplikace článků 10 Ústavy České republiky: Rámcová úmluva na ochranu národostních menšin. Právník : Teoretický časopis pro otázky státu a práva. Praha: Ústav státu a práva ČSAV, 1995, roč. 134, č. 9, s. 855-871. ISSN 0324-7007. info
  • MALENOVSKÝ, Jiří. Glosy k výkladu článku 10 české ústavy v praxi ústavních orgánů. Právník : Teoretický časopis pro otázky státu a práva. Praha: Ústav státu a práva ČSAV, 1996, roč. 135, č. 9, s. 797-813. ISSN 0324-7007. info
  • MALENOVSKÝ, Jiří. Článek 10 Ústavy ČR a Úmluvy Rady Evropy o lidských právech. Evropské a mezinárodní právo. Brno: Nadace prof. B.Komárkové, 1996, roč. 5, č. 6, s. 9-11. ISSN 1210-397. info
  • CHUTNÁ, Monika. Úmluva o právech dítěte - obecná ustanovení - články 1 až 5. Časopis pro právní vědu a praxi. Brno: Masarykova univerzita. Právnická fakulta, 1996, roč. 4, č. 3, s. 364-387. ISSN 1210-9126. info
  • MALENOVSKÝ, Jiří. Ochrana národnostních menšin v Evropě a v České republice. Veřejná správa : týdeník vlády České republiky. Praha: Ministerstvo vnitra, 1998, roč. 9, č. 39, s. 20-21. ISSN 0027-8009. info
  • CHUTNÁ, Monika. Nový mechanismus kontroly Evropské úmluvy o ochraně lidskýchpráv a základních svobod. In Ročenka evropského práva. Svazek 1., 1995. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, s. 145-153. Acta Universitatis Brunensis Iuridica ; No 174. ISBN 80-210-1422-9. info
  • MALENOVSKÝ, Jiří. Mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách ve světle článku 10 Ústavy České republiky. Universitas : revue Masarykovy univerzity v Brně. Brno: Masarykova univerzita, 1998, roč. 31, č. 3, s. 3-7. ISSN 1211-3384. info
  • CHUTNÁ, Monika. Právo na vzdělání v mezinárodních dokumentech a v Evropské úmluvě na ochranu základních práv a svobod. In Ročenka evropského práva. Svazek 2, 1996. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1997, s. 169-176. Acta Universitatis Brunensis Iuridica ; No 197. ISBN 80-210-1688-4. info
  • MALENOVSKÝ, Jiří. K ratifikaci Rámcové úmluvy o ochraně národnostních menšin Českou republikou. Právník. Praha: Academia, 1998, roč. 137, č. 3, s. 169-182. ISSN 0324-7007. info
Metody hodnocení
Semináře se konají 1x za 14 dní. Zkouška je ústní, společná s předmětem Mezinárodní právo veřejné.
Informace učitele
9. semestr - MPV ZADÁNÍ NA SEMINÁŘE KONANÉ VE DNECH 11.-12.12.2000 A 18.- 19.12.2000 1. Právo na vzdělání - příklad: Nejmenovaná mezinárodní nevládní organizace se prostřednictvím svých přestavitelů rozhodne zpochybnit systém speciálních škol existující v České republice. Hlavním záměrem a cílem je prokázat, že dochází k masové rasové diskriminaci romských dětí v souvislosti s jejich zařazováním do zvláštních škol. Předpokladem pro zařazení dítěte do zvláštní školy je konstatování psychologa, že dítě není připraveno na školní docházku a jeho poslání do poradny k psychologovi, za účelem provedení testů, zda dítě není mentálně zaostalé. O zařazení dítěte do zvláštní školy rozhoduje ředitel zvláštní školy na základě výsledku z pedagogicko-psychologické poradny. Součástí umístění dítěte do zvláštní školy je také souhlas rodičů. Zástupci organizace argumentují skutečností, že ve sledovaném regionu navštěvuje zvláštní školy v průměru 70% Romů. Jejich snahou je kontaktovat rodiče těchto dětí, zda nemají zájem nechat děti testovat odborníky této organizace, kteří by prokázali, že tyto děti nejsou mentálně zaostalé ( což je základní předpoklad pro umístění dítěte do zvláštní školy) a jediným důvodem k jejich zařazení do zvláštní školy je jejich rasa. Konečným výsledkem činnosti organizace má být přesvědčení rodičů těchto dětí k podání stížnosti k Evropskému soudu pro lidská práva. Předmětem této stížnosti by měla být údajná diskriminace v souvislosti se zařazením dítěte do zvláštní školy. Cílem však není převod na základní školu z důvodu možné diskriminace romských dětí. Zástupci organizace se také snaží získat pro tyto děti odškodnění, při jehož výši by se brala v úvahu případná ztráta výdělku dítěte v budoucnosti, protože nemohlo po absolvování zvláštní školy pokračovat v dalším studiu - středoškolském, popř. i vysokoškolském. . Sporné momenty daného případu. . Rozbor případu z pohledu právního řádu České republiky. . Podmínky přijatelnosti stížnosti k Evropskému soudu pro lidská práva - problémy, které by mohly v souvislosti s výše popsaným případem nastat. . Právo na vzdělání v systému práv jednotlivce . Specifika zařazení práva na vzdělání do Evropské úmluvy o lidských právech a rozbor tohoto práva.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.