VLBF011c Biofyzika - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/4/0. 60. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vladan Bernard, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Aleš Bourek, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Lenka Forýtková, CSc. (cvičící)
MUDr. Tomáš Jůza (cvičící)
MUDr. Věra Maryšková (cvičící)
prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc. (cvičící)
Mgr. Erik Staffa, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Jiřina Škorpíková, CSc. (cvičící)
Ing. Jiřina Valkovičová (cvičící)
Mgr. Daniel Vlk, CSc. (cvičící)
Marta Vágnerová (pomocník)
Garance
prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc.
Biofyzikální ústav - Teoretická pracoviště - Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Biofyzikální ústav - Teoretická pracoviště - Lékařská fakulta
Předpoklady
Základní znalosti středoškolské fyziky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: rozumět a vysvětlit biofyzikální principy a zákony; ovládat základní biofyzikální přístroje; hodnotit výsledky získané základními biofyzikálními metodami z hlediska vědeckého, účinného, bezpečného a účelného přístupu k jejich využívání; porozumět principům složitějších terapeutických a diagnostických lékařských přístrojů; rozlišovat možnosti využití biofyzikálních technik a lékařských přístrojů v praxi.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen se zaměřením na oblast zdravotnictví také prokázat: 1. Schopnosti a nejběžnější postupy a návyky v zacházení s daty, informacemi, znalostmi. 2. Zdokonalení v oblasti kritického uvažování v medicíně založené na důkazech. 3. Pochopení logiky zdravotnického prostředí, komunikace s profesionály i laiky. 4. Porozumění v základních oblastech (možnostmi, omezeními a riziky) využití informačních a komunikačních technologií ve zdravotnickém prostředí. Nejedná se o kurz, který by byl zaměřen převážně na výpočetní gramotnost (práci s PC a programy).
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
- rozumět nejdůležitějším biofyzikálním principům a zákonům;
- měření pomocí základních biofyzikálních přístrojů i statistické hodnocení tohoto měření;
- správně hodnotit výsledky získané základními biofyzikálními metodami;
- rozumět principům složitějších terapeutických a diagnostických lékařských přístrojů tak, aby je mohl používat bezpečně pro sebe i pacienty;
- rozlišovat možnosti využití biofyzikálních technik a lékařských přístrojů v praxi.
Osnova
  • Praktická cvičení.
  • (Praktická výuka je členěna na výuku v laboratořích, semináře a demonstrace)
  • 1. Úvod. Organizace a bezpečnost práce v praktických cvičeních. Základy fyzikálních měření. Úvod do praktického bloku. Principy elektrických přístrojů a jejich používání.
  • 2. Informace (Přehled a vývoj).Lékařská informatika (náplň, pojmy). Informační technologie (hardware, software, OS, LAN, WAN)
  • 3. Informační zdroje (data mining - data warehousing) Informační systémy (NIS, expertní systémy, AI, CME)
  • 4. Měření viskozity kapalin. Měření povrchového napětí kapalin.
  • 5. Absorpční křivka eosinu. Stanovení koncentrace hemoglobinu. Refraktometrické stanovení koncentrace NaCl. Polarimetrie. Měření optické mohutnosti čoček.
  • 6. Audiometrie. Měření krevního tlaku. Ergometr. Stanovení vizu.
  • 7. Měření povrchové kožní teploty termistorem. Měření teploty termočlánkem. Měření parametrů prostředí (hluk).
  • 8. Hemolýza suspenze erytrocytů terapeutickým ultrazvukem. Měření absorbce ionizujícího záření.
  • 9. Měření napětí a frekvence el. signálů osciloskopem. Měření kožního odporu. Analýza akustických prvků lidského hlasu. Měření impedance tkáně.
  • 10. Elektromagnetické vlnění a jeho vnímání. Refrigerace. Katatermometr. Měření osvětlení, Luxmetr.
  • 11. Kontaktní a bezkontaktní termografie. Termokamera, termovize. Současné fyzikální metody v rehabilitační praxi.
  • 12. Vyšetřovací metody. Elektrodiagnostické metody. Individuální měření EKG. Elektrické dráždění. Účinky stejnosměrných a střídavých proudů. Vyšetření oka.
  • 13. Zobrazovací metody. Ultrazvuk a „Dopplerovské“ metody měření rychlosti. RTG, Tomografie. NMR.
  • 14. Zápočtový test.
Literatura
    doporučená literatura
  • HRAZDIRA, Ivo, Aleš BOUREK a Jiřina ŠKORPÍKOVÁ. Fundamentals of biophysics and medical technology. Edited by Vojtěch Mornstein. 1. vydání. Brno: Masaryk University, 2007. viii, 317. ISBN 9788021042285. info
  • MORNSTEIN, Vojtěch, Ivo HRAZDIRA a Aleš BOUREK. Lékařská fyzika a informatika : (se zaměřením na zubní lékařství). [1. vydání]. Brno: Neptun, 2007. 352 stran. ISBN 9788086850023. info
    neurčeno
  • HRAZDIRA, Ivo a Vojtěch MORNSTEIN. Lékařská biofyzika a přístrojová technika. Dotisk 1. vyd. Brno: NEPTUN, 2004. 381 s. ISBN 8090289614. info
Výukové metody
Laboratorní cvičení
Metody hodnocení
Základní podmínkou udělení zápočtu je absolvování všech praktických cvičení. Průběžně jsou ústním zkoušením ověřovány znalostí principů používaných metod, v případě základních neznalostí může být student vyloučen ze cvičení. Studenti povinně zpracovávají ke každé úloze komplexní a unikátní protokol, který je známkován. Pokud jsou dva a více protokoly hodnoceny nedostatečně, student není připuštěn k závěrečnému testu. Cvičení jsou ukončena závěrečným testem jež obsahuje obvykle 20 otázek, hodnocených 20 body. K úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 10 bodů.
Informace učitele
http://www.med.muni.cz/biofyz/vlzl.htm
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Ukončeno závěrečným testem
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.