VLNE9X1c Neurologie - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/6/0. 90. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. MUDr. Eva Vlčková, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Blanka Adamová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tereza Andrašinová, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Štefánia Aulická, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Lucia Bakošová (cvičící)
doc. MUDr. Marek Baláž, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Zdenka Bálintová (cvičící)
prof. MUDr. Martin Bareš, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Josef Bednařík, CSc. (cvičící)
doc. MUDr. Yvonne Benešová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Adam Betík (cvičící)
MUDr. Kateřina Bočková (cvičící)
doc. MUDr. Martina Bočková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tomáš Boušek (cvičící)
prof. MUDr. Milan Brázdil, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jiří Búřil, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Pavlína Danhofer, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Barbora Deutschová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Šárka Divišová, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Irena Doležalová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Ondřej Havlín (cvičící)
MUDr. Magdaléna Hladíková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Ondřej Horák (cvičící)
MUDr. Tomáš Horák, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Magda Horáková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Stanislava Jakubíček, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Ľubica Joppeková (cvičící)
MUDr. René Jura (cvičící)
MUDr. Lenka Juříková (cvičící)
MUDr. Jan Kočica, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Viktória Kokošová (cvičící)
PhDr. Mgr. Milena Košťálová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Lenka Krajčovičová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Peter Krkoška (cvičící)
MUDr. Zdeněk Kundrata (cvičící)
MUDr. Jonáš Kunst (cvičící)
prof. MUDr. Robert Mikulík, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Eduard Minks, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Adéla Mitášová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Ivona Morávková (cvičící)
doc. MUDr. Hana Ošlejšková, Ph.D. (cvičící)
doc. MUDr. Martin Pail, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Olesja Parmová, DiS., Ph.D. (cvičící)
MUDr. Stanislav Peška, CSc. (cvičící)
MUDr. Aneta Rajdová (cvičící)
MUDr. Jana Raputová, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Ivan Rektor, CSc. (cvičící)
prof. MUDr. Irena Rektorová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Pavel Ressner, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Karin Revajová (cvičící)
MUDr. Michal Ryzí, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Pavel Řehulka, Ph.D. (cvičící)
Jaromíra Saláková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Petra Sedláčková (cvičící)
MUDr. Barbora Sklenárová (cvičící)
MUDr. Světlana Skutilová (cvičící)
MUDr. Ondřej Strýček, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Miroslav Škorňa (cvičící)
MUDr. Lucia Šmahovská (cvičící)
MUDr. Iva Šrotová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jakub Štefela (cvičící)
prof. MUDr. Pavel Štourač, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Eva Vagaská, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jan Vinklárek (cvičící)
MUDr. Stanislav Voháňka, CSc., MBA (cvičící)
doc. MUDr. Ondřej Volný, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Vít Všianský (cvičící)
MUDr. Eva Zatloukalová, Ph.D. (cvičící)
Jana Aberlová (pomocník)
Dana Chalupová, DiS. (pomocník)
Mgr. Ladislava Jagošová (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Eva Vlčková, Ph.D.
Neurologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: I. neurologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta (40,00 %), Neurologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta (40,00 %), Klinika dětské neurologie – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště dětské medicíny – Lékařská fakulta (20,00 %)
Předpoklady
( VLFA08222c Farmakologie II - cvičení || VLFA0722p Farmakologie II - přednáška ) && ( VLDI7X1c Diagnost. zobr. metody - cvič. || VLDM7X1c Diagn. zobr. metody-cvičení ) && VLOL7X1c Oční lékařství - cvičení && VLCH0832c Chirurgie II - cvičení
Před zahájením příslušné stáže je vyžadováno projití pre-learningových prezentací zakončených jednoduchým testem, které jsou k dispozici v interaktivní osnově na IS.MUNI (v předmětu Neurologie-přednáška).
Před stážemi na SIMU doporučujeme zhlédnout následující témata (pokud již nebyla součástí workshopů v předchozích výukových dnech):
Den 1: Cerebrovaskulární onemocnění
Den 2: Kognitivní poruchy, Neuromuskulární onemocnění, Roztroušená skleróza, Onemocnění páteře a míchy
Den 3: Onemocnění páteře a míchy
Shlédnutí příslusné prezentace a úspěšné složení odpovídajícího testu/testů bude vyučujícími kontrolováno vždy při zahájení příslušného dne stáže.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení:
- základů neurologického vyšetření;
- nejvýznamnějších neurologických symptomů a syndromů;
- základů topické neurologické diagnostiky a diferenciálně-diagnostické rozvahy;
- indikace a interpretace nejvýznamnějších a nejčastěji využívaných paraklinických diagnostických metod u neurologických pacientů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen
- porozumět základům obecné neurologie a neurologického vyšetření a vysvětlit tuto problematiku;
- rozpoznat základní neurologické symptomy a použít informace o neurologické symptomatologii ke stanovení nejčastějších neurologických syndromů;
- předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená) rozhodnutí v rámci topické diagnostiky a diferenciálně diagnostické rozvahy;
- racionálně indikovat nejdůležitější paraklinická vyšetření využívaná u neurologických pacientů a interpretovat jejich výsledky.
Osnova
  • OBECNÁ NEUROLOGIE. Obsah je zaměřen na neurologickou propedeutiku: semiologii, syndromologii, základy topické diagnostiky a nejvýznamnější paraklinické metody, využívané v diagnostice u neurologických pacientů.
  • - Neurologická anamnéza, neurologický chorobopis, postup při stanovení neurologické diagnózy (diagnóza syndromologická – topická – etiopatogenetická; základy diferenciálně-diagnostické rozvahy).
  • - Reflexologie. Parézy, pyramidové jevy, hybné poruchy.
  • - Vyšetření hlavových nervů.
  • - Vyšetření senzitivity, poruchy citlivosti.
  • - Vyšetření extrapyramidových a mozečkových poruch.
  • - Vyšetření páteře, vyšetření poruch stoje a chůze.
  • - Meningeální syndrom, syndrom nitrolební hypertenze a hypotenze.
  • - Poruchy vědomí.
  • - Základní elekrofyziologické metody využívané v neurologii (EMG, EP, EEG), zobrazovací metody u neurologických diagnóz (sonografie, angiografie, CT, MR, RTG, PET, SPECT), vyšetření mozkomíšního moku (vč. lumbální punkce).
  • - Vývojová neurologie, neurologické vyšetření pacienta v dětském věku. SPECIÁLNÍ NEUROLOGIE: Obsah zaměřen na základní nozologické jednotky a syndromy v neurologii (pořadí jednotlivých workshopů může být u různých studijních skupin odlišné v závislosti na aktuálních možnostech vyučujícího pracoviště, pokryt je ale plný rozsah níže popsaných témat):
  • • 1. Cévní mozkové příhody
  • • 2. Vertebrogenní onemocnění, onemocnění míchy
  • • 3. Traumata a záněty CNS
  • • 4. Bolesti hlavy a terapie bolesti
  • • 5. Mononeuropatie, polyneuropatie a polyradikuloneuritidy, AIDP, CIDP
  • • 6. Nervosvalová onemocnění
  • • 7. Roztroušená skleróza, autoimunitní encefalitidy, paraneoplastické syndromy
  • • 8. Demence
  • • 9. Movement disorders (extrapyramidová onemocnění)
  • • 10. Epilepsie
  • • 11. Vývojová neurologie, vrozené vývojové vady mozku, dětská mozková obrna
  • • 12. Neuromuskulární onemocnění dětského věku, dětská epileptologie
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPINAR, Jindřich a Ondřej LUDKA. Propedeutika a vyšetřovací metody vnitřních nemocí. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 336 s. ISBN 9788024743561. info
  • ŠTOURAČ, Pavel, Josef BEDNAŘÍK, Milan BRÁZDIL, Zdeněk KADAŇKA, Petr KAŇOVSKÝ, Marek MECHL, Jiří PRÁŠEK, Ivan REKTOR, Irena REKTOROVÁ a Radomír ŠLAPAL. Učebnice obecné neurologie. 2., přepracované. Brno: Masarykova universita v Brně, 2003, 197 s. ISBN 80-210-3309-6. info
  • Učebnice speciální neurologie. Edited by Zdeněk Kadaňka. 3., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 302 s. ISBN 9788021053205. info
    doporučená literatura
  • RŮŽIČKA, Evžen, Karel ŠONKA, Petr MARUSIČ a Robert RUSINA. Neurologie. 1. vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2019, xxxix, 541. ISBN 9788075536815. info
  • Učebnice speciální dětské neurologie : pro studenty 4. a 5. ročníku LF MU s rozšířenou výukou pediatrie. Edited by Hana Ošlejšková. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 123 s. ISBN 9788021056596. info
  • AULICKÁ, Štefánia, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Katarína ČESKÁ, Michaela HABALOVÁ, Klára ŠPANĚLOVÁ a Petra HANÁKOVÁ. Základy vývojové neurologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9621-9. info
  • International Neurology: A clinical approach: by Robert P. LIsak, Daniel D Truong, William M Carroll, Roongroj Bhidayasiri, Blackwell Publishing Ltd 2010, ISBN 9781444317008
  • John Morris, Joseph Jankovic: Neurological Clinical Examination, Hodler Arnold Co, 2012
  • Merritt’s Neurology, 13th Edition is edited by by Elan D. Louis MD MS (Author), Stephan A. Mayer MD (Author), Lewis P. Rowland MD (Author) ISBN-13: 978-1451193367, ISBN-10: 145119336X
Výukové metody
- Praktická a klinická výuka je uskutečňována kontaktní formou ve fakultních nemocnicích a v prostředí Simulačního centra (SIMU). Student se přímo účastní práce na lůžkových odděleních (včetně iktového centra a neurologické intenzivní péče) a na ambulancích či specializovaných vyšetřovnách (EEG, EMG, EP, sono). V rámci stáže získává praktickou zkušenost se základními neurologickými nozologickými jednotkami a syndromy. Pod dohledem vyučujících se učí vyšetřovat neurologické pacienty, tvořit syndromologickou, topickou a následně etiopatogenetickou diagnózu, tvoří diferenciálně-diagnostickou rozvahu, navrhuje paraklinická vyšetření a diskutuje s vyučujícími terapeutické možnosti u příslušné nozologické jednotky.
Některé dny praktické výuky jsou realizovány formou výuky simulační (probíhající v prostorách simulačního centra MUNI) a to na simulátorech s různou mírou věrnosti. Konkrétně jde o:
- SBL simulace
- nácvik dovedností (skills), tedy tréning provedení lumbální punkce
- TBL simulace
- Výuka je zaměřena na řešení jednotlivých klinických otázek a teamovou spolupráci v malých skupinkách studentů. Důraz je kladen na rozvoj tzv. soft-skills, zejména rozvoj komunikačních doveností, rozhodovacích schopností, kritického myšlení a krizové komunikace.
Seminární část výuky má formu workshopů se specialisty v příslušné problematice (workshop akcentuje nejpodstatnější informace k dané problematice, novinky v oboru, většinou v kombinaci s (video)kazuistikami). Tato výuka je uskutečňována formou kontaktní, ev. v případě závažného zhoršení aktuální epidemiologické situace formou synchronní online výuky cestou MS Teams. Konkrétní rozvrh k příslušné výuce bude k dispozici na nástěnce příslušné kliniky, případně online v sekci Studijní materiály a složce příslušné kliniky, na níž student uskutečňuje dominující část stáže.
Metody hodnocení
- PRETESTY potvrzující osvojení znalostí prezentovaných v rámci pre-learningových prezentací (k dispozici v interaktivní osnově na IS.MUNI u předmětu Neurologie-Přednáška) - před započetím prvního dne stáže je požadováno úspěšné absolvování sady povinných (a optimálně i nepovinných) testů zaměřených na obecnou neurologii. Úspěšné absolvování testů u prezentací zaměřených na jednotlivá témata speciální neurologie bude požadováno nejpozději v den výuky odpovídajícího tématu v rámci klinického semináře.
- VSTUPNÍ PŘIPOUŠTĚCÍ TEST z obecné neurologie (základy neuroanatomie a neurofyziologie) (nejpozději 2. den stáže). V každé otázce je pouze 1 odpověď správná, požadována je 80% úspěšnost. V případě neúspěchu lze test zopakovat před koncem stáže nebo v jiném termínu dle osobní domluvy s vyučujícím.
- Průběžné hodnocení klinických dovedností studentů v rámci praktické stáže a simulačního centra (včetně komunikačních dovedností studenta, jeho klinických znalostí, zvládnutí objektivního vyšetření, tvorby syndromologické, topické a etiopatogenetické diagnózy a diferenciálně-diagnostické rozvahy, indikace paraklinických vyšetření a jejich interpretace) – studentům je poskytována objektivní a konkrétní zpětná vazba.
- Písemný test z obecné neurologie, neurologické propedeutiky a paraklinických metod využívaných u neurologických pacientů – v průběhu závěrečného týdne stáže (obvykle ve středu či pátek – tedy 13. či 15. den stáže podle konkrétního pracoviště). V každé otázce je pouze 1 odpověď správná. Požadována je 70% úspěšnost. V případě neúspěchu lze test opakovat před vlastní praktickou či teoretickou zkouškou dle individuální domluvy se zkoušejícím.
- ZÁVĚREČNÝ KLASIFIKOVANÝ ZÁPOČET (= praktická zkouška jako součást závěrečné rigorózní zkoušky). Probíhá poslední (15.) den stáže a sestává z:
- Vyšetření pacienta a vypracování neurologického chorobopisu (anamnéza + klinické neurologické vyšetření, tvorba diferenciálně-diagnostické rozvahy, indikace vhodných paraklinických vyšetření)
- Ústní praktické zkoušky z neurologické propedeutiky, obecné neurologie a paraklinických metod, využívaných u neurologických pacientů.
- ZÁVĚREČNÁ ÚSTNÍ ZKOUŠKA: jedna otázka z obecné neurolgie, dvě otázky z neurologie speciální.
Informace učitele
Stáže probíhají na příslušném pracovišti (Neurologická klinika FN Brno, Neurologická klinika FN u sv. Anny, Klinika dětské neurologie) vždy od 8 do 13 hod. Studenti se první den stáží hlásí na sekretariátech příslušných klinik:
- NK FN Brno, Jihlavská 20, 12. patro výškové budovy, paní Saláková (53223 2503)


- NK FN u sv. Anny, Pekařská 53, 6. podlaží budovy C1, paní Aberlová (54318 2658)


- KDN, Černopolní 9, 4. patro budovy G, paní Chalupová (53223 4919)


S sebou plášť a neurologické kladívko. Kladívka lze zakoupit např. v Lékařském knihkupectví v budově A9 Univerzitního kampusu Bohunice (Kamenice 753/5) (tel. 54949 3619). Studentům stážujícím ve FN Brno lze kladívka v případě nutnosti zapůjčit na sekretariátě kliniky a to pouze na dobu probíhající stáže na této klinice proti podpisu.


Vstupním předpokladem pro možnost absolvování předmětu je znalost základní anatomie a fyziologie nervového systému (řízení motoriky: motorická dráha, mozeček, bazální ganglia; senzitivní dráha, thalamus, zraková dráha, hlavové nervy, neurotransmitery).


Před zahájením stáže je požadováno projití pre-learningových prezentací zakončených jednoduchým testem, které jsou k dispozici v interaktivní osnově na IS.MUNI v předmětu Neurologie-přednáška.



Tyto znalosti preklinických oborů (neuroanatomie, neurofyziologie) budou v úvodu stáží ověřeny připouštěcím testem. Test absolvují studenti pod dohledem vyučujícího nejpozději 2. dne stáže. Limit úspěšnosti je 80 %. V případě neúspěchu v testu bude možné jej opakovat před koncem stáží, obvykle před vlastní praktickou zkouškou z neurologie nebo v jiném termínu dle osobní domluvy s vyučujícím.



V prvních 2 dnech stáže bude probrána neurologická propedeutika a získané znalosti budou prakticky procvičeny.


Znalosti neurologické propedeutiky budou u studentů v dalším průběhu stáže ověřovány ústně a také písemným testem v průběhu posledního týdne stáží (obvykle ve středu či pátek, tedy 13. nebo 15.den stáže dle příslušného pracoviště). Limit úspěšnosti je 70 %, i v tomto případě lze při neúspěchu test opakovat a to buď poslední (15.) den stáže před vlastní praktickou zkouškou nebo následně před zkouškou teoretickou dle individuální domluvy s vyučujícím.



V dalším průběhu stáže je kombinována praktická a klinická výuka u lůžka pacienta či v rámci ambulantního provozu (vč. specializovaných laboratoří zaměřených na vyšetřování EEG, EMG, evokovaných potenciálů a ultrazvuku) s workshopy se specialisty. Tři dny praktické výuky jsou realizovány formou výuky simulační v rámci Simulačního centra MUNI (SIMU) na simulátorech s různou mírnou věrnosti. Konkrétně jde o: SBL simulace iktové problematiky, praktický nácvik lumbální punkce (skills training) a TBL simulace vertebrogenní problematiky.

Výuka obecně probíhá kontaktně, v případě závažného zhoršení epidemiologické situace je možná realizace workshopů formou synchronní online výuky cestou MS Teams. Praktická a klinická výuka zůstává v maximální možné míře realizována kontaktní formou. Podrobnější rozpis jednotlivých dní výuky a místa jejich realizace bude k dispozici na sekretariátech příslušných klinika a/nebo ve složce příslušné kliniky v sekci Studijní materiály na IS nebo bude studentům zaslán mailem.


Studenti stážující ve FN USA a FN Brno absolvují 2 dny stáže ve FDN. Tato část stáže bude zaměřena na specifické aspekty dětské neurologie (neurologické vyšetření novorozence a kojence, vývojová neurologie, dětská epileptologie, neuromuskulární onemocnění dětského věku).


Studenti stážující primárně na KDN absolvují naopak 2 dny stáže na některé z neurologických klinik zaměřených na pacienty dospělého věku. Tato část stáž bude zaměřena na specifická témata neurologie dospělého věku (cévní mozkové příhody, neurodegenerativní a vertebrogenní onemocnění).



Poslední (15.) den stáže, tedy v pátek třetího týdne stáží, absolvují studenti praktickou zkoušku z neurologie. Zkouška se skládá z anamnézy a klinického vyšetření pacienta a následné ústní zkoušky z neurologické propedeutiky, obecné neurologie a vyšetřovacích metod používaných u neurologických pacientů.



DŮRAZNĚ UPOZORŇUJEME STUDENTY, že kromě zcela výjimečných případů se závažnými důvody (zahraniční stáž, dlouhodobé doložené závažné onemocnění ve standardním termínu stáže, znemožňující studentovi stáž absolvovat) NELZE MĚNIT TERMÍN BLOKOVÉ VÝUKY! Důvodem pro toto opatření je aktuální velmi praktický koncept výuky, který klade značné personální a prostorové nároky na vyučující pracoviště a neumožňuje zajistit současně výuku vyššího počtu studentů.


Bližší informace k výuce včetně konkrétního rozvrhu pro danou studijní skupinu jsou vyvěšeny na nástěnkách Neurologické kliniky FN USA, Neurologické kliniky FN Brno a Kliniky dětské neurologie. Pro jejich upřesnění můžete také kontaktovat příslušné zástupce přednostů klinik pro školství:


- Ve FN Brno doc. MUDr. Evu Vlčkovou, Ph.D. (vlckova.eva@fnbrno.cz)


- Ve FN USA doc. MUDr. Martina Paila, Ph.D. (martin.pail@fnusa.cz)


- Ve FDN doc. MUDr. Hanu Ošlejškovou, Ph.D. (oslejskova.hana@fnbrno.cz).

Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, podzim 2000, jaro 2001, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.