MOPX0922 Praxe pedagogická II

Lékařská fakulta
podzim 2008
Rozsah
dva týdny v roce. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ladislav Dvořák (cvičící)
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra fyziky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Předpoklady
MPKD081 Komunikační dovednosti && MPDR081 Didaktická propedeutika && MPPP081 Pedagog. psychologie && MOPX0821 Praxe pedagogická I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
Cíle předmětu
Pedagogická praxe navazuje na pedagogické a psychologické disciplíny a > snaží se integrovat teoretickou a praktickou přípravu budoucích > pedagogů. Cílem pedagogické praxe je formování komplexních kompetencí > budoucího pedagoga v souhře pedagogicko-psychologické, metodické a > praktické.
Osnova
  • Posluchači se během 14 denní souvislé pedagogické praxe seznamují s > organizací zvolené školy, s osnovami a plány výuky, vykonávají > hospitace (pozorování) u cvičných učitelů, praktické výstupy (vlastní > výuka studenta) s následnými rozbory se cvičným učitelem a běžné > asistentské práce. Pro průběžnou pedagogickou praxi je vyhrazen každý pátek ( popř. jiný > den dle rozvrhu) v průběhu celého jarního semestru. Povinnosti studenta na praxi: > > § vykonat 12 hospitací v průběhu pedagogické praxe a vést o > nich záznam */Při hospitacích je nutné především pozorovat: /*/navázání kontaktu > se studenty, způsob motivace studentů k učebním činnostem, kladení > otázek (srozumitelnost, přiměřenost), reagování učitele na odpovědi > (adekvátnost), reagování učitele na neplánované situace při výuce, > uplatnění aktivizujících metod výuky, využití skupinové práce, > organizace činnosti studentů ve vyučování, jak je vytvářeno příznivé > klima a jak je uplatňován individuální přístup ke studentům. § seznámit se se vzdělávacím programem školy, s osnovami, > plány výuky a učebnicemi, se kterými studenti i učitelé pracují > > § podle možností vykonávat asistentské práce (opravovat > písemné práce, sešity, vykonávat dozory a další běžné povinnosti učitele)
Literatura
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
Metody hodnocení
Potvrzení; písemná zpráva o pedagogické praxi; diskuse
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.