MOPX0922 Praxe pedagogická II

Lékařská fakulta
podzim 2010
Rozsah
dva týdny v roce. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ladislav Dvořák (cvičící)
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra fyziky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Předpoklady
MPKD081 Komunikační dovednosti && MPDR081 Didaktická propedeutika && MPPP081 Pedagog. psychologie && MOPX0821 Praxe pedagogická I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická praxe navazuje na pedagogické a psychologické disciplíny a snaží se integrovat teoretickou a praktickou přípravu budoucích pedagogů. Cílem pedagogické praxe je formování komplexních kompetencí budoucího pedagoga v souhře pedagogicko-psychologické, metodické a praktické.
Osnova
  • Posluchači se během 14 denní souvislé pedagogické praxe seznamují s organizací zvolené školy, s osnovami a plány výuky, vykonávají hospitace (pozorování) u cvičných učitelů, praktické výstupy (vlastní výuka studenta) s následnými rozbory se cvičným učitelem a běžné asistentské práce.
  • Pro průběžnou pedagogickou praxi je vyhrazen každý pátek ( popř. jiný den dle rozvrhu) v průběhu celého jarního semestru.
  • Povinnosti studenta na praxi:
  • - vykonat min. 10 hospitací v průběhu pedagogické praxe a vést o nich záznam
  • - odučit 5 vyučovacích hodin a mít přípravu.
  • Při hospitacích je nutné především pozorovat:
  • - navázání kontaktu se studenty, způsob motivace studentů k učebním činnostem, kladení otázek (srozumitelnost, přiměřenost), reagování učitele na odpovědi (adekvátnost), reagování učitele na neplánované situace při výuce, uplatnění aktivizujících metod výuky, využití skupinové práce, organizace činnosti studentů ve vyučování, jak je vytvářeno příznivé klima a jak je uplatňován individuální přístup ke studentům.
  • - seznámit se se vzdělávacím programem školy, s osnovami, plány výuky a učebnicemi, se kterými studenti i učitelé pracují,
  • - podle možností vykonávat asistentské práce (opravovat písemné práce, sešity, vykonávat dozory a další běžné povinnosti učitele).
  • Při výuce je nutné především:
  • - být připraven a mít stanoven cíle a prostředky výuky,
  • - navázat kontakt se studenty, vhodně je motivovat a uplatňovat aktivizující metody výuky,
  • - uplatňovat různé metody práce a individuální přístup.
Literatura
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
Výukové metody
Pozorování, diskuse a praktická výuka
Metody hodnocení
Potvrzení; písemná zpráva o pedagogické praxi; diskuse
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.