LF:MOPX0922 Praxe pedagogická II - Informace o předmětu
MOPX0922 Praxe pedagogická II
Lékařská fakultapodzim 2012
- Rozsah
- dva týdny v roce. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ladislav Dvořák (cvičící)
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník) - Garance
- PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra fyziky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- MPKD071 Komunikační dovednosti && MPDR081 Didaktická propedeutika && MPPP081 Pedagog. psychologie && MOPX0821 Praxe pedagogická I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Optometrie (program LF, N-SZ)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Cíle předmětu
- Pedagogická praxe navazuje na pedagogické a psychologické disciplíny a snaží se integrovat teoretickou a praktickou přípravu budoucích pedagogů. Cílem pedagogické praxe je formování komplexních kompetencí budoucího pedagoga v souhře pedagogicko-psychologické, metodické a praktické.
- Osnova
- Posluchači se během 14 denní souvislé pedagogické praxe seznamují s organizací zvolené školy, s osnovami a plány výuky, vykonávají hospitace (pozorování) u cvičných učitelů, praktické výstupy (vlastní výuka studenta) s následnými rozbory se cvičným učitelem a běžné asistentské práce.
- Pro průběžnou pedagogickou praxi je vyhrazen každý pátek ( popř. jiný den dle rozvrhu) v průběhu celého jarního semestru.
- Povinnosti studenta na praxi:
- - vykonat min. 10 hospitací v průběhu pedagogické praxe a vést o nich záznam
- - odučit 5 vyučovacích hodin a mít přípravu.
- Při hospitacích je nutné především pozorovat:
- - navázání kontaktu se studenty, způsob motivace studentů k učebním činnostem, kladení otázek (srozumitelnost, přiměřenost), reagování učitele na odpovědi (adekvátnost), reagování učitele na neplánované situace při výuce, uplatnění aktivizujících metod výuky, využití skupinové práce, organizace činnosti studentů ve vyučování, jak je vytvářeno příznivé klima a jak je uplatňován individuální přístup ke studentům.
- - seznámit se se vzdělávacím programem školy, s osnovami, plány výuky a učebnicemi, se kterými studenti i učitelé pracují,
- - podle možností vykonávat asistentské práce (opravovat písemné práce, sešity, vykonávat dozory a další běžné povinnosti učitele).
- Při výuce je nutné především:
- - být připraven a mít stanoven cíle a prostředky výuky,
- - navázat kontakt se studenty, vhodně je motivovat a uplatňovat aktivizující metody výuky,
- - uplatňovat různé metody práce a individuální přístup.
- Literatura
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- Výukové metody
- Pozorování, diskuse a praktická výuka
- Metody hodnocení
- Potvrzení; písemná zpráva o pedagogické praxi; diskuse
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2012/MOPX0922