aBFER051p Ergoterapie - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Hana Polonyi (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc.
Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Leona Dunklerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 7:30–9:10 KTLR N04903
Předpoklady
aBFKF041p Klinická fyziologie - přednáš. && aBFOR041 Ortopedie && aBFNE0422p Neurologie, neurofyz. II-př.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The main objective of the course is occupational therapy. Occupational therapy is a mean of clinical rehabilitation and the methods of occupational therapy are different in different ages and diseases of patients. The subjects of lectures are followed by the practical exercise.
Výstupy z učení
The student knows after completing the subject:
- ergotherapy theories divided occupational therapies - Self-sufficiency and independence
Pediatric occupational therapies
- ergotherapy in neurology - erogotherapy in handicaped perif. nerves; erosurgery with CNS
- occupational therapies - self-sufficiency, autonomy, targeted occupational therapy; the issue of affections in erogotherapy
- ergotherapy in psychiatry - Functional and conditional erogotherapy; creative activities, self-sufficiency, tools
- ergotherapy in geriatrics - special treatment of ergotherapy in various age groups
- handmade therapies - options for targeted occupational therapy for various hand disabilities; compensation aids
- ergototein, traceability to erogotherapy - Continuity of occupational therapy rehabilitation; model activities, pre-training
Osnova
  • 1. Theory of ergotherapy – definition of occupational therapy as a tool of medical rehabilitation; position and tasks of occupational therapy, work with patients in occupational therapy
  • 2. Differentation of ergotherapy - special, fitness, self-sufficiency and self –reliance training; specification of terms, tasks
  • 3. Self-sufficiency and self–reliance – tasks and options in different disabilities, complex aid
  • 4.Ergotherapy in pediatrics- motoric disability, psychomotoric evolution; function of games and toys in pediatrics, neurophysiological techniques
  • 5. Ergotherapy in neurology - occupational therapy in peripheral nerves impairment; occupational therapy in central nervous system impairment
  • 6.Ergotherapy in arterial cerebral events - self-sufficiency and self –reliance, special occupational therapy; problems of patients with aphasia in occupational therapy
  • 7.Ergotherapy in psychiatry- functional and fitness occupational therapy; creative activities, self-sufficiency, aids
  • 8. Ergotherapy in geriatrics – exceptionalities of different old age groups in occupational therapy; fitness and creative activities self-sufficiency, aids
  • 9. Exceptionalities in hand impairment occupational therapy – special occupational therapy options in hand impairments; compensational aids
  • 10. Ergotestin, relation to occupational therapy – relation with occupational therapy; model activities, pre-occupational training
Literatura
  • FRANKOVÁ V., VYŠKOVSKÁ E. Manuál pro skupinovou práci se seniory s poruchami paměti. Praha : Maxdorf, 2010. 35 s. ISBN 978-80-7345-205-6.
  • KLIVAR, M. Ergoterapie mladistvých. Praha: Balt-East, 2003. 63 s. ISBN 80-86383-17-2.
  • KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 9788024726991. info
  • JELÍNKOVÁ, Jana, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 9788073675837. info
Výukové metody
lecture
Metody hodnocení
oral exam
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.