VLPY9X1c Psychiatry - practice

Faculty of Medicine
autumn 2022
Extent and Intensity
0/4/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (seminar tutor)
prof. MUDr. Bc. Libor Ustohal, Ph.D. (seminar tutor)
MUDr. Eliška Bartečková, Ph.D. (seminar tutor)
MUDr. Pavel Theiner, Ph.D. (seminar tutor)
MUDr. Jana Hořínková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. MUDr. Alena Damborská, Ph.D. (seminar tutor)
prof. MUDr. Ivana Drtílková, CSc. (seminar tutor)
MUDr. Michaela Mayerová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Bc. Pavla Horká Linhartová, Ph.D. (seminar tutor)
MUDr. Pavel Křenek (seminar tutor)
Mgr. MUDr. Lucie Holíková Návratová (seminar tutor)
MUDr. Zuzana Timková (seminar tutor)
doc. MUDr. Robert Roman, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Adéla Látalová (seminar tutor)
Mgr. Martin Horký (seminar tutor)
MUDr. Barbora Móriová (seminar tutor)
MUDr. Patricie Jiroutová (seminar tutor)
MDDr. MUDr. Ida Kupcová (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Department of Psychiatry – Joint workplaces with the University Hospital Brno - workplaces of the Bohunice and Mater. Hospital – Faculty of Medicine
Contact Person: Jana Pazderová
Supplier department: Department of Psychiatry – Joint workplaces with the University Hospital Brno - workplaces of the Bohunice and Mater. Hospital – Faculty of Medicine
Timetable of Seminar Groups
VLPY9X1c/07: Mon 17. 10. 8:00–13:00 N02202, Tue 18. 10. 8:00–13:00 N02202, Wed 19. 10. 8:00–13:00 F37/346, Thu 20. 10. 8:00–13:00 N02202, Fri 21. 10. 8:00–13:00 F37/346, Mon 24. 10. 8:00–13:00 N02202, Tue 25. 10. 8:00–13:00 N02202, Wed 26. 10. 8:00–13:00 N02202, Thu 27. 10. 8:00–13:00 N02202, Počet studentů 30 je limitován kapacitou jednotlivých oddělení PK, kde studenti vykonávají praktickou část výuky předmětu VLPY9X1c.
VLPY9X1c/08: Mon 3. 10. 8:00–13:00 N02202, Tue 4. 10. 8:00–13:00 N02202, Wed 5. 10. 8:00–13:00 F37/346, Thu 6. 10. 8:00–13:00 N02202, Fri 7. 10. 8:00–13:00 F37/346, Mon 10. 10. 8:00–13:00 N02202, Tue 11. 10. 8:00–13:00 N02202, Wed 12. 10. 8:00–13:00 N02202, Thu 13. 10. 8:00–13:00 N02202, Fri 14. 10. 8:00–13:00 N02202, Počet studentů 30 je limitován kapacitou jednotlivých oddělení PK, kde studenti vykonávají praktickou část výuky předmětu VLPY9X1c.
VLPY9X1c/09: Mon 12. 12. 8:00–13:00 N02202, Tue 13. 12. 8:00–13:00 N02202, Wed 14. 12. 8:00–13:00 F37/346, Thu 15. 12. 8:00–13:00 N02202, Fri 16. 12. 8:00–13:00 F37/346, Mon 19. 12. 8:00–13:00 N02202, Tue 20. 12. 8:00–13:00 N02202, Wed 21. 12. 8:00–13:00 N02202, Thu 22. 12. 8:00–13:00 N02202, Fri 23. 12. 8:00–13:00 N02202, Počet studentů 30 je limitován kapacitou jednotlivých oddělení PK, kde studenti vykonávají praktickou část výuky předmětu VLPY9X1c.
VLPY9X1c/10: Mon 19. 9. 8:00–13:00 N02202, Tue 20. 9. 8:00–13:00 N02202, Wed 21. 9. 8:00–13:00 F37/346, Thu 22. 9. 8:00–13:00 N02202, Fri 23. 9. 8:00–13:00 F37/346, Mon 26. 9. 8:00–13:00 N02202, Tue 27. 9. 8:00–13:00 N02202, Thu 29. 9. 8:00–13:00 N02202, Fri 30. 9. 8:00–13:00 N02202, Počet studentů 30 je limitován kapacitou jednotlivých oddělení PK, kde studenti vykonávají praktickou část výuky předmětu VLPY9X1c.
VLPY9X1c/11: Mon 14. 11. 8:00–13:00 N02202, Tue 15. 11. 8:00–13:00 N02202, Wed 16. 11. 8:00–13:00 F37/346, Fri 18. 11. 8:00–13:00 F37/346, Mon 21. 11. 8:00–13:00 N02202, Tue 22. 11. 8:00–13:00 N02202, Wed 23. 11. 8:00–13:00 N02202, Thu 24. 11. 8:00–13:00 N02202, Fri 25. 11. 8:00–13:00 N02202, Počet studentů 30 je limitován kapacitou jednotlivých oddělení PK, kde studenti vykonávají praktickou část výuky předmětu VLPY9X1c.
VLPY9X1c/12: Mon 31. 10. 8:00–13:00 N02202, Tue 1. 11. 8:00–13:00 N02202, Wed 2. 11. 8:00–13:00 F37/346, Thu 3. 11. 8:00–13:00 N02202, Fri 4. 11. 8:00–13:00 F37/346, Mon 7. 11. 8:00–13:00 N02202, Tue 8. 11. 8:00–13:00 N02202, Wed 9. 11. 8:00–13:00 N02202, Thu 10. 11. 8:00–13:00 N02202, Fri 11. 11. 8:00–13:00 N02202, Počet studentů 30 je limitován kapacitou jednotlivých oddělení PK, kde studenti vykonávají praktickou část výuky předmětu VLPY9X1c.
VLPY9X1c/13: Mon 28. 11. 8:00–13:00 N02202, Tue 29. 11. 8:00–13:00 N02202, Wed 30. 11. 8:00–13:00 F37/346, Thu 1. 12. 8:00–13:00 N02202, Fri 2. 12. 8:00–13:00 F37/346, Mon 5. 12. 8:00–13:00 N02202, Tue 6. 12. 8:00–13:00 N02202, Wed 7. 12. 8:00–13:00 N02202, Thu 8. 12. 8:00–13:00 N02202, Fri 9. 12. 8:00–13:00 N02202
Prerequisites
VLFA08222c Pharmacology II
VLFA0722p - Pharmacology II lecture
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Main aims of the course are:

- to get acquainted with the problematics of general and special Psychiatry and its connections to other specialisations;
- to familiarise with psychiatric terminology;
- to get acquainted with the methodology of psychiatric diagnostics and therapeutic approaches;
- to get acquainted with characteristics, symptoms, diagnostics, course and therapy of major mental disorders;
- to familiarise with the basic diagnostic and therapeutic process in patients with psychiatric symptomatology in general medical practice.
Learning outcomes
After completing the course a student will be able to:

- Describe and classify basic disorders of mental functions;
- Perform an examination of a patient with a psychiatric disorder;
- Describe principles of the psychiatric diagnostics;
- Describe a classification and indications of biological therapeutic methods and psychotherapy;
- Describe a classification, symptoms and course of main psychiatric disorders;
- Describe management and treatment options in main psychiatric disorders;
- Perform a necessary differential diagnosis and suggest a means to manage a patient showing symptoms of a mental disorder;
- Reproduce and apply legislation pertaining to psychiatric patients, especially hospitalisation without informed consent, possession of a driving license and gun license, criminal responsibility and legal capacity.
Syllabus
  • TEACHING SEMINARS AND CASE STUDY TOPICS:
  • Serious conditions in psychiatry
  • Anxiety disorders
  • Affective disorders
  • Schizophrenia
  • Organic mental disorders and somatic diseases with psychiatric problems
  • Child psychiatry
  • Addictions
  • Personality disorders and psychotherapy
  • Eating disorders
  • News in Biological Psychiatry
  • Community psychiatry
Literature
    required literature
  • HOSÁK, Ladislav, Michal HRDLIČKA and Jan LIBIGER. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2015, 647 stran. ISBN 9788024629988. info
  • HÖSCHL, Cyril, Jan LIBIGER and Jaromír ŠVESTKA. Psychiatrie. 2., doplněné a opravené vyd. Praha: Tigis, 2004, 883 pp. ISBN 80-900130-7-4. info
  • KAŠPÁREK, Tomáš. Psychiatrická propedeutika. Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů. Online. In Portál LF MU (on-line). 2011. URL info
  • ŽOURKOVÁ, Alexandra, Eva ČEŠKOVÁ and Ivana DRTÍLKOVÁ. General and specialized psychiatry. Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů (General and specialized psychiatry). Online. 2011. URL info
  • COWEN, Philip, Paul HARRISON a Tom BURNS. Shorter Oxford textobook of psychitry, sixth edition, 818 stran. ISBN 978-80-1996-0561-3
    recommended literature
  • RABOCH, Jiří and Pavel PAVLOVSKÝ. Psychiatrie, 1. vydání. 1st ed. Praha: Karolinum, 2012, 466 pp. ISBN 978-80-246-1985-9. info
  • DUŠEK, Karel and Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 646 stran. ISBN 9788024748269. URL info
  • MOHR, Pavel, Miloslav KOPEČEK, Martin BRUNOVSKÝ and Tomáš PÁLENÍČEK. Klinická psychofarmakologie. Praha: Maxdorf, 2017. ISBN 978-80-7345-546-0. info
  • ŽOURKOVÁ, Alexandra. Klinická sexuologie (Clinical sexology). 1st ed. Brno,Česká republika: Masarykova Univerzita, 2002, 34 pp. Učební skripta. ISBN 80-210-2795-9. info
  • ŽOURKOVÁ, Alexandra. Sexualita u nemocných s psychickými poruchami. Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů. Online. In Portál LF MU (on-line). 2011. URL info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha, 2006, 283 pp. Portál. ISBN 80-7367-122-0. info
  • MACH, Jan and Marie HORÁKOVÁ. Zdravotníci, právo a praxe. První vydání. Praha: Galén, 2018, 183 stran. ISBN 9788074923715. info
  • STAHL, Stephen. Stahl´s essential psychopharmacology: neuroscientific basis and practical application. 4. vyd. New York: Cambridge University Press, 2013, 608 s. ISBN 978-1-107-68646-5
Teaching methods
Educational seminars
Case reports of clinical cases
Clinical skills
Team-based learning (TBL) seminars
Assessment methods
3 conditions must be met in order to be awarded credit from Psychiatry: CONDITION 1: Successful passage of the online Access Test It is necessary to complete at least one pass of the test with 15 correctly answered questions by midnight of the first day of classes (usually Monday). The test is accessible from the weekend before the lesson and it is possible to take it repeatedly. CONDITION 2: Successful completion of the online credit test It is necessary to correctly answer at least 10 out of 13 questions by 10 p.m. on the last day of classes. If the student passes the credit test unsuccessfully, i.e. gets less than 10 points, he has 2 options: - will write a corrective credit test with another study group - writes an email to the PK secretary, Ms. Pazderová, with a request to make the make-up test available, stating on which day the make-up credit test can be made available CONDITION 3: Attendance at classes 1 ABSENCE IS PERMITTED WITHOUT ANY EXCUSE during the two-week block of Psychiatry - exercises
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on completion of the course: K udělení zápočtu je třeba vypracovat písemné psychiatrické vyšetření pacienta
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught each semester.
General note: Další informace na: http://psychiatrie.med.muni.cz.
Information on the extent and intensity of the course: 60.
Teacher's information
http://psychiatrie.med.muni.cz
Povinnosti studenta před zahájením výuky • Získat základní znalosti o obecné psychiatrii • Absolvovat Přístupový test Před samotným zahájením výuky by studenti měli načerpat základní znalosti o obecné psychiatrii a lékařské sexuologii. Znalosti z obecné psychiatrie jsou nezbytné pro plné pochopení problematiky probírané během prezenční výuky. Tyto znalosti budou ověřeny přístupovým testem. Místo, čas a co si vzít s sebou na výuku 1 V kolik a kde výuka začíná? Prezenční výuka začíná každý den v 8.00 hod v posluchárně Psychiatrické kliniky (PK) FN Brno, budova G, 2. nadzemní podlaží. Studenti se shromáždí před výukou v hale před posluchárnou a vyčkají na příchod vyučujícího nebo sekretářky, kteří je pustí do posluchárny. 2 Kde výuka probíhá? Psychiatrická klinika Psychiatrická klinika se nachází v areálu Fakultní nemocnice Brno, pracoviště dospělého věku (Jihlavská 20) v pavilonu G. Do posluchárny Psychiatrické kliniky se dostanete takto: 1. Bočním vchodem z pravé strany Psychiatrické kliniky ze strany od výškové budovy FN Brno, vyjdete po schodišti do 2. NP k posluchárně (nikoliv z levé strany přes Krizové centrum) 2. Hlavním vchodem do budovy Psychiatrické kliniky, vpravo od vchodu jsou výtahy a schodiště. Vyjedete výtahem nebo po schodišti vyjdete do 2. NP a zde projdete chodbou podle směrovek až dozadu k posluchárně. Simulační centrum Lékařské fakulty (SIMU) Simulační centrum Lékařské fakulty se nachází v areálu univerzitního kampusu na adrese Kamenice 3. TBL posluchárny se nacházejí ve 3. patře. Šatny pro studenty se nacházejí ve 4. patře. Do výukových místností SIMU si prosím NEBERTE PLÁŠTĚ A NOSTE PŘEZŮVKY. Oblečení, boty a osobní věci je možné uschovat v šatnách ve 3. a 4. patře. 3 Co si vzít s sebou na výuku? • Přezůvky (nutné jak pro pohyb na Psychiatrické klinice, tak na SIMU) • Pláště (nutné pro přístup na oddělení Psychiatrické kliniky) • Stážovací arch (je rozdán 1. den výuky) • Smartphone / tablet / laptop (nutné pro složení online testů, zejména pro TBL lekce) • Chuť se učit a slušné chování Pozn.: Pláště i přezůvky si můžete nechávat po celou dobu dvoutýdenního bloku výuky v posluchárně Psychiatrické kliniky. Jak probíhá prezenční výuka Psychiatrie-cvičení? Studenti na začátku dvoutýdenní výuky dostanou Stážovací arch s denním rozpisem vyučovaných témat, který zároveň slouží jako doklad docházky. Stážovací arch je nutno NOSIT DENNĚ na výuku a na konci každého dne bude účast studenta potvrzena podpisem vyučujícího v příslušné kolonce. Očekává se, že studenti budou na výuku přicházet připraveni, tzn., že budou disponovat alespoň základními informacemi, které budou daný den probírány. Příprava je pak nezbytná pro Team-based learning lekce (viz níže). Výuka Psychiatrie-cvičení sestává z následujících prvků: Výukové semináře: jsou prezentace na vybraná psychiatrická témata. Společně se studiem literatury a přednáškami mají studentům poskytnout teoretické informace. Tato část výuky probíhá v posluchárně Psychiatrické kliniky. Kazuistiky klinických případů: jedná se buď o rozhovory s pacienty vedené vyučujícím, výuková videa nebo interaktivní kazuistiky. Tento segment výuky má sloužit jako první krok v aplikaci teoretických poznatků ohledně diferenciální diagnostiky a terapii v psychiatrii. Očekává se aktivní přístup studentů k řešení prezentované problematiky. Tato část výuky probíhá v posluchárně Psychiatrické kliniky. Klinické dovednosti: jedná se o část výuky zaměřenou na praxi. Tato část výuky bude probíhat na lůžkových odděleních nebo v posluchárně Psychiatrické kliniky. Vyučující, který má v určený den demonstraci pacienta, vybere na odd. PK pacienta, vhodného k probíranému tématu, přivede ho s sebou do posluchárny (či na oddělení) a bude na něm demonstrovat vyšetření. Pokud nebude k dispozici vhodný pacient, může vyučující demonstraci vyšetření provádět na dobrovolníkovi – studentovi. Team-based learning (TBL) semináře: V tomto semestru jsou do výuky zařazeny dvě lekce vyučované formou TBL. Tato výuka probíhá v TBL učebnách v Simulačním centru Lékařské fakulty (SIMU). TBL je forma kolaborativní výuky, která umožňuje aktivní zapojení studentů do procesu učení. Struktura TBL lekce studentům usnadňuje naučit se aplikovat teoretické znalosti a osvojit si dovednost klinického uvažování. Každá lekce sestává ze dvou částí: RAT (Readiness Assessment Test - Test přípravy) a Aplikační cvičení (obvykle ve formě virtuálního pacienta). Individuální příprava před samotnou lekcí je pro tento typ výuky nezbytná. Odkazy na materiály pro přípravu se nacházejí v interaktivní osnově “Příprava na cvičení” (kapitola 7 - 8).
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Autumn 2000, Spring 2001, Autumn 2001, Spring 2002, Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2003, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, autumn 2018, spring 2019, autumn 2019, spring 2020, autumn 2020, spring 2021, autumn 2021, spring 2022, spring 2023, autumn 2023, spring 2024, autumn 2024, spring 2025.
  • Enrolment Statistics (autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2022/VLPY9X1c