BIp038 Systém a evoluce řas a hub pro učitele

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení přednášek z tohoto předmětu bude mít student rozšířené znalosti o dalších zástupcích sinic, řas, hub a houbových organismů a lišejníků (oproti kurzu Bi2BP_BHNP). Získané znalosti bude umět upotřebit při výuce na základní škole.
Výstupy z učení
- student používá správnou odbornou biologickou terminologii a je schopen vybrat pojmy a jevy odpovídající úrovni žáků ZŠ; - student vybírá a ve výuce využívá modelové organismy pro dokladování vybraných pojmů a jevů; - student pracuje s biologickým materiálem a zpracovává jej do podoby didaktických prostředků pro potřeby výuky na ZŠ.
Osnova
  • Osnova přednášek:
  • 1. Cyanobacteria, Euglenophyta, Dinophyta: chyarakteristika
  • 2. Heterokontophyta: Charakteristika. Důraz je kladen na rozsivky, chaluhy.
  • 3. Rhodophyta: Charakteristika, ekologie, výskyt v přírodě,
  • 4. Chlorophyta: Základní charakteristika.
  • 5. Myxomycota: Charakteristika.
  • 6. Zygomycota, Ascomycota, Bysidiomycota: Charakteristika, význam.
  • Jedna vyučovací hodina:
  • 7. Lišejníky: Charakteristika, výskyt, význam.
  • Osnova cvičení:
  • Každý student zpracuje učební úlohu na téma sinice nebo řasy a na houby - pro ZŠ, výstup pak předvede
Literatura
    povinná literatura
  • Znachor P. (2008): Rozsivky – podivuhodné řasy v krabičce. Živa: 1: 10-11, Academia, Praha. http://ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/rozsivky-podivuhodne-rasy-v-krabicce.pdf
  • Juráň et Kašrovský (2016): Nový pohled na systém řas a jak ho učit. Živa 6: 299-301, Academia, Praha
  • KAUFNEROVÁ, V., VÁGNEROVÁ, P. 2013. Sinice a řasy v učebnicích pro základní a střední školy. Arnica, 1–2, 9–18. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366.
  • Nolčová, L., Vágnerová, P. 2016. Zajímavá a motivující výuka řas a sinic na základních a středních školách. Arnica 5, 1–2, 32–38. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366.
  • KALINA, Tomáš a Jiří VÁŇA. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 606 s. ISBN 9788024610368. info
    doporučená literatura
  • Hagara L.; Antonín L. at Baier J.(2005): Houby. 7. vyd., Aventinum Praha.
  • Hindák F. et al. (1978): Sladkovodné riasy. - SPN Bratislava
  • Komárková J. (2014): Nebezpečné vodní květy. http://vesmir.cz/2014/07/16/nebezpecne-vodni-kvety/
  • BELLINGER, Edward G. a D. C. SIGEE. Freshwater algae : identification, enumeration and use as bioindicators. Second edition. Chichester: Wiley-Blackwell, 2015, viii, 275. ISBN 9781118917169. info
  • The freshwater algal flora of the British Isles : an identification guide to freshwater and terrestrial algae. Edited by Alan Donaldson - Peter V. York - Chris F. Carter - Alan J. Brook - Bri. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2011, xvii, 878. ISBN 9780521193757. info
  • SVRČEK, Mirko. Klíč k určování bezcévných rostlin : sinice, řasy, hlenky, houby, lišejníky a mechorosty. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 579 s. info
  • HINDÁK, František. Kľúč na určovanie výtrusných rastlín. 1. slov. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1975, 396 s. info
Výukové metody
Forma vyučování: Přednášky.
Metody vyučování: Frontální výuka. Forma výuky: laboratorní cvičení
Výukové metody: pozorování, práce s klíči a určovací literaturou
Metody hodnocení
Přednášky: Metoda hodnocení: písemný test (min. 60% musí být dobře, aby test úspěšně splněn) Cvičení: Metody hodnocení: zápočet
Požadavky k ukončení předmětu:
- řádná docházka do vyučovámí (max. jedna neúčast)
- řádně vedené protokoly
připravenost na výuku sinic, řas a hub na ZŠ
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.