RJ2000 Didaktika ruštiny 1
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Znalost ruského jazyka na úrovni B2 (SERRJ)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními teoretickými základy didaktiky ruského jazyka, historií metodických přístupů k výuce cizích jazyků, teorií osvojování cizích jazyků, vlivem mateřského jazyka. Dalším cílem je výuka principů evropské a české politiky jazykového vzdělávání, specifika výuky ruského jazyka na základních školách. Osnovy předmětu zahrnují informace o didaktických prostředcích, které mj. zohledňují specifické vzdělávací potřeby. Teoretická východiska prezentovaná v materiálech předmětu jsou propojena s možnostmi následné praktické aplikace ve výuce ruského jazyka.
- Výstupy z učení
- Ve výsledku studia tohoto předmětu studenti:
-jsou schopni definovat základní pojmy didaktiky cizích jazyků,
-dokážou popsat základní didaktické směry a přístupy,
-jsou seznámeni s aktuálními teoriemi osvojování cizího jazyka,
-jsou schopni identifikovat projevy vlivu mateřského jazyka na řečovou produkci v ruštině,
-mají přehled o aktuálních didaktických prostředcích používaných ve výuce ruského jazyka, včetně prostředků pro online výuky,
-jsou schopni zohlednit a zvolit vhodné prostředky pro výuku žáků s SPÚ. - Osnova
- 1. Didaktika cizích jazyků. Klasické metodické proudy v didaktice cizích jazyků. Alternativní výukové metody.
- 2. Teorie osvojování cizího jazyka.
- 3. Mezijazykový vliv. Jazykový transfer a interference ve výuce cizího jazyka.
- 4. Výuka ruštiny na základních školách v ČR. Kurikulární dokumenty. Cíle a očekávané výstupy výuky RJ na ZŠ.
- 5. Učební styly. Žáci se specifickými potřebami učení.
- 6. Didaktické prostředky ve výuce ruského jazyka. Typy didaktických prostředků. Pracovní listy (požadavky k vypracování a úpravě).
- 7. České učebnicové soubory pro výuku ruského jazyka.
- 8. Zahraniční učebnicové soubory. Problematika výběru učebnic.
- 9.-10. Plánování výuky RJ na ZŠ. Tematické plány
- 11.-12. Metody/metodické prvky ve výuce cizího jazyka.
- Literatura
- povinná literatura
- ROZBOUDOVÁ, Lenka a Jakub KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo : jazykovyje sredstva. Vydání první. Praha: Karolinum, 2018, 118 stran. ISBN 9788024642772. info
- ROZBOUDOVÁ, Lenka. Cовремeнная дидактика русского языка как второго иностранного. Речевые умения. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2020. ISBN 9788024646350
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- doporučená literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- STUCHLÍKOVÁ, Iva; Tomáš JANÍK; Zdeněk BENEŠ; Martin BÍLEK; Karla BRÜCKNEROVÁ; Miroslava ČERNOCHOVÁ; Věra ČÍŽKOVÁ; Hana ČTRNÁCTOVÁ; Leoš DVOŘÁK; Kateřina DYTRTOVÁ; Blažena GRACOVÁ; Ondřej HNÍK; Martina KEKULE; Klára KOSTKOVÁ; Milan KUBIATKO; Michal NEDĚLKA; Jarmila NOVOTNÁ; Miroslav PAPÁČEK; Jan PETR; Michaela PÍŠOVÁ; Dana ŘEZNÍČKOVÁ; Jan SLAVÍK; Antonín STANĚK; Martina ŠMEJKALOVÁ; Marie TICHÁ; Josef VALENTA; Jiří VANÍČEK; Naďa VONDROVÁ; Radka ZÁVODSKÁ; Vojtěch ŽÁK a Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 stran. ISBN 9788021057098. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- Výukové metody
- Seminář, skupinové projekty, task-based learning, prezentace, domácí úkoly. Založení portfolia.
- Metody hodnocení
- Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je pravidelná příprava na hodiny, odevzdání vypracovaných úkolů, aktivní účast v hodinách. Písemný test (otevřené testové úlohy).
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Základní studijní oporou je Interaktivní osnova předmětu (viz Studijní materiály). Další studijní opory:
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2268 https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/ - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/RJ2000