PdF:SP3114 Vyvozování hlásek - Informace o předmětu
SP3114 Vyvozování hlásek
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radka Florianová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SP3112 Logopedie 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s problematikou komplexního rozvoje artikulační schopnosti dětí i dospělých. Na konci předmětu bude student znát podmínky intaktní artikulační schopnosti, bude se dále orientovat v systému hlásek českého jazyka a zařazení přípravných a průpravných cvičení nezbytných pro jejich intaktní výslovnost. Student/ka bude seznámen/a s klíčovými zásadami a metodami vyvozování hlásek a s významem cvičení na rozvoj fonematického sluchu, dechových a fonačních cvičení.
- Výstupy z učení
- - orientace v praktických postupech využívaných při vyvozování hlásek; - orientace v aktuálních pomůckách a materiálech využívaných při vyvozování hlásek; - vytvoření podpůrného materiálu pro vyvozování, fixaci a automatizaci hlásek.
- Osnova
- Základní poznatky z fonetiky a fonologie. Systém hlásek českého jazyka. Podmínky intaktního vývoje artikulační schopnosti. Komplexní rozvoj artikulační schopnosti dětí i dospělých. Podpora intaktní výslovnosti. Rozvoj sluchové percepce. Podpora výslovnosti hlásek I. artikulačního okrsku. Podpora výslovnosti hlásek II. artikulačního okrsku. Podpora výslovnosti hlásek III. artikulačního okrsku. Podpora výslovnosti hlásek IV. artikulačního okrsku. Podpora výslovnosti hlásek V. artikulačního okrsku. Prezentace pomůcek studentek a studentů – diskuse.
- Literatura
- doporučená literatura
- Dostálová, A., Mikulajová, M. (2004). V krajině slov a hlásek. Bratislava: Dialóg.
- NEUBAUER, Karel. Artikulace a fonologické rozlišování hlásek : jak předcházet rozvoji odchylek výslovnosti u dětí. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011, 63 s. ISBN 9788073111182. info
- KRČMOVÁ, Marie. Fonetika a fonologie. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze s praktickými příklady, studium odborné literatury, diskuze s praktickými příklady, příprava seminární práce - souboru pomůcek a materiálů pro vyvozování, fixaci a automatizaci hlásek
- Metody hodnocení
- Reflexe prezentované pomůcky s návaznou diskuzí.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP3114