PdF:SPAMK_S4g2 Specializace: speciální andrag - Informace o předmětu
SPAMK_S4g2 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 9 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SPAMK_S4g1 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální andragogika (ger.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je prohloubit znalosti o vzdělávání, možnostech podpory a intervence u dospělých osob s postižením. Studenti budou na konci kurzu znát a dokázat využívat informace o přístupech k lidem s duševním onemocněním a demencí, osvojili si znalosti o procesu stárnutí, o profilu a kompetencích pracovníků v této oblasti a porozuměli specifikům vybraných konceptů zaměřených na podporu jedinců s postižením, znevýhodněním a v seniorském věku.
- Osnova
- demence, vymezení, dělení, Alzheimerova nemoc, možnosti péče a podpory
- metoda validace (N. Feil)
- Parkinsonova nemoc
- duševní onemocnění, možnosti podpory, služby pro osoby s duševním onemocněním, psychoterapie
- koncept Bazální stimulace
- proces stárnutí, specifika přístupů, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání, aktivní stárnutí
- roztroušená skleróza
- paliativní péče, hospic
- pracovníci v sociální a speciálně pedagogické oblasti, profil, kompetence
- syndrom vyhoření (burn-out), syndrom pomocníka
- péče a podpora lidí po traumatech mozku
- strategie práce s lidmi s postižením v institucionální péči
- organizace a zařízení pro dospělé osoby s postižením a stárnoucí osoby, nestátní sektor
- Literatura
- povinná literatura
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Martin VRUBEL, Petr KOPEČNÝ, Lenka DOLEŽALOVÁ a Miroslava BARTOŇOVÁ. Speciální andragogika. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3. info
- PIDRMAN, Vladimír. Demence. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 183 s. ISBN 9788024714905. info
- SEKYROVÁ, Marcela a Evžen RŮŽIČKA. Parkinsonova nemoc. Edited by Jan Roth. 3. rozš. vyd. Praha: Maxdorf, 2005, 181 s. ISBN 8073450445. info
- SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Sedmé, doplněné vydání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011, 149 stran. ISBN 9788071955801. info
- SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9. info
- doporučená literatura
- PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
- GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese : tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011, 198 s. ISBN 9788073873943. info
- Výukové metody
- přednášky s videi, diskuse na seminářích, samostudium
- Metody hodnocení
- aktivní přístup, seminární práce do určitého termínu, písemný test, ústní zkouška
- Informace učitele
- Doporučená literatura:
ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
GÉRINGOVÁ, J. Pomáhající profese. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3.
GRUSS, P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7.
PIDRMAN, V. Demence. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1490-5.
PÖRTNER, M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-582-0.
ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA, E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha: MAXDORF, 2005. 3. vydání. ISBN 80-7345-044-5.
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1318-5.
VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPAMK_S4g2