A2MK_ACWR Akademické psaní

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Radek Vogel, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
A2MK_ACWR/OS01: Pá 26. 2. 13:00–14:40 učebna 11, Pá 11. 3. 13:00–14:40 učebna 11, Pá 1. 4. 13:00–14:40 učebna 11, Pá 15. 4. 13:00–14:40 učebna 11, Pá 29. 4. 13:00–14:40 učebna 11, Pá 13. 5. 13:00–14:40 učebna 11, R. Vogel
A2MK_ACWR/OS02: Pá 4. 3. 13:00–14:40 učebna 11, Pá 18. 3. 13:00–14:40 učebna 11, Pá 8. 4. 13:00–14:40 učebna 11, Pá 22. 4. 13:00–14:40 učebna 11, Pá 6. 5. 13:00–14:40 učebna 11, Pá 20. 5. 13:00–14:40 učebna 11, R. Vogel
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The main objectives of the course of Academic Writing can be summarised as follows:
to familiarise students with the methodology of science;
to introduce them to the formal written style and its genres;
to enhance their ability to use English appropriately in writing for academic purposes;
to expand and practise the vocabulary and grammar of Academic English.
Osnova
  • 1. Introduction. Writing an academic essay - instructions and recommendations.
  • 2. Methodology of science. Written vs. spoken medium. Formal vs. informal styles.
  • 3. Genres of academic and scientific writing. Scientific prose style vs. popular scientific / didactic style. Linguistic appropriateness.
  • 4. Cohesion and coherence. Lexical and grammatical cohesion. Connectors.
  • 5. Punctuation in English.
  • 6. Vocabulary of academic texts. Abbreviation.
  • 7. Syntax of academic texts. Word order.
  • 8. Quotations and paraphrases. Endnotes and footnotes. Bibliography/references.
  • 9. Teaching practice task: What are the needs of teaching academic/formal writing at lower and upper secondary schools? Which methods, activities and tasks do you find the most useful?
Literatura
    povinná literatura
  • HAMP-LYONS, Liz a Ben HEASLEY. Study writing : a course in writing skills for academic purposes. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2006, 213 s. ISBN 9780521534963. info
  • MCCARTHY, Michael a Felicity O'DELL. Academic vocabulary in use. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, 176 stran. ISBN 9780521689397. info
  • URBANOVÁ, Ludmila a Andrew Philip OAKLAND. Úvod do anglické stylistiky. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 148 s. Studium. ISBN 80-86598-33-0. info
    doporučená literatura
  • MACPHERSON, Robin. Základy anglické stylistiky. Praha: Academia, 1997, 240 s. ISBN 80-200-0644-3. info
  • CRYSTAL, David. The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: Cambridge University Press, 1995, vii, 489. ISBN 0521401798. info
Výukové metody
Teaching methods:
- explanation, practice and discussion in class;
- observation of selected phenomena during teaching practice;
- home study and written assignment.
Metody hodnocení
Completion prerequisites:
- attendance - minimum 80%;
- active participation in seminars;
- seminar essay - a piece of academic text, due on May 29, 2016. Pass mark: 70%.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.