IVp112 Specializace: Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVp112/OS01: So 24. 2. 7:30–14:40 učebna 20, So 7. 4. 7:30–14:40 učebna 20, So 21. 4. 7:30–14:40 učebna 20, L. Matoušková, H. Vaďurová
Předpoklady
Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti o možnostech podpory a intervence u dospělých osob s postižením. V tomto předmětu je pozornost zaměřena na období střední dospělosti, proces stárnutí, stáří a umírání. Dále je cílem seznámit se s vybranými koncepty, principy a riziky práce v pomáhajících profesích a aktuálními trendy v přístupech v České republice i zahraničí.
Na konci kurzu student:
zná a dokáže v praxi použít informace o přístupech k lidem s duševním onemocněním, demencí, roztroušenou sklerózou;
má osvojené znalosti o procesu stárnutí, o profilu a kompetencích pracovníků v této oblasti;
rozumí specifikům vybraných konceptů zaměřených na podporu jedinců s postižením, znevýhodněním a v seniorském věku.
Osnova
  • demence, vymezení, dělení, Alzheimerova nemoc, možnosti péče a podpory
  • metoda validace (N. Feil)
  • Parkinsonova nemoc
  • duševní onemocnění, možnosti podpory, služby pro osoby s duševním onemocněním, psychoterapie
  • koncept Bazální stimulace
  • proces stárnutí, specifika přístupů, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání, aktivní stárnutí
  • roztroušená skleróza
  • paliativní péče, hospic
  • pracovníci v sociální a speciálně pedagogické oblasti, profil, kompetence
  • syndrom vyhoření (burn-out), syndrom pomocníka
  • péče a podpora lidí po traumatech mozku
  • strategie práce s dospělými lidmi s postižením v institucionální péči, organizace a zařízení pro dospělé osoby s postižením a stárnoucí osoby, nestátní sektor
Literatura
    doporučená literatura
  • PIDRMAN, Vladimír. Demence. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 183 s. ISBN 9788024714905. info
  • SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Sedmé, doplněné vydání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011, 149 stran. ISBN 9788071955801. info
  • SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 8071783129. info
  • PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese : tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011, 198 s. ISBN 9788073873943. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
Výukové metody
prezentace a diskuse na seminářích, exkurze, čtení a analýza českých a zahraničních textů, domácí práce a samostudium
Metody hodnocení
aktivní účast na seminářích i exkurzích, seminární práce a úkoly odevzdané do určitého termínu, písemný test, ústní zkouška
Informace učitele
Čadilová, V., Jůn, H., Thorová, K. a kol. (2007) Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.
Emerson, E. (2008) Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál.
Feil, N., De Klerk-Rubin, V. (2010) Validation. Ein Weg zum Verständnis verwirrter alter Menschen. 9. Auflage. München: Ernst Reinhardt Verlag, 2010.
Gruss, P. (ed.) (2009) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál.
Guggenbühl-Craig, A. (2007) Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
Hájek, K. (2007) Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Holmerová, I., Jurašková, B., Müllerová, D., Vidovićová, L., Habrcetlová, L., Matoulek, M., Suchá, J., Šimůnková, M. (2014) Průvodce vyšším věkem. Manuál pro seniory a jejich pečovatele. MF, Praha.
Kalvach, Z. a kol. (2008) Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada.
Kallwass, A. (2007) Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál.
Kostrzewa, S. (2010) Palliative Pflege von Menschen mit Demenz. 2. überarb. und erw. Auflage. Bern: Verlag Hans Huber.
Lippertová-Grünerová, M. (2009) Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén.
Pörtner, M. (2009) Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál.
Regnault, M. (2011) Alzheimerova choroba: průvodce pro blízké nemocných. Praha: Portál.
Roth, J., Sekyrová, M., Růžička, E. et al. (2005) Parkinsonova nemoc. Praha: MAXDORF.
Schmidbauer, W. (2008) Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
Špatenková, N., Bolomská, B. (2011) Reminiscenční terapie. Praha: Galén.
Úlehla, I. (2009) Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství.
Vágnerová, M. (2008) Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.
Vymětal, J. (2003) Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.