JV005 Academic Writing_ONLINE

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
Online kurz se studijní zátěží min. 90 - 120 min./týden. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Gabriela Hublová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Dvořáková (pomocník)
Garance
Mgr. Gabriela Hublová, Ph.D.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Pedagogická fakulta
Předpoklady
! NOWANY ( AJ1101 Praktický jazyk 1A , AJ1201 Fonetika a fonologie A , AJ1203 Gramatika A , AJ1208 Úvod do jazykovědy pro učitele , AJ3101 Praktická a profesní angličtina 1 , AJ3201 Lexikologie a lexikografie , AJ3301 Současná britská literatura a společnost , AJ3401 Didaktika anglického jazyka 1A , AJ9101 Praktická a profesní angličtina 1 , AJ9201 Lexikologie , AJ9301 Současná britská literatura a společnost , AJ9401 Didaktika anglického jazyka 1A , AJ4101 Praktická a profesní angličtina 1 , AJ4201 Lexikologie , AJ4301 Současná britská literatura a společnost , AJ4401 Didaktika anglického jazyka 1A , FF:AJ02003 Anglická mluvnice I , FF:AJ02003 Anglická mluvnice I , FF:AJ42003 Anglická mluvnice , FF:AJ20001 Teorie literatury a kultury I , FF:AJ20001 Teorie literatury a kultury I , FF:AJ50001 Literární a kulturní teorie I , FF:AJ69012 Teorie překladu I. , FF:AJ69012 Teorie překladu I. )||(! AJ1101 Praktický jazyk 1A )||(! AJ1201 Fonetika a fonologie A )||(! AJ1203 Gramatika A )||(! AJ1208 Úvod do jazykovědy pro učitele )||(! AJ3101 Praktická a profesní angličtina 1 )||(! AJ3201 Lexikologie a lexikografie )||(! AJ3301 Současná britská literatura a společnost )||(! AJ3401 Didaktika anglického jazyka 1A )||(! AJ9101 Praktická a profesní angličtina 1 )||(! AJ9201 Lexikologie )||(! AJ9301 Současná britská literatura a společnost )||(! AJ9401 Didaktika anglického jazyka 1A )||(! AJ4101 Praktická a profesní angličtina 1 )||(! AJ4201 Lexikologie )||(! AJ4301 Současná britská literatura a společnost )||(! AJ4401 Didaktika anglického jazyka 1A )||(! FF:AJ02003 Anglická mluvnice I )||(! FF:AJ42003 Anglická mluvnice )||(! FF:AJ20001 Teorie literatury a kultury I )||(! FF:AJ20001 Teorie literatury a kultury I )||(! FF:AJ50001 Literární a kulturní teorie I )||(! FF:AJ69012 Teorie překladu I. )||(! FF:AJ69012 Teorie překladu I. )
The course is open to all MU students who DO NOT STUDY ENGLISH AS THEIR MAJOR. (Kurz je určen studentům MU, kteří nestudují anglický jazyk jako hlavní obor.) Students enrolling in the course should have at least B1+ to B2 level of English. The course is particularly recommended to students who 1) plan to take an international exam in English (IELTS, CAE, CPE, etc.), 2) plan to study abroad, 3) plan to study in doctoral study programmes, 3) plan to publish in English, 4) want to improve their (academic) writing skills/English.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Cíle předmětu
The aim of the course is to enhance students’ EFL academic writing skills and to develop learner autonomy by means of providing multiple learning opportunities in an online learning environment (IS.MUNI + Peer-review application). The course is designed for students with B1+/B2 and higher levels of English. It combines many features of both traditional and more recent approaches to teaching writing, following the genre-process based approach. The main focus is placed on two areas: 1) quality input and practice in the form of exercises and quizzes and 2) practising writing, with emphasis on the individual stages of the writing process. Special attention is paid to meeting common genre/academic writing expectations and achieving coherence in one’s writing plus developing the skill of producing a meaningful peer-feedback, and incorporating the received feedback into own writing. At the and of the course, students can follow all common academic writing style conventions and can meet the genre expectations for selected genres; can produce meaningful, coherent, well-organised and grammatical texts at B2+ or C1 level of the CEFR; and can use citation appropriately throughout their writing. They can also produce quality peer-feedback and respond adequately the feedback they receive.
Osnova
  • The course addresses the following areas: 1) The academic writing process: from the first idea to the final product (pre-writing, drafting, revising, editing and proofreading + incorporating received feedback); 2) The academic writing style: the accuracy, clarity and brevity principle; 3) Text structure and organization: sentence, paragraph and text level (introduction + the thesis statement, paragraph + the topic sentence, conclusion) 4) Language to express different functions: classification, comparison and contrast, definition, generalization, describing processes and products, argumentation) 5) Unity, coherence and cohesion 6) Academic honesty, quoting and citation styles 7) Selected grammar areas (with a focus on those causing problems to Czech learners of English): subject-verb agreement, active and passive voice, articles, punctuation, etc. 8) Academic vocabulary: academic/scientific words (general academic vocabulary - academic word list, rephrasing, tautologies, irregular plural nouns), tricky words and phrases, differences between BrE and AmE
Literatura
    povinná literatura
  • Course materials available in the interactive outline (IS.MUNI)
    doporučená literatura
  • DE CHAZAL, Edward a Sam MCCARTER. Oxford EAP : a course in English for academic purposes. Oxford: Oxford University Press, 2012, 152 s. ISBN 9780194001786. info
  • MCCARTHY, Michael a Felicity O'DELL. Academic vocabulary in use. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, 176 stran. ISBN 9780521689397. info
  • DE CHAZAL, Edward. English for academic purposes. First published. Oxford: Oxford University Press, 2014, xix, 380. ISBN 9780194423717. info
  • SWALES, John a Christine B. FEAK. Academic writing for graduate students : essential tasks and skills. 3rd ed. Ann Arbor, Mich.: University of Michigan Press, 2012, xiv, 418. ISBN 9780472034758. info
  • BARRY, Marian. Steps to academic writing. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2011, vi, 154. ISBN 9780521184977. info
  • TURABIAN, Kate L. Student's guide to writing college papers. Edited by Gregory G. Colomb - Joseph M. Williams. 4th ed. London: The University of Chicago Press, 2010, xiv 281. ISBN 9780226816319. info
  • GILLETT, Andy, Angela HAMMOND a Mary MARTALA. Successful academic writing. 1st pub. Harlow: Pearson, 2009, xxvi, 334. ISBN 9780273721710. info
  • HARTLEY, James. Academic writing and publishing : a practical handbook. London: Routledge, 2008, viii, 196. ISBN 9780415453219. info
  • HYLAND, Ken. English for academic purposes : an advanced resource book. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2006, xvi, 340. ISBN 0415358698. info
  • LEKI, Ilona. Academic writing : exploring processes and strategies. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 1998, xxix, 433. ISBN 0521657687. info
  • JORDAN, R. R. English for academic purposes : a guide and resource book for teachers. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, xx, 404. ISBN 0521554233. info
Výukové metody
100% online learning: 1) autonomous study of the language input including reading and analysing sample texts; completing assigned language practice: language exercises, tasks and quizzes; and participating in e-discussions with peer-writers 2) writing two essays and producing peer-feedback.
Metody hodnocení
Credit requirements: 1) becoming familiar with and respecting course requirements including deadlines where required; 2) regular autonomous online participation (approx. 120 - 150 min per week); 3) successful completion of online quizzes; 4) participation in asynchronous online discussions; 5) submitted in-term assignments (two writing tasks + peer-feedback): 50% of the final grade; 6) final test: writing tasks + a quiz checking the awareness of and the ability to apply the information presented in the course materials: 50% of the final grade.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.