PdF:ZS1BP_IVZ4 Integrovaný vědní základ 4 - Informace o předmětu
ZS1BP_IVZ4 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 4
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_IVZ4/01: Út 8:00–9:50 učebna 10, T. Češková, M. Jireček, D. Mísařová
ZS1BP_IVZ4/02: Út 14:00–15:50 učebna 6, T. Češková, M. Jireček, D. Mísařová
ZS1BP_IVZ4/03: Út 11:00–12:50 učebna 6, T. Češková, M. Jireček, D. Mísařová - Předpoklady
- ZS1BP_IVZ3 Integrovaný vědní základ 3 && NOW( ZS1BP_PIV4 Praktikum VPS4 )
ZS1BP_IVZ1, ZS1BP_IVZ2, ZS1BP_IVZ3 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je poskytnout studentům ucelený pohled na historicko-geografické aspekty současné společnosti, včetně histrického kontextu vývoje českých zemí s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- představit vybrané mezníky v dějinách českého státu
- rozlišit hlavní principy regionální výuky a využitelných metod
- popsat a charekterizovat základní body a myšlenky regionální výuky
- vysvětlit a plikovat principy demokracie a volebního systému českého státu
- v praxi využít poznatků integrovaného historické a zeměpisného učiva na konkrétních příkladech a modelech
- Výstupy z učení
- Student si osvojí základní znalosti z národních a regionálních dějin a základní poznatky z občanskovědní oblasti.
Student dokáže charakterizovat základní rysy historického vývoje našeho národa.
Student je schopen připravit výuku vlastivědného učiva vlastního regionu. - Osnova
- Region a regionální geografie
- Územní vývoj českého státu
- Lidská populace, chápání mikroregionu, vztah regionu a celostátních dějin
- Kultura, kulturní regionalistika
- Ekonomické aktivity
- Administrativní členění České republiky
- Volby a volební systém v ČR
- Demografie - Český statistický úřad
- Brno v proměnách 19. a 20. století
- Literatura
- povinná literatura
- ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 126 s. ISBN 978-80-210-5195-9. info
- doporučená literatura
- ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice : metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 92 s. ISBN 9788087604137. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
- neurčeno
- KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2001, 104 s. ISBN 8071687588. info
- Výukové metody
- přednáška, sběr materiálů pro portfolio
- Metody hodnocení
- pravidelná výuka každý týden (e-learning), písemná zkouška (min. úspěšnost 70%)
- Informace učitele
- Předmět bude zakončen písemnou zkouškou zahrnující pouze problematiku předmětu IVZ4.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: do jara 2014 zakončení zk (3 kr.), od jara 2015 zakončení k (2 kr.)
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/ZS1BP_IVZ4