VIb009 Autorský projekt - Prostorová tvorba

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/1/0. projekt – domácí příprava praktických výstupů. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Matěj Smetana, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. MgA. Matěj Smetana, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VIb009/01: St 11:00–11:50 učebna 15, M. Smetana
Předpoklady
VVb009 Prostorová tvorba 1 && VVb012 Prostorová tvorba 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšíření a doplnění předmětu Ateliér prostorové tvorby pro studenty vizuální tvorby. Je postaven na průběžných konzultacích a realizaci časově náročných domácích zadání, které vychází z individuálně stanoveného tématu. Jeho přirozenou součástí je autorská prezentace výstupů hodnocená komisionální zkouškou. Předmět rozvíjí dovednosti a znalosti technologických postupů a procesů v oblasti prostorové tvorby v návaznosti na definování a realizaci individuálně stanovených témat.
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prohloubení orientace studentů vizuální tvorby v oblasti prostoru, kontinuální rozvoj kreativity a schopnosti tvůrčího vyjádření, odpovědné práce s tématem a kompetence vést o něm dialog. Student porozumí základním pojmům a technologickým postupům v oblasti prostorové tvorby. Bude aktivně přistupovat k individuálně stanovenému tématu, definovat klíčová slova, získávat data, informace a inspirační zdroje k tématu náležející. Souběžně bude rozvíjet technologické dovednosti a precizovat sochařské postupy a procesy. Bude schopen komunikovat o svém projektu a vysvětlit obsahové a tvůrčí mechanismy vlastního díla.
Osnova
  • • vymezení oblasti tvůrčího zadání • realizace souboru přípravných studií vedoucí k ujasnění tématu • vlastní formulace zadání, navazující materiálová a technologická příprava • průběžný rozvoj a případná transformace tématu na základě aktuálního sběru dat a vznikajících praktických výstupů • průběžné konzultace a kontrola realizace individuálních zadání • prezentace a obhájení vlastních aktivit
Literatura
    povinná literatura
  • FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH a David JOSELIT. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková - Jana Hlávko. Druhé, rozšířené vydán. V Praze: Slovart, 2015, 816 stran. ISBN 9788073919757. info
  • RUHRBERG, Karl. Umění 20. století. Edited by Ingo F. Walther. Praha: Slovart, 2004, 840 s. ISBN 8072095218. info
  • CAUSEY, Andrew. Sculpture since 1945. 1st publ. Oxford: Oxford University Press, 1998, 299 s. ISBN 0192842056. info
  • SEDLÁŘ, Jaroslav. Objekt v umění 20. století. Universitas. Brno: Masarykova univerzita, 1997, roč. 1997, č. 2, s. 51-57. ISSN 1211-3384. info
  • ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 165 s. ISBN 8004255558. info
    doporučená literatura
  • Bishop, C. (2005) Installation Art. London: Tate Publishing.
  • Scott, J. (2014). The language of mixed-media sculpture.
  • Spring, J. M. (2015). Unexpected art: serendipitous installations, site-specific works, and surprising interventions. San Francisco: Chronicle Books.
  • LUCIE-SMITH, Edward. Artoday. London: Phaidon Press Limited, 1995, 511 s. ISBN 0714838888. info
  • KRAUSS, Rosalind E. Passages in modern sculpture. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1981, ix, 308. ISBN 0262610337. info
Výukové metody
teoretická a praktická příprava, individuální práce na zadaném tématu, povinné konzultace
Metody hodnocení
zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.