PdF:VZpVP4 Primární prevence rizikového c - Informace o předmětu
VZpVP4 Primární prevence rizikového chování ve školách
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16 - Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2) (2)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům teoretické, ale převážně praktické informace k prevenci a řešení rizikového chování ve třídě.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu student: • má znalosti týkající se rizikového chování; • má znalosti týkající se psychodynamiky třídního kolektivu; • je schopný realizovat základní techniky pro práci se třídou; • je schopný rozpoznat a řešit šikanu na úrovni školy.
- Osnova
- 1. Rizikové chování a primární prevence ve škole. 2. Třídní kolektiv a jeho psychodynamika. 3. Šikana jako rizikové chování. 4. Možnosti mapování šikany v třídním kolektivu. 5. Hra jako součást diagnostiky. 6. Sebezkušenostní část – techniky zaměřené na spolupráci v třídním kolektivu. 7. Sebezkušenostní část – techniky zaměřené na komunikaci v třídním kolektivu. 8. Sebezkušenostní část – techniky zaměřené na důvěru v třídním kolektivu. 9. Techniky využívané při primární prevenci u jiných typů rizikového chování. 10. Spolupráce s dalšími subjekty při řešení rizikového chování ve škole.
- Literatura
- povinná literatura
- KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.
- CIKLOVÁ, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. Ostrava: EconomPress, 2016.
- ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
- doporučená literatura
- KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada, 2011.
- ČINČERA, J. Práce s hrou. Praha: Grada, 2007,
- GILLERNOVÁ, I. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012
- BRAUN, R., MARKOVÁ, D. a NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014.
- DITRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: HaH, 1993.
- MERTIN, V. Metody a postupy poznávání žáka. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
- MAŠÁT, V. Vybrané potupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012.
- Výukové metody
- Aktivní účast v seminářích. Samostatná práce na seminárním úkolu, prezentace seminárního úkolu.
- Metody hodnocení
- Podmínkou k ukončení předmětu je aktivní účast na seminářích (nejméně 80% účast), vypracování a prezentování seminárního úkolu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/VZpVP4