RJc001 Didaktika ruštiny 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJc001/01: Pá 18. 2. 10:00–11:50 učebna 10, Pá 4. 3. 18:00–19:50 učebna 7, Pá 18. 3. 12:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 1. 4. 12:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 22. 4. 10:00–11:50 Virtuální místnost, Pá 6. 5. 14:00–15:50 Virtuální místnost, J. Krejčí
RJc001/02: Pá 18. 2. 10:00–11:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 4. 3. 18:00–19:50 učebna 62, Pá 18. 3. 12:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 1. 4. 12:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 22. 4. 10:00–11:50 Virtuální místnost, Pá 6. 5. 14:00–15:50 Virtuální místnost, T. Savchenko
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni B2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V předmětu studenti aplikují v praktickém nácviku znalosti didaktiky výuky ruštiny, jazykových prostředků a řečových dovedností. Studenti si upevní dovednosti, získané v praktickém vyučování ruštiny, budou schopni analyzovat své vlastní aktivity a přístupy, procvičí si strategie ke zvládnutí výuky různých jazykových oblastí. V rámci předmětu probíhá reflexe zkušeností z výuky na školách v návaznosti na Učitelskou praxi 2 Studenti si upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. V rámci mikrovýstupů si vyzkouší nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu si studenti upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. Studenti také budou schopni aplikovat nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
Osnova
  • Obsah
  • 1. Lingvistické kompetence a jejich role v komunikaci.
  • 2. Řečové dovednosti ve výuce ruštiny.
  • 3. Receptivní řečové dovednosti ve výuce ruštiny.
  • 4. Produktivní řečové dovednosti.
  • 5. Komunikativní kompetence. Mluvený projev.
  • 6. Výslovnost a problematika učení fonetiky na ZŠ.
  • 7. Psaní. Formy a možnosti v současné výuce ruštiny.
  • 8. Rozvoj poslechových strategií. Tzv. audirovanije.
  • 9. Pravopis a metody výuky. Specifika psané azbuky.
  • 10. Gramatická kompetence, práce se slovní zásobou.
  • 11. Problematika práce s chybou ve výuce ruštiny, tradiční a nové pojetí.
  • 12. Učitel ruského jazyka, postavení, profesní rozvoj a perspektivy. Studentské portfolio.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    doporučená literatura
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK a Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 stran. ISBN 9788021057098. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
Výukové metody
Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
Metody hodnocení
Ústní zápočet v ruském jazyce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.