SPROC_SP2d Specializace 2d Somatopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/2.7. 32 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 3. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 5. 4. 8:00–13:50 učebna 51, So 13. 4. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 26. 4. 14:00–19:50 učebna 51, Pá 3. 5. 8:00–13:50 učebna 51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat hlubší informace o problematice osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním, možnosti jejich vzdělávání, podpory a intervence. Po absolvování předmětu budou studující schopni aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.
Výstupy z učení
Orientace v teoretických základech oboru. Orientace v možnostech podpory osob s tělesným postižením. Orientace v oblasti edukace jedinců s tělesným postižením
Osnova
  • 1. Klasifikace pohybových vad
  • 2.Centrální a periferní obrny (zasažení mozku, míchy, degenerativní onemocnění mozku a míchy)
  • 3. Mozková obrna, etiologie, formy, vliv na psychický vývoj
  • 4. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory)
  • 5. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, poškození pravé/levé hemisféry vs. důsledky, poškození dominance motoriky ruky, řeč a komunikace, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory)
  • 6. Kvadruparéza (vývoj u dítěte s kvadruparézou, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza, intervence, možnosti podpory)
  • 7. Mozková obrna jako těžké postižení a přidružená postižení, intervence, podpora a specifika
  • 8. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou, narušená komunikační schopnost dětí s mozkovou obrnou
  • 9. Deformace a malformace, charakteristika jednotlivých druhů, vliv na vzdělávání
  • 10. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba; Spinální svalová atrofie (SMA) - charakteristika, přístupy v podpoře osob s SMA
  • 11. Charakteristika chronických onemocnění, specifika práce, přístupy pedagoga
  • 12. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů, edukace
  • 13. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání
  • 14. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižením (předškolní, základní, střední - legislativa)
  • 15. Inkluze žáků s tělesným postižením do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP)
  • 16. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností, specifika)
  • 17. Raná péče/včasná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa)
  • 18. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání, posuzování školní zralosti u dětí s poruchou hybnosti
  • 19. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace)
  • 20. Organizace a význam škol při zdravotnických zařízeních (nemocnici, léčebny, ozdravovny atp.) - cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, specifika, herní terapie
  • 21. Profesní orientace žáků s tělesným postižením (výběr povolání a školy, možnosti vzdělávání v rámci středního školství, kariérové poradenství)
  • 22. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Zaměstnávání občanů se zdravotním postižením
  • 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení
  • 24. Základní aspekty speciálně pedagogické diagnostiky hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky, laterality vždy se zaměřením na specifika u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
  • 25. Řeč a komunikace, alternativní a augmentativní komunikace, pomůcky, význam počítačů a moderních technologií (pomůcke) u osob s tělesným postižením
  • 26. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie)
  • 27. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy
  • 28. Léčebná rehabilitace a fyzioterapie u osob s tělesným postižením (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
Literatura
    doporučená literatura
  • ČADOVÁ, E. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1.
  • Čadová, Eva [et al.]. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 112 s. ISBN 978-80-244-3308-0.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 200 s. ISBN 978-80-210-7607-5. info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o., 2009, 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
  • ŠLAPAL, Radomír. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. první. Brno: Paido, 2002, 35 s. Edice pedagogické literatury - 128.publikace. ISBN 80-7315-017-4. info
    neurčeno
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014, s. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6. info
Výukové metody
Seminář, práce s textem a videem, diskuse, exkurze.
Metody hodnocení
Docházka: 75%. Účast na seminářích, seminární práce včetně doplňujících prací, ústní zkouška
Informace učitele
Další informace upřesní vyučující na začátku semestru. Další literatura: Opatřilová, D. (2010) Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU.
Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.


Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.


Opatřilová, D., Vítková, M. (2011) Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU, 2011.

Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2008) Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU.


Vítek, J. (2007) Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Brno: Paido.


Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.