SP3942 Obor: Psychopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu SP3941 Obor: Psychopedie 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na obsah předmětu SP3941 Obor: Psychopedie 1, který dále prohlubuje. Součástí obsahu je opakování hlavních východisek obsahu předmětu SP3941 Obor: Psychopedie 1. Dále předmět SP 3942 Obor: Psychopedie 2 přináší doplňující a prohlubující informace z problematiky Downova syndromu a poruch autistického spektra. Podstatnou část obsahu tvoří problematika kombinovaného postižení a dále problematika osob s poruchou vývoje intelektu v dospělém životě.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: identifikovat a popsat poznatky z oblasti problematiky Downova syndromu a Poruch autistického spektra; analyzovat současné vědecké poznatky z uvedených oblastí (Downům syndrom, Poruchy autistického spektra, Kombinované postižení, Dospělost osob s mentálním postižením);aplikovat přístupy k osobám s Downovým syndromem, Poruchami autistického spektra a kombinovaným postižením v praxi; identifikovat potřeby dospělých osob s mentálním postižením a navrhnout individuální plán rozvoje s cílem maximální možné míry sociální inkluze
Osnova
  • 1. Downův syndrom: charakteristika, etiologie, klasifikace, specifika osobnosti.Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. Oborníci. Literatura. 2. Rodina dítěte s DS. Neziskové organizace. 3. Poruchy autistického spektra: charakteristika, etiologie, prevalence, klasifikace. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. Odborníci. Literatura. 4. Alternativní a augmentativní systémy komunikace vhodné pro osoby s poruchou autistického spektra. 5. Poruchy autistického spektra ve škole: diagnostika, charakteristika projevů a jejich řešení, úprava podmínek a prostředí. Zásady práce s dítětem a žákem s poruchou autistického spektra v inkluzivní škole a škole zřízené podle paragrafu 16, odstavce 9 školského zákona v aktuálním znění. 6. Komplexní diagnostika se zaměřením na poruchy autistického spektra. 7. Rodina dítěte s PAS. Neziskové organizace 8. Další geneticky podmíněné syndromy – například Edwardsův syndrom. 9. Těžká porucha vývoje intelektu. Hluboká porucha vývoje intelektu. Souběžné postižení více vadami. Charakteristika, klasifikace, diagnostika. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 10. Dospělost osob s poruchou vývoje intelektu. Specifika v oblasti chování, socializace, vztahů, komunikace, sexuality, samostatnosti, vzdělávání, profesního uplatnění a trávení volného času. Možnosti podpory. Komunitní služby pro osoby s poruchou vývoje intelektu. 11. Sexuální výchova žáků s poruchou vývoje intelektu. Problematika sexuality osob s poruchou vývoje intelektu. Partnerství a rodičovství osob s poruchou vývoje intelektu. 12. Sociální služby pro osoby s poruchou vývoje intelektu. Neziskové organizace pro dospělé osoby s poruchou vývoje intelektu. Speciálně pedagogická podpora. 13. Práva osob s poruchou vývoje intelektu v národních i mezinárodních dokumentech.
Literatura
    povinná literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. 1. vydání. Praha: Grada, 2023, 200 s. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3725-1. odkaz na vydavatele info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 278 stran. ISBN 9788021059306. info
  • SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 191 stran. ISBN 9788026203698. info
  • PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie. 3. doplněné a upravené vy. Praha: Parta, 2007, 386 stran. ISBN 9788073200992. info
  • ADAMUS, Petr, Alica VANČOVÁ a Monika LÖFFLEROVÁ. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017, 167 stran. ISBN 9788074649578. info
    neurčeno
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana a Miluše RAŠKOVÁ. Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě II : pomáhající profese ve vztahu k sexualitě, včetně osob s mentálním postižením - z empirického výzkumu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 1 online. ISBN 9788024449937. URL info
  • VANČURA, Jan. Zkušenost rodičů dětí s mentálním postižením. Brno: Barrister&Principal, 2007, 151 s. edice psychologie. ISBN 978-80-87029-14-5. info
  • BENDOVÁ, Petra, Jana DLOUHÁ, Martin KALIBA a Petra KALIBOVÁ. "Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy". Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 137 stran. ISBN 9788074354236. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2013, 1 online. URL info
  • BERNOLDOVÁ, Jana, Iva STRNADOVÁ a Zdeňka ADAMČÍKOVÁ. Ženy s mentálním postižením v roli matek. Vydání první. Praha: Pedagogická fakulta, 2019, 117 stran. ISBN 9788076030527. URL info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Sexualita osob s mentálním postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 101 s. ISBN 9788024416892. info
  • SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom : definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Translated by Dagmar Tomková. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 197 s. ISBN 8071789739. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In Pipeková, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd. Brno: Paido Brno, 2010, s. 289-304. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • CIMRMANNOVÁ, Tereza. Stárnutí, paliativní péče a prožívání zármutku : u osob s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Portál, 2020, 141 stran. ISBN 9788026215752. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana a Miluše RAŠKOVÁ. Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě I : pomáhající profese ve vztahu k sexualitě, včetně osob s mentálním postižením. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 1 online. ISBN 9788024450261. URL info
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 222 stran. ISBN 9788024630717. URL info
  • ZIKL, Pavel a Petra BENDOVÁ. Speciálně pedagogický výkladový slovník : (somatopedie, psychopedie, logopedie). Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 151 stran. ISBN 9788074355141. info
  • DLOUHÁ, Jana. Úvod do psychopedie : učební text pro studenty bakalářských oborů speciální a sociální pedagogiky. 2. dopl. a rozš. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 154 s. ISBN 9788074353338. info
  • PÖRTNER, Marlis. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Translated by Petr Babka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 175 s. ISBN 9788073675820. info
  • STRNADOVÁ, Iva. Od marginalizace k důstojnému životu : dospělé a stárnoucí ženy s mentálním postižením. Vydání: 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009, 190 stran. ISBN 9788072904136. info
Výukové metody
Interaktivní seminář s aktivní účastí studentů a diskuzí. Tvorba a prezentace úkolů a pomůcek přímo v semináři. Anotace k publikacím, webovým stránkám nebo filmům na příslušná témata. Doplňující informace poskytne vyučující na začátku semestru.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení: písemná zkouška. Závěrečná písemná zkouška se skládá z uzavřených i otevřených otázek. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 70 % správných odpovědí. Součástí úspěšného ukončení předmětu je i splnění jednotlivých úkolů a jejich prezentace ve výuce.
Informace učitele
Další doplňující informace budou upřesněny vyučujícím na začátku výuky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti psychopedie + somatopedie, nebo + oftalmopedie, nebo + etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.