SP4MP_ISVP Inclusive Education of Pupils with Special Educational Needs

Faculty of Education
Autumn 2010
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites
The subject is aimed at students of M.A. degree programme Special Education. Pre-requisite for registration of this subject is that the students successfully passed subjects: Methodology - Lower Primary Schools for Students with Special Needs 1 and 2 (subject code:SP4MP_MSP1; SP4MP_MSP2).
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course the students will be able to use their knowledge of specific features of students with SEN and awareness of special education methods and forms of work with students with SEN. They will be able to have a holistic view of the issues connected with inclusive education and will be able to solve particular situations and organisation questions connected with inclusive education (preparation of materials, methods and forms of work). The subject, through group projects, aims at allowing the students to thing about all issues connected to day-to-day practice of inclusive education.
Syllabus
  • Key words: student with special education needs, inclusive education, methods and forms of work, visual, hearing, mental, physical impairments, autism spectrum disorders, multiple disabililites, impaired communication abilities, social disadvantage
  • 1. Inclusive education - definition, philosophy, principles
  • 2. Current situation of inclusive education in the Czech Republic - legislation, education politics
  • 3. Inclusive education in international documents
  • 4. Inclusive education abroad - especially UK and USA
  • 5. Project - complex solution of one particular education situation of a student with SEN.
  • 6. Presentation - final project and grup discussion about proposed solutions
Literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání (Education of Students with Social Disadvantage with Focus on Children of Roma Origin in Early Education). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 223 pp. ISBN 978-80-210-5103-4. info
  • BAERTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání (Education of Students with Social Disadvantage wtih Focus on Children of Roma Origin in Early Education). Brno: MSD, 2009, 223 pp. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Iva STRNADOVÁ and Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie. 3. doplněné a upravené vy. Praha: Parta, 2007, 386 stran. ISBN 9788073200992. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami (Methods of Work in Pupils with Profound Disabilities). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 pp. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 322 s. ISBN 8024406985. info
  • KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy :(specifické poruchy učení z pohledu vzdělávacích šancí) : monografie. Edited by Markéta Šálená. 1. vyd. Dobrá Voda u Pehřimova: Aleš Čeněk, 2002, 416 s. ISBN 80-86473-23-6. info
  • PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 69 s. ISBN 802102481X. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1998, 91 s. ISBN 8072160516. info
  • SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER and Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 271 s. ISBN 80-7178-199-1. info
  • JANOTOVÁ, Naděžda and Karla SVOBODOVÁ. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 64 s. ISBN 80-85801-72-8. info
Teaching methods
project; consultation; group work; presentation
Assessment methods
evaluation of a group project and its presentation
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2010/SP4MP_ISVP