SV4MP_ZSVZ Základy supervize v pomáhajících profesích

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Út 14:20–15:05 ZŠ Křídlovická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Těžištěm supervize v sociální práci je vzdělávání. Su¬pervizor, jehož posláním je vzdělávání bez kontrolní funkce bývá nazýván konzultant. V rámci předmětu se studenti seznamují s významem supervize pro všechny pomáhající profese. Součástí je vytvoření vir¬tuál¬ní skupiny a imaginace supervize ve skupině a týmu.
Osnova
  • Supervize v pomáhajících profesích. Dovednosti potřebné při supervizi sociálních pracovníků a sociálních pedagogů. Formy a metody supervize. Supervize v psychoterapii. Zásady supervize a kvalifikace supervizora. Supervize skupin a týmů. Rozvoj strategie a praxe supervize v organizacích. Syndrom vyhoření v pomáhajících profesích.
Literatura
  • POKORNÁ, Andrea a Dana KRETHOVÁ. Supervize odborné praxe - názory a zkušenosti studentů. In Sborník 2. Mezinárodní konference ošetřovatelství Pracovníků vzdělávajících nelékařské zdravotnické povolání. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2008, s. 38-42. ISBN 978-80-7013-469-6. info
  • DOHNALOVÁ, Zdeňka, Mirka NEČASOVÁ, Libor MUSIL a Annamaria CAMPANINI. Identita sociální práce a specifika supervize. 2007. info
  • NAVRÁTILOVÁ, Jitka. Odborná praxe a supervize studentů sociální práce v ČR. In Praktické vzdělávání v sociální práci. 1. vyd. Brno: Tribun, 2007, s. 63-73. Edice pro praxi a supervizi v sociální práci. ISBN 978-80-7399-343-6. URL info
  • ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Supervize jako příležitost nalezení smyslu života. In NAVRÁTIL, Pavel a Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Praktické vzdělávání v sociální práci. 1. vyd. Brno: Tribun, 2007, s. 46-54. 1.,. ISBN 978-80-7399-343-6. info
  • NEČASOVÁ, Mirka. Využití supervize v pomáhajících profesích na příkladu sociální práce. In KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Konvoj, 2007, s. 165 - 169, 4 s. ISBN 978-80-7302-133-7. info
  • HUMPOLÍČEK, Pavel. Akademické centrum poradenství a supervize - informace veřejnosti. 2006. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc? Prevence. Praha, 2006, roč. 3, č. 2, s. 6-8. ISSN 1214-8717. info
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Zdena Zuzana a Lubomír PELECH. Slabikář sociální práce na ulici : supervize, streetwork, financování. První vydání. Brno: Doplněk, 2003, 99 stran. ISBN 8072391488. info
  • SUCHOMELOVÁ, Marie. Sociální pracovníci a supervize optimální model supervize pro dané státní zařízení. Edited by Pavel Navrátil. Brno, 2003, 43 l. info
  • SUCHOMELOVÁ, Marie. Sociální pracovníci a supervize postoje sociálních pracovníků jednoho státního zařízení k supervizi. Edited by Ivo Čermák. Brno, 2003, 45 l. URL info
Výukové metody
supervize - diskuse o praxi v domovech seniorů
Metody hodnocení
Studenti se seznámí s problematikou, prostudují doporučenou literaturu. Součástí bude vytvoření skupiny a skupinová a tý¬mo¬vá supervize, supervize mezi kolegy, studenti odevzdají esej na téma: „Vlastní postřehy ze supervize, co mi (ne)přinesla supervize,…“
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1295
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.